Najväčšie diétne mýty

0

Diéty sú pre niektorých ľudí takmer posadnutosťou. Dietológovia sa predbiehajú, kto príde s ľahším a bezbolestnejším spôsobom chudnutia, časopisy prinášajú kultové vzory krásy, niekedy až nezdravo vyzerajúce, zatiaľ čo obyčajní ľudia sa im snažia vyrovnať alebo podobať, a tak držia drastické diéty, ktoré nezdravo ovplyvňujú stav organizmu. Existuje množstvo diétnych trikov a teórií a je veľmi ťažké zistiť, ktoré z nich sú pravdivé a ktoré nie. My sme sa pozreli na tie najväčšie mýty, ktoré sa za desaťročia okolo diét vytvorili.

Najlepšia diéta je nejesť vôbec

Väčšina ľudí sa domnieva, že ak nebudú jesť vôbec a budú obmedzovať príjem kalórií na minimum, dosiahnu najrýchlejšie vysnívané dokonalé krivky. Bohužiaľ, drastické diéty s rýchlymi výsledkami majú pre organizmus ďalekosiahle následky. Je to najnezdravejšie riešenie obezity, aké si môžete predstaviť. Nízky príjem kalórií ohrozuje imunitu a metabolizmus a hladovanie môže viesť k závažným chorobám ako sú anorexia a bulímia. Ak chcete znížiť príjem kalórií, vyberajte potraviny s nízkym obsahom kalórií a vysokým množstvom živín. Mäso a mäsové výrobky nahraďte rybami a obyčajnú múku celozrnnou. Nezabudnite na prísun čerstvého ovocia a zeleniny.

Menej kíl znamená byť šťastnejší

Mýtus. Ak začnete chudnúť, nemusí to byť nevyhnutne vidieť na vašej nálade. Pocity šťastia totiž neovplyvňuje číslo, ktoré ukazuje váha. Pomalým klesaním hmotnosti, odriekaním chutných jedál a nedostatkom cukru sa vaša nálada určite nezlepší. Strácate energiu, hormóny šťastia sú v nedohľadne a vy sa cítite frustrovaní. Pre zlepšenie nálady je vhodný akýkoľvek pohyb. Prestanete myslieť na jedlo a naštartujete tvorbu endorfínov.

Diéta sa po čase zdá byť monotónna

Patríte k ľuďom, ktorí nedokážu držať diétu viac ako týždeň, pretože sa vám pre rad obmedzení zdá byť jedlo monotónne? Problém môže byť vo forme diéty, akú ste si zvolili. Strava musí byť bohatá na rôzne druhy zeleniny, ovocie, ale aj sacharidov a ľahších tukov. Je jasné, že nemôžete jesť všetko na čo dostanete chuť, ale je potrebné nájsť rovnováhu a rozdeliť si obľúbené jedlá do jednotlivých dní týždňa a striedať ich s diétnymi jedlami. Kľúčom k úspešnej diéte je rovnováha a umiernenosť.

Za kilá naviac môžu sacharidy

Skutočnosť je úplne iná. Sacharidy sú pre telo nepostrádateľné. Dodávajú telu potrebnú energiu a podporujú tvorbu hormónov šťastia. Je však rozdiel aké sacharidy prijímame. Biely cukor vymeňte za hnedý, výrobky z bielej múky nahraďte celozrnnými. Takzvané zdravé sacharidy zásobujú telo energiu, ktorú využije pre svaly alebo pre správne fungovanie nervového systému. Ľudský mozog je na sacharidoch takmer závislý. Ak sa potrebujete učiť alebo dlho pracovať, zásobte sa zdravými sacharidmi.

Za všetko môžu nočné návštevy chladničky

Jedenie v neskorých večerných hodinách nie je vždy zodpovedné za priberanie. Ak zjete nejakú drobnosť, jogurt, celozrnný chlieb so šunkou, ovocie alebo zeleninu, vášmu organizmu to nijako neublíži. Problém nie je v tom, že jete v neskorú hodinu, ale koľko toho zjete. Väčšina ľudí totiž celý deň hladuje, nemá čas na poriadne jedlo a večer pri pozeraní televízie to doháňa. Práve vo večerných hodinách máme najväčší sklon k prejedaniu.

Obmedziť tuky na minimum

Väčšina ľudí začne svoju diétu práve tým, že úplne vylúči potraviny, ktoré obsahujú tuky. Ochudobňovať telo o zdravé tuky však môže byť skôr na škodu. Kľúčom je množstvo a kvalita tukov. Zdravé tuky nájdete napríklad v orechoch, sóji, rybom a olivovom oleji alebo v avokáde. Nezdravé tuky vám asi netreba predstavovať, ale len pre prípad, že ste nikdy nečítali návod k dobrej diéte, zabudnite na mcdonald, sladké zmrzliny, čokolády, cukríky, vyprážané jedlá, smotanové omáčky, majonézové šaláty a zabíjačkové dobroty.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.