Vláknina – pomocník trávenia

0

Prínos vlákniny pre organizmus je veľmi dôležitý a to hlavne z toho dôvodu, že zlepšuje trávenie a pomáha predchádzať rôznym chorobám. Je všeobecne známe, že ľudia, ktorí pravidelne konzumujú vlákninu, ktorá je obsiahnutá v strave majú menej často infarkty, nemajú problémy s vysokým krvným tlakom, cukrovkou, so zvýšeným cholesterolom a obezitou.

Vláknina má aj preventívny účinok v boji proti rakovine hrubého čreva. U ľudí, ktorý majú pravidelný príjem vlákniny sa menej často vyskytujú aj rôzne ochorenia tráviacej sústavy, a to hlavne preto lebo vláknina urýchľuje prechod trávenej potravy, takže stena čreva je kratšie vystavená pôsobeniu prípadných škodlivých zložiek potravy a splodín látkovej premeny.

Pritom odporúčaná denná dávka vlákniny podľa americkej potravinovej asociácie je 20 – 35 gramov pre dospelého človeka.

Kde vlákninu hľadať

A kde všade ju nájdete? Vláknina je najmä v obilninách, rastlinnej potrave, celozrnných výrobkoch ako chlieb, cestoviny a ovsené vločky. Vláknina sa nachádza aj v rôznych druhoch ovocia a zeleniny. Čo sa týka ovocia, vláknina je obsiahnutá v šupkách jabĺk, hrušiek, hrozna, v citrusových plodoch, banánoch a ríbezliach. Vláknina sa v zelenine nachádza napríklad v kôpre, mrkve a kapuste. Okrem ovocia a zeleniny ju obsahujú aj rôzne strukoviny. Napríklad bôb, fazuľa, hrach, cícer, ovos a jačmeň. Nachádza sa aj v šupke zo zemiakov a taktiež v semenách ľanu, chaluhách, morských riasach, v maku, orechoch a v sušenom ovocí.

Dve strany mince

Zdroj: http://media.photobucket.com

Dôležité je nezabúdať hlavne na to, že veľké množstvo vlákniny vám môže aj uškodiť. Pri „predávkovaní“ vlákninou sa môže objaviť nafukovanie, hnačky a bolesti brucha. Ďalším dôvodom prečo je dobré nejesť priveľa vlákniny je hlavne ten, že vláknina zhoršuje príjem vitamínov a minerálnych látok, takže jej nadbytok by mohol zhoršovať aj príjem dôležitých živín.

Vláknina na seba viaže vodu, čo prijatej potrave dáva dostatočný objem a vyvoláva pocit sýtosti. Takže keď už konzumujete potravu bohatú na vlákninu nezabudnite svoj organizmus zásobiť dostatočným množstvom tekutín. V opačnom prípade môže dôjsť k dehydratácii a zápche.

V prvom rade nezabúdajte na to, že vláknina nie je všeliek a keď sa chcete vyhnúť napríklad obezite a zvýšenému cholesterolu musíte dodržiavať aj správnu životosprávu a musíte mať pravidelný pohyb. Tým, že budete jesť výrobky, ktoré obsahujú vlákninu je určite dobré, ale treba tomu prispôsobiť aj ostatné veci aby bol váš organizmus zdravý.

Zdieľať.

O autorovi