Čo robiť ak spánok neprichádza

1

Nespavosť, lekársky insomnia nie je obyčajné viacdňové ponocovanie, ale nedostatok spánku, ktorý sa opakuje pravidelne. Chronická nespavosť môže mať množstvo príčin a veľakrát je príznakom iného ťažšieho ochorenia, ako je depresia, srdcové ochorenie, pľúcna choroba alebo cukrovka. Preto ak máte problémy so spánkom, je potrebné navštíviť lekára. Po určení diagnózy môžete začať uvažovať aj o prírodnej liečbe nespavosti.

Bylinky proti nespavosti

Kozlík lekársky alebo valeriána vám môže pomôcť bojovať proti bezsenným nociam. Niektoré americké štúdie naznačujú, že valeriána pôsobí rovnako ako bežné tabletky na spanie. Čaj z kozlíka nie je návykový, ale nemal by sa piť pravidelne viac ako tri mesiace. Ďalšou veľmi prospešnou bylinkou pri liečbe nespavosti je kava. Zaháňa pocity úzkosti, ktoré sú často príčinou nespavosti. Kavu však nie je možné užívať dlhodobo, pretože tu je potencionálne riziko poškodenia pečene. U nás najznámejšou a najdostupnejšou bylinkou proti nespavosti je harmanček. Harmančekový čaj upokojí myseľ a navodí pocit únavy a potreby spánku.

Relax uvoľní vašu myseľ

Relaxačné techniky sú jedným z najúčinnejších spôsobov ako zaspať rýchlo a na dlhšiu dobu. Každú z techník je potrebné vykonávať aspoň pol hodinu pred uložením sa do postele. Jednou z takýchto techník je vizualizácia. Pred spaním zavrite oči a predstavte si obraz niečoho príjemného, kde môžete použiť aj vaše zmysly. Napríklad obraz pláže, s hučiacou vodou a voňavými kvetmi. Vizualizácia zamestná vaše zmysly, ktoré sa unavia a vy zaspíte. Pri nespavosti pomáha aj meditácia. Tú by vám však najprv mal ukázať odborník, ktorý sa meditácií dlhšie venuje. Jógu si môžete zacvičiť aj bez trénera. Stačia vám vzorové obrázky alebo DVD. Kombinuje v sebe hlboké dýchanie, meditáciu aj cvičenie. Všetky tieto zložky navodzujú lepší spánok. Môžete tiež skúsiť klasické počítanie ovečiek, ktoré skáču cez plot alebo cez zelený krík.

Spánok prinesie melatonín

Melatonín je hormón, ktorý sa prirodzene vyskytuje v ľudskom tele. Pri dennom svetle sa v mozgu vytvára serotonín. Po zotmení už organizmus nie je vystavený svetlu a serotonín sa mení na melatonín. Tvorí sa ho osem až desať krát viac v noci ako cez deň, a tak melatonín podmieňuje denný rytmus človeka a je signálom pre telo o aktuálnom čase. Dá sa kúpiť vo forme tabletiek alebo prášku a pomáha najmä ľuďom, ktorí majú narušený spánkový cyklus, pre prácu na zmeny. Melatonínové prípravky by sa však nemali užívať dlhšie ako tri mesiace.

Spánková diéta

Zabudnite na kofeín. Je najčastejšou príčinou nespavosti a pocitov nepokoja. Okrem kávy, čaju a nealko nápojov nezabúdajte aj na skryté zdroje kofeínu ako sú čokoláda, sirupy proti kašľu, ale aj iné liečivá. Hoci vám cukor môže dodať energiu, ide vždy o krátkodobú energiu a väčšie množstvá cukru vám môžu spôsobiť nerovnomernú hladinu cukru v krvi. Ak vám potom v noci prudko klesne cukor v krvi, môže to narušiť váš spánok. Tryptofán je aminokyselina, ktorá stojí pri tvorbe serotonínu, ktorý sa potom mení na melatonín. Malé sacharidové jedlo ako sú napríklad celozrnné sušienky vám môžu pred spaním pomôcť rýchlejšie zaspať. Sušienky by však mali obsahovať iba zdravé sacharidy, nie biely cukor alebo čokoládu. Horčík je prírodné sedatívum. Jeho nedostatok v organizme má za následok nespavosť, ale aj zápchu, kŕče, pocity úzkosti a podráždenosti. Horčík môžete vo vyšších množstvách nájsť v strukovinách a obilninách, tmavej listovej zeleniny, pšeničných otrubách, v pivných kvasniciach, celých zrnách, ale aj v mandliach a kešu orechoch.

Prírodné terapie

Pri liečbe nespavosti sa osvedčili aj tradičné prírodné terapie ako je aromaterapia alebo liečba slnkom. Pri aromaterapií môžete využiť upokojujúce vlastnosti levandule. Predlžuje dobu spánku, privádza človeka do hlbšieho spánku a ráno sa cítite odpočinutejší a sviežejší. K spánku napomáha aj harmančekylang ylang.  Slnečná terapia je tiež veľmi prospešná pri liečbe spánkových porúch. Svetlo zohráva veľkú rolu v rozhodovaní organizmu, kedy pôjde spať. Ak nemôžete večer zaspať, skúste sa vždy ráno prejsť po slnku. Ak sa prebúdzate ráno príliš skoro, potrebujete viac svetla v popoludňajších hodinách. Proti nespavosti pomáha aj akupunktúra, ktorá dokáže regulovať tvorbu melatonínu. Ak pôjdeme do detailov, nespavosť je dokonca spájaná aj so zlým rozostavaním nábytku v miestnosti. S týmto problémom vám môže pomôcť odborník na feng shui. Poslednou a možno najdôležitejšou terapiou, teda ak sa to dá nazvať terapiou, je cvičenie. Pohyb telo unaví a uvoľní a zaspávanie bude oveľa jednoduchšie.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.

  • Mária Lysíková

    mne ked spanok neprichadza dam si neospan a zachvilu zaspim a hlavne dobre spim nebudim sa, take stavy mam casto kvoli stresom