Zelená vitamínová bomba – špenát

1

Celé detstvo nás rodičia nútili jesť špenát. Jeho obľúbenosť u nás nestúpla ani po sledovaní Pepka námorníka. Určite to bol silák, ale nikto z nás neveril, že za jeho schopnosťami stojí práve špenát. Je pravda, že aj keby ste ho zjedli 5 kilogramov denne, Pepkove bicepsy vám nenarastú. No môžeme vám zaručiť, že dostanete do tela množstvo vitamínov a živín, ktoré táto vitamínová bomba obsahuje.

Vedecké štúdie dokázali, že špenát neobsahuje také veľké množtvo železa, aké sa mu v minulých desaťročiach pripisovalo. Narozdiel od toho, obsahuje mnoho iných látok, ktoré majú pre náš organizmus všestranný úžitok.

Prečo je špenát nenahraditeľný?

Špenát, rovnako ako iná tmavšia listová zelenina je bohatým zdrojom vápnika, ktorý posilňuje kosti a pomáha pri hojení rôznych zlomenín.Vitamín A a C v špenáte a veľké množstvo vlákniny, horčíka a kyseliny listovej pomáhajú predchádzať rakovinových ochoreniam pľúc, prsníkov, či hrubého čreva. Kyselina listová sa podieľa aj na správnom vývoji plodu, preto by špenát nemal chýbať v jedálničku nastávajúcich mamičiek. Špenát obsahuje aj železo, ktoré lieči nebezpečnú anémiu. Špenát tiež chráni organizmus pred srdcovými ochoreniami, pretože posilňuje srdcové tepny a znižuje hladinu cholesterolu. Jeho častá konzumácia má priaznivé účinky aj na vysoký krvný tlak. Flavonoidy v špenáte pomáhajú predchádzať predčasnému starnutiu pamäti a pokožky. Antioxidant flavonoid má okrem toho  priaznivé účinky na celý organizmus a imunitný systém.

Čerstvé listy špenátu

Ďalšou významnou zložkou špenátu je luteín, ktorý sa stará o  zrak. Spoľahlivo vás ochráni pred šedým zákalom a má veľký vplyv na zachovanie funkcií  sietnice. Špenátové listy stabilizujú hladinu cukru v krvi u diabetikov. Stačí si každý deň pripraviť nápoj s niekoľkých listov špenátu, zmixovaných s vodou. Vedci dokázali užitočnosť konzumácie špenátu aj pri ďalších chorobách, napríklad pri nádoroch, tráviacich problémoch, obezite, nespavosti, vyčerpaní, bronchitíde či pri ochorení obličiek, pečene a močového mechúra.

Diétny pomocník

Dietológovia odporúčajú špenát, ako vhodnú stravu, pri redukciách hmotnosti. Má veľmi nízku nutričnú hodnotu, a preto je vhodnou prílohou k mäsu, miesto cestoviny, či zemiakov. Špenát vám dodáva aj minerály a vitamíny, ktoré telo potrebuje pri vyššej fyzickej záťaži. Preto by ho mali konzumovať vrcholoví športovci či neposedné deti. Dodáva energiu a živiny, ktoré telo pri športe rýchlo stráca. Ak chcete zachovať všetky výživné látky v špenáte, zapamätajte si, že čerstvý alebo z mrazničky vám poslúži najlepšie. Pri varení, či pečení sa zdraviu prospešné látky zo špenátu vytrácajú.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.