Slováci najčastejšie zomierajú na srdcovo-cievne ochorenia! (2. časť)

0

V prvej časti článku o kardiovaskulárnych ochoreniach ste sa mohli dozvedieť všetko o jednotlivých ochoreniach a ich príznakoch. V druhej časti vám prezradíme dôležité informácie o vhodných potravinách a výživných látkach pre srdce a cievy a tiež sa dozviete viac o tom, čomu by ste sa mali vyhýbať. Okrem toho vám predstavíme športy, ktoré zabezpečia vášmu srdcu zdravie a pokoj.

Srdce a cievy potrebujú efektívny obehový systém. Obehový systém funguje správne iba ak máte zdravú krv, dostatok kyslíka a správnu výživu. Zdravé stravovanie, pohyb a vnútorná rovnováha sú teda alfou a omegou zdravého srdca a ciev.

Čo škodí srdcu a cievam

Zlé stravovanie

Dôsledkom nesprávnej výživy vzniká až 50% všetkých cievnych ochorení. Obézni ľudia podstupujú oveľa vyššie riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Výpočtom svojho Body mass indexu  (BMI) môžete zistiť či trpíte obezitou, máte podvýživu alebo normálnu váhu. Zo stravy by ste mali vylúčiť alebo aspoň znížiť množstvo nasýtených tukov, ktoré zvyšujú riziko cholesterolu v krvi. Nasýtené tuky obsahuje maslo, syry či smotana. Jedzte menej bravčového mäsa, žĺtkov, párkov, potravín z bielej múky a snažte sa obmedziť soľ. Zo stravy vylúčte šišky, mastné koláče, zemiakové lupienky a hranolky. Stravovanie je však len začiatok. Ďalšími faktormi vzniku ochorení srdca sú fajčenie, stres, vysoká hladina cholesterolu, alkohol, kofeín a nedostatok antioxidantov.

Čo vaše telo potrebuje?

Pre zdravé cievy zvýšte príjem čerstvej zeleniny a ovocia. Majú najväčšie množstvo vitamínov a minerálov a sú zdrojom vlákniny, ktorá pomáha znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení. Taktiež obsahujú málo kalórií. Aj všadeprítomné nasýtené tuky sa dajú ľahko nahradiť. Väčšina mliečnych výrobkov sa dnes vyrába v nízkotučnej verzií. Zabudnite na bielu múku a jedzte celozrnné pečivo, ktoré obsahuje veľké množstvo nutričných prvkov. Miesto bielej ryže si uvarte hnedú ryžu, obyčajné cestoviny nahraďte celozrnnými. Pre srdce sú vhodné aj strukoviny, ovsené vločky, všetky obilniny a sója. Zvýšte množstvo vitamínu B, antioxidantov, horčíka a železa na maximum.

Pohyb je prvoradý

Kardio cvičenie

Pri pohybe telo čerpá oveľa väčší objem kyslíka ako keď je v pokojnom stave. Zvýši sa tep, zníži sa tlak a kyslík sa dostáva do všetkých orgánov. Krv odvedie do tela živinyodstráni nepotrebné odpadové látky. Správny pohyb pre srdce a cievy zabezpečujú kardiovaskulárne cvičenia. Rozprúdia krv v tele, okysličia ho a srdce a cievy pracujú efektívnejšie. Okrem toho pôsobia aj na psychiku a čistia hlavu od nahromadeného stresu. Môžeme ich rozdeliť do rôznych kategórií. Medzi vnútorné cvičenia môžeme zaradiť aerobic, kickbox, zumbu, cvičenie na rotopede, tanec, tae-bo, ale aj chôdzu po schodoch. K vonkajším kardiovaskulárnym cvičeniam patria beh, rýchla chôdza, plávanie, lyžovanie alebo bicyklovanie. Keďže ich je neúrekom, určite si vyberiete to, ktoré vás bude baviť. Kardiovaskulárne cvičenia sú efektívne, ak sa im venujete aspoň trikrát týždenne po tridsať minút.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.