Nie je hovädzina ako hovädzina

3

Hovädzie mäso sa využíva v kuchyniach všetkých svetadielov. Domestikácia hovädzieho dobytka prináša ľuďom aj v chudobných oblastiach sveta mäso, mlieko aj kožu. Dnes sa však v mnohých prípadoch stretávame s názorom, že hovädzie mäso nie je veľmi zdravé, je tučné a môže zvyšovať hladinu cholesterolu. Je však rozdiel keď hovoríme o hovädzine kŕmenej všetkým, čo sa dá a o trávou kŕmenej hovädzine.

Je podstatné čo dobytok jedol?

Aj keď sa to možno nezdá, rozdiel v tom, čo krava, ktorú máme na tanieri jedla, je naozaj veľký. Dobytok, ktorý jedol trávu má mäso s úplne iným obsahom živín a tukov ako dobytok, ktorý jedol obilie alebo kukuricu. Trávou vykŕmená hovädzina má veľké prínosy na zdravie srdca, ostatné druhy hovädzieho mäsa tento prínos nemajú. V porovnaní s inak kŕmenou hovädzinou má tá trávová oveľa menej tuku, vyššie množstvo srdcu prospešných omega 3 mastných kyselín a dokáže teda znížiť riziko ochorenia srdca a riziko vzniku rakoviny. 100 g porcia klasického hovädzieho mäsa obsahuje 4,5 g nasýtených tukov a 95 mg cholesterolu v krvi. Trávou kŕmená hovädzina má iba 1 g nasýtených tukov a 55 mg cholesterolu v krvi.

Čo všetko obsahuje zdravé hovädzie mäso?

Chudé hovädzie mäso obsahuje vysoký obsah bielkovín. Je tiež veľmi dobrým zdrojom vitamínu B12B6, ktoré potrebuje telo na premenu potenciálnych nebezpečných chemických homocysteínov na neškodné molekuly. Strava bohatá na vitamín B12 pôsobí ako prevencia proti vzniku rakoviny hrubého čreva. Hovädzie mäso obsahuje aj veľké množstvo rôznych minerálov. Najviac je tu zastúpený selénzinok. Selén je potrebný pre fungovanie antioxidantu, ktorý znižuje závažnosť zápalových ochorení ako je astma alebo artritída. Zinok je zase veľmi dôležitý pre regeneráciu cievnych stien. Okrem toho sa zinok podieľa na správnom fungovaní imunitného systému. Hovädzie mäso obsahuje aj fosforželezo. Fosfor je nevyhnutý pre udržanie zdravého chrupu a kostí. Železo zase napomáha prenosu kyslíku v krvi do všetkých buniek a svalov a chráni Vás aj pred neprimeranou únavou.

Výhody trávou kŕmenej hovädziny

Ak je hovädzie mäso na Vašom tanieri naozaj kvalitné a dobytok bol odchovaný na kvalitnej tráve, môžete si byť istý, že sa Vám do organizmu dostane aj dostatok omega 3 mastných kyselín. Tie znižujú riziko vzniku srdcových ochorení. Kvalitné hovädzie mäso Vám nezvýši ani celkovú hladinu cholesterolu a rovnako LDL cholesterolu. Ak však mäso nie je kvalitné, môže zvýšiť hladinu cholesterolu a zvýšiť tiež riziko vzniku srdcových ochorení. Zinok, ktorý sa nachádza v trávou kŕmenom hovädzom mäse pomáha aj pri hojení rán. Ďalšou výhodou kvalitného trávou kŕmeného hovädzieho mäsa je menší výskyt E.coli baktérií, ktoré sa väčšinou objavujú u dobytka chovaného na obilí.

Pomáha bojovať aj proti rakovine

Chudé hovädzie mäso je bohaté na polynenasýtené tuky, takzvanú konjugovanú kyselinu linolovú. Americké štúdie vykonávané na myšiach a potkanoch ešte v roku 1996 ukázali, že táto kyselina spomaľuje a zabraňuje vzniku rakoviny kože, prsníkov, žalúdka, a to vo všetkých troch fázach vývoja nádoru. Táto kyselina môže pomôcť zabrániť aj vzniku cukrovky. Kyselina linolová sa však tiež nachádza iba v kvalitnom trávou kŕmenom mäse.

Je aj súčasťou diét

Znie to možno neuveriteľne, ale hovädzina sa tiež hodí ako doplnok Vašej diéty. Zabudnite na škroby, nezdravé cukry a tuky a dajte si kvalitný hovädzí steak s veľkou porciou zeleniny. Trávou kŕmené hovädzie mäso Vám pomôže ovládnuť Vašu hmotnosť, pretože má oveľa menej kalorických bielkovín ako mastné hovädzie mäso. Chudá časť trávou kŕmenej hovädziny má na 100 g porciu len 117 kalórií a 3 g tuku. Navyše všetky druhy hovädzieho mäsa obsahujú veľké množstvo bielkovín, naplnených živinami, ktoré Vás zasýtia a potlačia chuť do jedla. To znamená, že v konečnom dôsledku, po výdatnom obede zloženom zo steaku a zeleniny, budete mať potrebu menej jesť. Ak však chcete žiť zdravo, mäso sa snažte čo najmenej soliť.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.