Výživové doplnky pre budovanie svalovej hmoty (II.časť)

1

Zdroj: http://www.buzzle.

Každý kto sa venuje kulturistike a chce dosiahnuť rýchlejší, ale zdravý rast svalovej hmoty, by mal vedieť, ktoré látky mu k tomu dopomôžu.

Melatonín

Melatonín je to skvelý prípravok na podporu spánku o možno ste počuli, že má aj antioxidačné vlastnosti. Avšak tento suplement vám môže pomôcť zvýšiť hladinu vášho rastového hormónu. Posledná štúdia z Baylor University vo Waco (Texas, USA) zistila, že trénujúci muži, ktorí berú 5 mg melatonínu jednu hodinu pred tréningom nôh, majú vyššiu hladinu rastového hormónu (GH) pred aj po tréningu v porovnaní s placebom. Dokonca testované osoby, ktoré brali iba 0,5 mg melotonínu, mali po tréningu vyššiu hladinu GH. Keď si vezmete melatonín hodinu pred cvičením, zvýši sa vaša hladina GH a naviac získate antioxidačnú ochranu, ktorá pomôže svalom lepšie regenerovať.

Máte strach, že vás melatonín užívaný počas dňa uspí? Buďte pokojní – výskum z Liverpool John Moores University ukázal, že melatonín prijatý do 75 minút pred tréningom nespôsobil u športovcov žiadne nutkanie na spánok, ani neznížil ich úroveň pozornosti. Aby ste zvýšili hladinu rastového hormónu a podporili regeneráciu, berte 0,5 – 5 mg melatonínu 30 – 60 minút pred tréningom.

Chlorofytum borivilianum (Indická viagra, Safed musil, Dhauli musil)

Táto indická rastlina má hľuzovité korene, ktoré po stáročia užíva ayurvédská medicína, vychádzajúca zo starého hinduizmu, na liečbu takých problémov ako vysoký cholesterol, cukrovka a artritída. Posledné výskumy ukazujú, že v nej obsiahnuté saponíny (stigmasterolu a hecogenin) podporujú účinky testosterónu, takže majú opodstatnenie práve v suplementoch pre kulturistov.

Stigmasterol má veľmi podobnú štruktúru ako testosterón a vedci veria, že sa viaže aj na rovnaké receptory. Hecogenin sa môže premeniť na látky, ktorých štruktúra kopíruje testosterón a preto makú podobný účinok. Berte 200 – 400 mg extraktu 2 – 3x denne s jedlom. Dávku si vezmite 30 – 60 minút pred tréningom. Vždy po 6 – 8 týždňoch užívania si doprajte 4 týždennú pauzu.

Žihľava dvojdomá

Bežne sa používa na odstránenie rizika zväčšenej prostaty alebo k redukcii zvýšeného krvného tlaku. Ale aj mladí muži z nej môžu mať prospech, pretože pomáha stimulovať ich testosterón tým, že chráni jeho molekuly pred hormónom bielkovinovej povahy nazvaným SHBG, ktorý znižuje účinky testosterónu.

SHBG pomáha testosterónu, aby jeho hladina zostala nemenná po dlhšiu dobu tým, že ho chráni pred nadviazaním na špecifické receptory v svalových bunkách. Keď sa testosterón zbaví tejto väzby na SHBG, dôjde k zvýšeniu jeho hladiny v tele, čo vedie k podpore svalového rastu. Žihľava tiež pomáha pri stimulácii aktivity testosterónu, ktorý chráni pred premenou na dihydrotestosterón, ktorý má vedľajšie účinky na rast prostaty.

Týmto nepriaznivým účinkom možno predísť, keď žihľavu začleníme do suplementačného plánu, čo zvýši aktuálne množstvo testosterónu, ktorý máme v tele. Nalačno si vezmite 100 – 500 mg extraktu zo žihľavy v 2 – 3 dávkach denne.

Ovos siaty

Je to botanický názov bežnej obilniny. Jej extrakt však môže pôsobiť ako celá miska ovsených vločiek. Avenocosidy, bioaktívne látky z ovsa, sú chemicky podobné saponinom z tribulus terrestris, stimulujúcim hladinu testosterónu. Tiež stimulujú uvoľňovanie luteinizačného hormónu z hypofýzy v mozgu. Luteinizačný hormón podporuje tvorbu testosterónu v semenníkoch. Vyhľadávajte výrobky obsahujúce 100 – 300 mg extraktu zriedeného v pomere 10:1. Jednu dávku extraktu užívajte 2 – 3 krát denne asi 30 – 60 minút pred tréningom. Ovsený extrakt sa berie v 6 – 8 týždenných cykloch so 4 týždňovou prestávkou.

Včelia materská kašička

Túto látku vyrábajú včely robotnice vo svojich žľazách na hlave a kŕmia nimi larvy včelích kráľovien. Asi si myslíte, že čo má potrava pre včely spoločného s kulturistikou. A pritom je toho veľa, čím vám môže materská kašička pomôcť. Je bohatá na bielkoviny a iné výživné látky, vrátane vitamínov skupiny B, vitamínu A, D, E a 10-hydroxy-2-decenové kyseliny (10-HDA), čo je zvláštna nenasýtená mastná kyselina.

Hoci výskumy ešte nie sú dostatočné, existujú štúdie, ktoré preukazujú, že včelia materská kašička je účinná pri stimulácii energie a redukcii únavy. Na podporu týchto domnienok možno uviesť štúdiu uverejnenú v roku 2001 v Journal of Nutrition Science and Vitaminologi, ktorá u laboratórnych zvierat zistila, že suplementácia kašičkou znižuje únavu z intenzívnej námahy tým, že redukuje hladinu nahromadenej kyseliny mliečnej. Kyselina mliečna výrazne ovplyvňuje intenzitu spaľovania na konci série a je jednou z príčin vašej únavy. Najlepšou voľbou je mrazená forma dehydrovanej včelej materskej kašičky, pretože prírodná forma obsahuje zvýšené množstvo vody. Vezmite si 1000 mg včelej materskej kašičky asi 30 minút pred tréningom, aby ste zredukovali hladinu kyseliny mliečnej a únavu. To vám umožní sa lepšie napumpovať a urobiť viac sérií a opakovaní, aby ste zaznamenali vyšší svalový rast.

Zdieľať.

O autorovi

  • Dermobrazia

    Ešte je dobré brať peľ z borovice. Nemyslím včelý peľ, ale obyčajný peľ z borovice, ktorý sa vyskytuje v júni. Obsahuje prírodný testosteron.