Jeseň plná hrušiek a jabĺk

0

Jeseň je bohatá na úrodu jabĺk a hrušiek. Ak chcete pomôcť svojmu organizmu, pripraviť sa na dlhé chladné dni, siahnite práve po týchto dvoch vitamínových bombách. Sú dostupné, lacné, chutné a plné výživných látok. Najlepšie sú samozrejme doma zo záhradky, bez použitia chemických ostrekovačov. Ale ak nemáte záhradku, poslúžia dobre aj jablká a hrušky z obchodov.

Rôznorodé hrušky plné zdravia

Hruška má naozaj nespočetne veľa odrôd. Len samotná farba sa môže meniť v rozmedzí od žltej, zelenej, hnedej až k červenej. Existujú mäkšie, takzvané maslové hrušky, ale aj tvrdšie odrody. Môžu sa líšiť aj tvarom od zvonu až po zaoblenie aké má jablko. Hrušky v našom pásme dozrievajú väčšinou na jeseň, ale máme aj odrody, ktoré sú na konzumovanie vhodné až v zime. Hrušky sa výborným zdrojom vlákniny. Naštartujú vaše trávenie hneď zrána tak, že bude fungovať celý deň ako hodinky. Obsahujú vitamíny A, B1, B2, C a E. Okrem toho sú veľkým zdrojom kyseliny listovejniacínu. Z minerálov môžeme v hruškách nájsť fosfor, draslík, meď, bór a menšie množstvá chlóru, horčíka, vápnika, sodíka a síry. Rôzne odrody obsahujú rôzne množstvo železa. Ak po odkrojení hruška rýchlo zhnedne, obsah železa je veľmi vysoký.

Pomáhajú v boji proti ochoreniam

Hrušky často odporúčajú aj alergológovia, pretože sú hypoalergénne a pre vysoký obsah vlákniny sú aj ľahko stráviteľné. Hrušky sú teda prospešné aj pre zdravie vášho hrubého čreva. Staré mamy ich používali aj ako liek proti zápche. Sú vhodné aj ako prevencia proti vysokému krvnému tlaku a môžu Vás ochrániť pred mozgovou príhodou. Pektín v hruškách napomáha znižovať hladinu cholesterolu v krvi. Vysoký obsah medi a vitamínu C zase slúžia ako antioxidant, ktorý chráni bunky pred vznikom rakoviny. Antioxidačné živiny v hruškách sú rozhodujúce aj pri budovaní imunitného systému. Pred blížiacou sa zimou si nemôžete dopriať lepší antioxidačný nápoj ako je hruškový džús. Hrušková šťava má protizápalové účinky a pomáha zmierniť bolesť pri rôznych zápalových ochoreniach. Kyselina listová v hruškách chráni bábätko v matkinom brušku. Vysoký obsah bóru pomáha udržiavať v tele vápnik, čím sa zabraňuje vzniku osteoporózy.

Doplňte si energiu a zabudnite na prechladnutie

Hrušky sú väčšinou veľmi sladké. Je tomu tak vďaka fruktóze a glukóze, ktoré Vám okrem chuti prinesú aj veľké množstvo energie. Ak nečakane dostanete horúčku, môže vám pomôcť aj hruškový džús. Organizmus príjemne ochladzuje. Po lete trpia najmä deti nadmernou tvorbou hlienu, ktorá zapríčiňuje dýchavičnosť. Hruškový džús čistí dutiny a odplavuje hlien z tela von. Čerstvá hrušková šťava Vám môže pomôcť aj pri bolestiach hrdla. V kombinácií s medom a po zohriatí lieči aj choré hlasivky.

Jablko denne a ste zdraví

Rovnako ako pri hruškách, aj pri jablkách sa stretneme s mnohými odrodami. Jablká môžu byť červené, zelené, oranžové, ale aj skombinované z viacerých rôznych farieb. Je jedno akú majú farbu, všetky sú zdraviu veľmi prospešné. Jedno stredné veľké jablko obsahuje vitamíny B1, B2, B3, B5 – takzvanú kyselinu pantoténovú, B6 a B9, čo je kyselina listová. Je tiež veľkým zdrojom vitamínu C. Z minerálnych látok sú v jednom jablku nazhromaždené látky ako vápnik, horčík, železo, fosfor či draslík. Jablká majú vysoký obsah fruktózy a nízky obsah kalórií, obsahujú aj fytonutrienty. To sú zlúčeniny, ktoré sa nachádzajú v rastlinách a pre ľudské zdravie sú veľmi prospešné. Dôležitá je tiež vláknina, ktorej majú jablká naozaj na rozdávanie.

Prečo sú jablká také zdravé?

Jablká sú jedným z najväčších zdrojom pektínu. Ide o rozpustnú vlákninu, ktorá pomáha znižovať hladinu cholesterolu, zabraňuje vzniku zápchy, ale naopak dokáže zmierniť aj hnačku. Upokojuje črevá a ničí baktérie, ktoré nám často znepríjemňujú prirodzené trávenie. Pektgín stojí aj za detoxikáciou a čistením trávenia, odstraňuje z organizmu ťažké kovy. Jablká obsahujú kyselinu jablčnú a kyselinu vínnu, ktoré slúžia ako prevenciu proti chorobám pečene. Obe tiež veľmi priaznivo vplývajú na trávenie. Jablčný ocot je zase vhodný ako doplnok liečby pri obličkových kameňoch, pri emocionálnej nevoľnosti, napätí či bolesti hlavy. Jedno jablko denne Vám môže pomôcť aj s problémami so zubnými kazmi. Jablká totiž čistia zuby, žuvaním stimulujú ďasná a sladká jablčná chuť pôsobí na zvýšenie toku slín. Po zjedení jablka sa znižuje riziko vzniku zubného kazu, pretože sa znižuje hladina baktérií v ústach. Rovnako ako hrušky, aj jablká obsahujú veľké množstvo bóru, ktoré je potrebný pre čistú myseľ, ale aj zdravé kosti.

Jabĺčko pre krásu

Štúdie ukazujú, že pravidelná konzumácia jabĺk slúži ako prevencia proti rôznym kožným ochoreniam. Môže tiež slúžiť ako vedľajšia liečba vypadávania vlasov. Jablčný ocot sa zase používa na odstraňovanie pigmentových škvŕn a ako súčasť kozmetických prípravkov proti akné. Ocot sa používa aj ako prvá pomoc pri spálení pokožky. Vtedy je vhodné ho zmiešať s olivovým či mandľovým olejom, natrieť na tvár, nechať pôsobiť pätnásť minút a poriadne opláchnuť vodou. Jablká sú často aj súčasťou rôznych diét. Je tomu tak preto, že rozpustná vláknina v jablku spomaľuje uvoľňovanie cukru do krvného obehu. Pri konzumácií jablka sa tiež cítite oveľa viac sýti ako po inom ovocí.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.