Prečisťovanie pečene je dôležité v každom veku! (II. časť článku o pečeni)

1

Pečeň je jediný orgán v tele, ktorý sa dokáže sám regenerovať a dorásť. Najmä mladí a zdraví ľudia majú pečeň schopnú spotrebovať všetko čo ňou prejde. Po pár prehýrených, nezdravých rokoch však pečeň stráca svoje základné funkcie a dochádza k jej ťažkému poškodeniu. Ak myslíte na svoje zdravie aj do budúcnosti, osvojte si základné návyky, ktoré povedú k zdravému fungovaniu vašej pečene. V druhej časti článku o pečeni sa dozviete všetko o vhodných bylinkách, potravinách a živinách pre tento výnimočný orgán.

Základným predpokladom zdravej pečene je zdravý životný štýl. To znamená, vylúčiť zo svojho života alkohol cigarety, obmedziť prísun liekov a dbať na hygienu a očistu. Hneď po alkohole a zlej životospráve stojí za problémami s pečeňou žltačka. Dodržiavajte základné hygienické návyky, pomôže aj časté umývanie rúk. Proti žltačke vás môžu ochrániť aj očkovanie a dostatočná imunita organizmu.

Pečeň sa regeneruje pri očiste

Na prečistenie organizmu, a teda aj pečene vám najlepšie poslúžia rôzne druhy bylinkových čajov. Po mnohé stáročia sa u bylinkáriek osvedčili účinky žihľavy, pestreca mariánskeho, ľubovníka bodkovaného ,sladovky hladkoplodej, prasličky, šalvie, ale aj účinky aloe very. Čaje a odvary z týchto byliniek podporujú regeneráciu pečeňových bunieka pôsobia na obnovu funkčnosti, najmä po prekonaní hepatitídy či po nadmernom užívaní alkoholu a liekov.

Aj pečeň potrebuje výživu

Tak ako každý orgán v tele, aj pečeň čerpá svoju silu z živín, ktoré prijímame

v strave. Ovocie a zeleninav surovom stave obsahujú najdôležitejšie látky, ktoré pomáhajú pečeni detoxikovať telo. Pri chorobách pečene je vhodné zvyšovať dávky vitamínu B a CVitamín B12 znižuje riziko vzniku žltačky. V ovocí a zelenine sa nachádza aj vlákninakyselina listová, ktoré sa tiež podieľajú na správnom fungovaní pečene. Ak nie sú vaše pečeňové testy v norme, odporúčame obmedziť príjem tukov. Chorá pečeň stráca svoju schopnosť rozptyľovať tuky. Mastné jedlá tiež zvyšujú cholesterol, ktorý sa podieľa na tvorbežlčových kameňov. Preto by ste mali konzumovať iba potraviny rastlinného pôvodu a všetkyživočíšne je najlepšie ignorovať.

Najvhodnejšie potraviny

Pri problémoch s pečeňou by mala celá vaša kuchyňa prejsť zmenou. Pri varení používajte olivový olej. Hovädzie a bravčové mäso nahraďte kuracím mäsom a rybami. Najvhodnejšou alternatívou sú výrobky zo sóje. Ak patríte k maškrtníkom, vymeňte klasické čokoládové pochúťky za džem alebo med a na dochutenie použite škoricu či čerstvé bylinky. Pečeni prospievajú antioxidanty. Nájdeme ich najmä v ovocí, zelenine či v bylinkách. V chladničke si spravte miesto pre jablká, marhule, mrkvu, červenú repu, špenát, rajčiny, brokolicu, špargľu, čakanku, citróny a cesnak. Všetky tieto potraviny prospievajú vašej pečeni. Dokonca aj koreniny môžu priniesť pečeni úľavu. Pri varení používajte majoránku, oregano, kurkumu, kmín, koriander, tymian či sušený cesnak. Pre pečeň je dôležitý aj pitný režim. Snažte sa vypiť čo najviac vody a čaju, na sladké minerálky a alkohol zabudnite.

Správnym stravovaním sa však boj o zdravú pečeň len začína. Za pečeňovými problémami sa často skrýva aj stres a zlé psychické zázemie. Takéto problémy treba riešiť so psychológom, ale pomôcť môže aj pravidelný pohyb či už na čerstvom vzduchu alebo v telocvični či posilňovni. Nezabúdajte, že pečeň vám vašu snahu tisíckrát vráti.

 

 


Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.

  • Pavel

    Chcel by som pripomenúť,že k zdravej pečeni nie je až taký problém sa dopracovať,ako ju udržať ďalej zdravú.Pri dnešnom stravovaní je to skôr výnimka,že po päťdesiatke má niekto dobré krvné a pečeňové testy. Náš najdôležitejší filter pečeň-vstupnú bránu nášho zdravia treba čistiť a udržiavať v kondícii.Dá sa to pomocou Pestreca mariánskeho ľudovo Kristova koruna a hlavne to funguje. Dobré informácie sú na webovej stránke zdravapecen. Pokiaľ by ste chceli info o tom ako začať čistiť pečeň,môžete mi napísať na kurtis@kurtis.sk poradím.
    Na zdravie s Pestrecom.