Vyberte si vhodný olej

1

Tí čo radi varia a pritom si dávajú pozor na to či jedia zdravo sa určite niekedy zamysleli nad tým, že ktorý olej je pre nich najvhodnejší. Na prvý pohľad vyzerajú všetky rastlinné oleje takmer rovnako. Sú husté až viskózne, plné tuku a pretože neobsahujú žiadne iné živiny, ich priama konzumácia môže pôsobiť zdravotné ťažkosti. Nedá sa však z hľadiska ich účinku na kardiovaskulárne zdravie na všetky oleje pozerať pod rovnakým zorným uhlom. Nie všetky sú zlé, niektoré dokonca zdraviu prospievajú. Uvádzame prehľad olejov, ktoré vám pomôžu vybrať ten najvhodnejší.

Olivový olej

2 lyžice olivového oleja obsahujú: O g bielkovín, O g sacharidov, 27 g tukov a O g vlákniny a jeho energetická hodnota v tomto množstve je 239 kcal.

Podľa všetkého je olivový olej tým najlepším riešením pre zdravú kuchyňu a pre chuť jedál. Je obľúbený pre obsah mononenasýtených tukov, ktoré poskytujú ochranu srdcu. Menej známe je, že obsahuje látky, o ktorých sa uvádza, že odstraňujú bolesti kĺbov.

Repkový olej

2 lyžice repkového oleja obsahujú: 0 g bielkovín, 0 g sacharidov, 28 g tukov a 0 g vlákniny. Energetická hodnota tohto množstva je 248 kcal.

Repkový olej má vyšší bod vzplanutia a nie je tak chuťovo jemný, preto je určný skôr na smaženie. Túto kuchynskú úpravu však nepoužívajte príliš často.

Kukuričný olej

Zdroj: http://chewingtheflaxfat.wordpress.com

2 lyžice kukuričného oleja obsahujú: 0 g bielkovín, 0 g sacharidov, 27 g tukov, 0 g vlákniny, Jeho energetická hodnota v tomto množstve je 240 kcal.

Kukuričný olej sa nezdá byť zlou voľbou pretože obsahuje 15 gramov polynenasýtených tukov, ktoré majú povahu tzv. omega 6 nenasýtených mastných kyselín. Ale nemali by ste to s ním preháňať, nadbytok negatívne pôsobí na kardiovaskulárne zdravie a pravidelné používanie sa iste odrazí aj na vašej hmotnosti. Užívajte ho naozaj len v miernom množstve na spestrenie vašej kuchyne.

Kokosový olej

2 lyžice kokosového oleja obsahujú: 0 g bielkovín, 0 g sacharidov, 27 g tukov, 0 g vlákniny a jeho energetická hodnota v tomto množstve je 234 kcal.

Aj keď obsahuje takmer výlučne nasýtené tuky, patrí kokosový olej k tzv. MCT (tuky so stredne dlhým reťazcom), ktoré sa nesprávajú ako bežné tuky – či oleje. Neukladajú sa totiž do telesných tukových zásob, ich konzumácia môže dokonca redukciu tuku podporiť. Často sa pridáva do jedál hlavne v thajskej kuchyni.

Zdieľať.

O autorovi