Nahraďte mäso sójou

0

Odborníci na stravu sa rozchádzajú v tvrdeniach či má sója liečivé účinky a či pôsobí ako prírodný liek proti niektorých ochoreniam. Jedni ju považujú za čínsky recept na dlhovekosť a zdravý životný štýl, druhí ju nazývajú  jednou z obyčajných strukovín. Jej konzumácia vám však neublíži a o jej zdravotných účinkoch sa môžete presvedčiť sami na sebe. Jedno je však isté: Sója je zdravšia ako mäso a mäsové výrobky.

Rôzne podoby sóje

Pražená sója a pražené orechy

Sója sa väčšinou spracováva do ďalších sójových výrobkov, ktoré sa objavujú v rôznych tvaroch a veľkostiach. Do domácností sa najčastejšie dostáva sójový olej, ktorý je použiteľný na varenie, pečenie či vyprážanie. Vegetariánska strava je tiež obohatená o sójové výrobky, najčastejšie je to tofu alebo rôzne náhrady mäsa ako sójové kocky, plátky či granulát. Pre tých, ktorí sa úplne vyhýbajú živočíšnej strave, je k v obchodoch k dispozícií aj sójové mlieko. Vo východných krajinách sa v gastronómií využíva aj sójová múka, orechy či omáčka.

Veľké množstvo živín

Sója je zdrojom mnohých dôležitých živín. Má vysokú nutričnú hodnotu a obsahuje veľké množstvo vlákniny. Je zdrojom ôsmich esenciálnych aminokyselín, omega-3 mastných kyselín a kyseliny listovej. Z vitamínov tu nájdeme najmä vitamíny skupiny B, C, E a provitamín A. Keďže sa používa ako náhrada mäsa, obsahuje aj veľké množstvo železa. Ďalšími minerálnymi látkami v sóji sú draslík, vápnik, zinok či mangán. Sója obsahuje veľké množstvo stopových prvkov a má nízky obsah nasýtených tukov. Najdôležitejšou zložkou sóje sú izoflavény, biologicky aktívne zložky rastlín, ktoré pomáhajú bojovať s rôznymi ochoreniami.

Prevencia a boj proti chorobám

V krajinách Ďalekého Východu je sója súčasťou každodenného menu. Aj preto patria obyvatelia týchto krajín k pacientom s najnižším percentom rakovinových ochorení. Konzumácie sóje znižuje riziko rakoviny prostaty, hrubého čreva, maternice a prsníkov. Vedecké štúdie potvrdzujú aj pozitívny vplyv sóje na hladinu cholesterolu. Slúži ako prevencia proti srdcovým ochoreniam. Ďalším benefitom sóje je jej schopnosť ničiť toxíny, ktoré sa vytvárajú v našom tele. Pomáha tiež pri osteoporóze a iných ochoreniach kostí. Najväčším prínosom je však boj proti hormonálnej nerovnováhe pri menopauze. Sója obsahuje prírodnú látku, ktorá napodobňuje ženský hormón estrogén. Tým dokáže tlmiť návaly horúčav, ktoré pri menopauze znepríjemňujú život nejednej žene. Sója je vhodným výživovým doplnkoch pri rôznych redukciách hmotnosti a  funguje ako výborná náhrada za mäso a mäsové výrobky.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.