Tichý zabijak menom cholesterol

0

Kardiovaskulárne ochorenia sa na Slovensku podpíšu pod smrť každého druhého človeka. Vo väčšine prípadov idú ruka v ruke s vysokým cholesterolom. Ak si nahovárate, že zvýšený cholesterol je výsadou starších, mýlite sa. Bojujú s ním tridsiatnici, dvadsiatnici a niekedy aj deti. Poradíme vám ako sa dá bez lekárskeho receptu znížiť hladina cholesterolu a ako môžete nechemicky bojovať s kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Cholesterol vzniká pri zlom stravovaní

Cholesterol patrí medzi látky tukového charakteru a môžeme ho rozdeliť do dvoch skupín. Prvú skupinu tvorí HDL cholesterol, tzv. dobrý cholesterol, ktorý koluje v krvi vo forme lipoproteínov. Tie transportujú cholesterol  z ciev do pečene, kde je využití na tvorbu dôležitých látok. Druhú skupinu tvorí LDL cholesterol, teda zlý cholesterol, ktorý sa naopak z pečene dostáva do ciev, kde sa usadzuje a zužuje ich steny. Zužovaním ciev vzniká ateroskleróza, ktorá je životu nebezpečná. S cholesterolom sa  dá bojovať nielen lekárskymi preparátmi, ale hlavne úpravou životosprávy.

Čo by ste mali obmedziť

Zvyšovanie cholesterolu zapríčiňuje hneď niekoľko faktorov. Najčastejšie je to stres, absencia telesného cvičenia, či konzumácia „zakázaných“ jedál. Preto je potrebné začať od mysle a pokračovať smerom k telu. Dôležité je myslieť pozitívne, veci si naplánovať tak, aby ste sa vyhli zbytočnému stresu. Ďalej musíte obmedziť niektoré jedlá. Cholesterol zvyšujú najmä stužené oleje, ktoré sú obsiahnuté najmä v margarínoch, pečive, sušienkach, sladkostiach či instantných polievkach. Mali by ste tiež obmedziť hovädzie mäso. Červené mäso, všeobecne, obsahuje vysoké množstvo nasýtených živočíšnych tukov, ktoré zvyšujú LDL cholesterol. Veľký obsah cholesterolu môžeme nájsť aj vo vajciach, mlieku, syroch, sójovom oleji, vnútornostiach či v bravčovej masti. Obmedziť by ste mali aj polynenasýtené tuky, ktoré obsahuje napríklad rybí tuk alebo klasické oleje. Usádzanie cholesterolu v cievach podporuje aj nadmerné solenie a pitie alkoholu.

Čo pridať do jedálnička

Existuje veľké množstvo potravín, ktoré znižujú hladinu LDL cholesterolu. Z mäsových výrobkov by ste mali v obchode siahnuť po kuracom, morčacom, zajačom mäse alebo po rybách. Kupujte len mliečne výrobky s označením nízkotučné. Klasické oleje, vymeňte za olivový, avokádový, repkový alebo kokosový olej. Miesto živočíšneho masla, siahnite po rastlinnom masle s omega 3 olejmi. Tie môžete nájsť aj v ľanových semienkach. S cholesterolom môžete bojovať aj prostredníctvom antioxidantov. Obsahuje ich najmä cibuľa a cesnak. Pre ľahšie trávenie cholesterolu je dôležitý dostatočný prísun vlákniny. Vstrebávaniu cholesterolu zabraňuje ovos, jačmeň, pšenica, strukoviny a aj ovocie a zelenina. Mäsové špeciality môžete zameniť za sójové výrobky.

Kardiovaskulárne cvičenia

Pri znižovaní cholesterolu hrá veľkú úlohu aj pohyb. Ku klasickým kardiovaskulárnymi cvičeniam patrí aerobic, joga, beh, plávanie či jazda na bicykli. Pravidelné cvičenie aspoň päť hodín týždenne, vám pomôže znížiť cholesterol natrvalo.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.