Karnitín a jeho vplyv na organizmus

0

Zdroj: http://www.everythingfitness.com.au

Vo všeobecnosti sa karnitín považuje za látku, ktorá pomáha spaľovať tuky. Nie je to však jeho jediná funkcia.

Karnitín je často radený k aminokyselinám, ale aj keď je z nich zložený, je to trochu komplikovanejšia zlúčenina. Vzniká v pečeni a obličkách z aminokyselín lyzínu a metionínu, pričom zásadnú úlohu pri jeho syntéze zohráva vitamín C a vitamíny skupiny B. Aj keď vzniká v týchto orgánoch, ukladá sa v prvom rade vo svalovom tkanive (vrátane srdca), ďalej v mozgu a je dokonca súčasťou spermy. Preto vedci hovoria karnitínu, že je to aminokyselina podobná vitamínom.

Karnitín existuje v dvoch formách ako D-karnitín a L-karnitín. L-forma je prírodná forma, ktorá je biologicky aktívny. Na druhej strane D-forma je biologicky neaktívna a má na telo negatívne účinky. Preto bol predaj D-karnitínu a D, L-karnitínu v niektorých krajinách, ako USA, zakázaný.

Spaľovač tuku

Karnitín začal svoju kariéru medzi suplementami ako populárny spalovač tuku vďaka svojej schopnosti podporovať transport tukov do mitochondrií buniek, v ktorých sa využíva ako palivo. Bez zodpovedajúcej telesnej hladiny karnitínu v skutočnosti nemôže väčšina potravinových tukov vstupovať do mitochondrií, aby tu boli využité ako palivo. Aj keď suplementácia karnitínom automaticky nenaštartuje spaľovanie, je potrebné si vždy overiť, či ho máme v tele dostatok, keď redukujeme tuky cvičením v kombinácii s nízkosacharidovou stravou.

Pomáhá ukladať glykogén

Karnitín je taktiež kľúčovým faktorom pri ukladaní telesného cukru – glykogénu, ktorého zásoba vo svalovom tkanive a pečeni je hlavnou pohonnou jednotkou pre svaly zaťažené posilňovaním. Bolo zistené, že karnitín podporuje ukladanie glykogénu vo svalových vláknach, čo znamená podporu plnosti a objemu svalov rovnako ako ukladanie energie pre ďalšiu tréningovú záťaž (regenerácia).

Podporuje tréningový výkon

Vedecké štúdie opakovane potvrdili, že kulturisti, ktorí užívajú karnitín, boli vitálnejší, menej sa unavili a dosahovali väčší výkon. Bol to dôsledok schopnosti karnitínu podporovať uvoľňovanie energie zo spaľujúcich sa tukov a zvyšovať hladinu glykogénových zásob. Ďalej bolo zistené, že suplementácia karnitínom v kulturistike redukuje hladinu kyseliny mliečnej v svaloch, ktorá sa bežne uvoľňuje pri cvičení a spôsobuje únavu. Bez zodpovedajúcej hladiny karnitínu v svaloch budete unavení už v ranom štádiu tréningu, čo obmedzí vašu silu, tréningovú intenzitu a v konečnom dôsledku aj svalový rast.

Aktivuje anabolizmus

Keď hovoríme o svalovom raste, karnitín nie je len dôležitým faktorom metabolizmu tukov a sacharidov, ale má aj anabolické účinky. Jedným z nich je vplyv na pumpovanie krvi do svalov. Výskum ukázal, že karnitín môže zvýšiť prietok krvi, čo zlepšuje transport výživných látok, hormónov a kyslíka do svalových vlákien. Existuje dôkaz, že tieto vlastnosti nielenže zvyšujú energizáciu svalov pri tréningu, ale tiež posilňujú účinnosť svalovej regenerácie po tréningu. Zvýšený prietok krvi je dôsledkom schopnosti karnitínu podporovať uvoľňovanie oxidu dusnatého (NO) tým, že karnitín blokuje jeho oxidáciu. Ďalej je dôsledkom toho, že karnitín zvyšuje aktivitu kľúčového enzýmu, ktorý stimuluje uvoľňovanie NO, tzv. nitroxidsyntázy (NOS).

Ďalším dôvodom, prečo má karnitín anabolické účinky, je jeho vplyv na tvorbu testosterónu. Výskum na University of Connecticut (Storrs, USA) potvrdil, že karnitín zvyšuje hustotu testosterónových receptorov vo vnútri svalových buniek, známych ako androgénne receptory. Čim je viac týchto receptorov vo vnútri svalových buniek, tým viac testosterónu sa na ne môže nadviazať a tým stimulovať rast svalov. Podľa vedeckých štúdií posilňuje suplementácia karnitínom aktivitu ínzulinového rastového faktora IGP-i, ktorý je kľúčovým faktorom svalového rastu, tým, že zvyšuje množstvo bielkoviny, na ktorú sa viaže.

Karnitín a mozog

Karnitín má priaznivé účinky na mozog, najmä acetyl-L-karnitín (ALC). ALC sa vyskytuje v centrálnej nervovej sústave a ovplyvňuje ju, pokiaľ ide o tvorbu energie, podobne ako dôležitý nervový prenášač acetylcholin. Podľa výskumu, pôsobí ALC ako stimulátor dlhovekosti, znižuje nervovú degeneráciu, podporuje mozgové funkcie a posilňuje pamäť.

Karnitín a rast vlasov

Verte či nie, karnitín môže byť účinný aj ako stimulátor vlasového rastu. Výskumníci z University of Hamburg (Nemecko) zistili, že karnitín podporuje rast vlasov tak, že zvyšuje energizáciu v okolí vlasového folikulu. Na tento účel sa karnitín aplikuje lokálne aj perorálne.

Zdieľať.

O autorovi