Aminokyseliny – pri posilňovaní nenahraditeľné

0

Zdroj: http://www.bloginity.com

Keď ste zanietení návštevníci posilňovní viete, že telo používa k tvorbe svalových bielkovín aminokyseliny, z ktorých rastie svalová hmota. Aké formy aminokyselín sú tie najvhodnejšie?

Sacharidy nie sú jedinou nutrične cennou látkou, ktorú prijímate v prospech energie. Okrem toho, že aminokyseliny sú zásadné pre svalový rast, môžu vás niektoré energizovať ešte viac než sacharidy. Ak teda chcete trénovať, aby vám rástla svalovej hmoty, vyskúšajte tieto tri aminokyseliny.

BCAA

Tri aminokyseliny označované ako BCAA, t.j leucín, izoleucín a avalin, sú potrebné tak pre energizáciu svalov, tak pre ich rast. Narozdiel od iných aminokyselín sú BCAA priamo využité pri tréningu ako palivo pre svaly. Ešte tesne po tréningu svaly používajú na pokrytie svojich energetických nárokov uložený tuk, takže BCAA môžu byť použité v prospech rastu svalov (hipertrofia). To znamená, že užívanie BCAA pred tréningom vám poskytne počas tréningu viac energie. Suplementačne doplníte vlastné zásoby BCAA, tým ich ochránite pred spálením na energiu, takže môžu byť prednostne využité k svalovému rastu aj po tom, čo odtrénujete. Dávkovanie BCAA-čok je 5 – l0 g pred tréningom. Vyhľadávajte výrobky, ktoré obsahujú leucín, izoleucín, valín v pomere 2:1:1. Inými slovami, vaša 5 g dávka bude obsahovať asi 2,5 g leucínu, 1,25 g izoleucínu a 1,25 g valínu.

Glutamín

Táto aminokyselina môže pôsobiť ako zdroj energie niekoľkými cestami. Vaše svaly môžu využiť glutamín na tvorbu energie, keď odpočívate medzi jednotlivými sériami. To vám umožní lepšie regenerovať, zvýši sa vaša sila do ďalších sérií a oddiali sa nástup únavy. Glutamín tiež podporuje tvorbu zásaditého bikarbonátu, ktorý potláča vylučovanie kyslých únavových metabolitov, vznikajúcich pri intenzívnom tréningu. A nakoniec – táto aminokyselina stimuluje hladinu rastového hormónu a uvoľňuje tuky z tukových buniek, čo prehlbuje regeneráciu. Glutamín tiež zlepšuje dopĺňanie glykogénu zo sacharidov do svalových buniek. Tie následne vydržia pracovať lepšie a dlhšie. Glutamín taktiež stimuluje obranyschopnosť, takže vaše imunitná ochrana pracuje vďaka jemu efektívnejšie. Dávkovanie Glutamínu je 5 – 10 g bezprostredne pred tréningom.

Citrulín-malát

Tento potravinový doplnok si predstavte ako aminokyselinu citrulín naviazanú na kyselinu jablčnú. V našom tele sa veľký podiel citrulínu premieňa na aminokyselinu arginín, ktorá stimuluje tvorbu oxidu dusnatého. Oxid dusnatý podporuje prietok krvi do svalov, kam doputuje viac výživných látok i kyslíka. Týmto pumpovaním sa zvýši prísun energie počas cvičenia. Citrulín sa v tele tiež využíva na odstraňovanie amoniaku, čo je toxická látka vznikajúca vtedy, keď sa počas intenzívneho tréningu metabolizujú vo svaloch aminokyseliny. Touto cestou vlastne citrulín počas tréningu zmenšuje svalovú únavu.

Kyselina jablčná pomáha telu premieňať kyselinu mliečnu na energiu využiteľnú pre svaly, a tým tiež pomáha odstraňovať svalovú únavu. Humánne klinické štúdie ukázali, že suplementy s prvkom citrulín-malát pomáhajú odstraňovať únavu, zvyšujú tvorbu adenozíntrifosfátu (hlavný energetický substrát pre všetky bunky v tele) počas cvičenia, zvyšujú rýchlosť obnovy kreatínfosfátu poskytujúceho energiu pri cvičení a zlepšujú regeneráciu po tréningu.

Zdieľať.

O autorovi