Atkinsova diéta – v minulosti a dnes

0

Niekým zatracovaná, niekým obdivovaná. Taká je Atkinsova diéta. Možno ju poznáte pod názvom Atkinsonova diéta. Aj keď ju prvýkrát popísal Dr. Robert Atkins už v roku 1970, aj v súčasnosti naďalej patrí k obľúbeným diétam nielen hollywoodskych hviezd, ale aj obyčajných žien po celom svete. My Vám prezradíme, čo táto diéta obsahuje a aké sú jej plusy a mínusy pre Váš organizmus a ako sa zmenila podoba diéty za uplynulých 40 rokov od jej vzniku.

Počas niekoľkých desaťročí vystúpilo proti Atkinsovej diéte množstvo výživových poradcov, ale aj lekárov. Bola veľmi jednoduchá, pretože zakazovala sacharidy, ale dovoľovala akékoľvek tukybielkoviny. Aj tie nezdravé. Diéta však nemala na organizmus veľmi priaznivé účinky. Preto v posledných piatich rokoch došlo k úprave tejto diéty a vznikla takzvaná Nová Aktinsova diéta. Tieto dva základné typy Atkinsovej diéty sa líšia v mnohých smeroch.

Pôvodná Atkinsonova diéta

Diétny plán podľa Dr. Atkinsa z roku 1970 obsahoval štyri fázy, počas ktorých ste museli prísne kontrolovať úroveň príjmov sacharidov. Prvá fáza trvá minimálne dva týždne. Počas tejto doby môžete skonzumovať maximálne 20 g sacharidov denne. Tieto sacharidy však nemôžu pochádzať zo škrobovej zeleniny a ovocia, obilnín, cestovín či chleba. Úbytok hmotnosti zaručuje v Atkinsovej diéte ketóza. Ide o stav organizmu, kedy si telo nemôže brať zásoby energie zo sacharidov, pretože ich v strave neprijímame, a tak využíva ako zdroj energie uložený telesný tuk. Nedostatok sacharidov núti telo spaľovať tuky. Ak prestanete prijímať sacharidy, odzrkadlí sa to aj na tvorbe nových tukov. Sacharidy stimulujú tvorbu inzulínu. Ten potom prevádza sacharidy, ktoré zostanú navyše, na tuky. Z toho vyplýva, že menej sacharidov znamená menej inzulínu a teda menšiu tvorbu tukov. Po dvoch týždňoch nastáva druhá fáza, kedy sa pridávajú sacharidy. Pridať by ste mali ďalších 5 g sacharidov. V tejto fáze budete dlhšie, až kým nezhodíte takmer všetko, čo ste chceli. V predposlednej fáze je potrebné zvyšovať postupne príjem sacharidov o 10 g týždenne. V tejto fáze už chudneme veľmi málo alebo vôbec. Akákoľvek potravina, ktorá môže viesť k nárastu hmotnosti, musí byť vylúčená. Mali by ste sa držať iba sacharidov z nerafinovaných, nespracovaných potravín. O 10 g týždenne môžete zvyšovať dovtedy, kým nezačnete priberať. Posledná, štvrtá fáza je celoživotný režim. Snažiť sa udržať si stravovanie a váhu, ktorú máte teraz a nezvyšovať príjem sacharidov.

Nová Atkinsova diéta

Vylepšená verzia Atkinsonovej diéty je taktiež založená na týchto štyroch fázach, ale kladie väčší dôraz na zdravé potraviny. Zdôrazňuje najmä potrebu jesť zdravé tuky, ktoré sú napríklad v olivovom oleji, rybách, ľanových semienkach či orechoch. Taktiež upustila z myšlienky v prvej fáze nejesť zeleninu, ktorá obsahuje sacharidy. Zelenina a ovocie sú pre organizmus veľmi potrebné, aj keď obsahujú sacharidy. Diéta je tiež obohatená o zdravú formu bielkovíncelozrnné výrobky. Dnes sa nová Atkinsova diéta zameriava aj na menšie porcie jedál viackrát za deň či kontrolu počtu zjedených kalórií. Osobitne sa tiež diéta prispôsobuje typom ľudí ako sú napríklad diabetici či celiatici. V minulosti sa pri diéte vôbec nespomínalo cvičenie. V novej Atkinsovej diéte je zaradené do plánu aj pravidelné cvičenie.

Výhody a nevýhody novej atkinsovej diéty

Tak ako pri každej diéte, aj pri Atkinsovej môžeme hovoriť o výhodáchnevýhodách. Žiaľ, perfektná diéta bez chybičiek krásy neexistuje. Najväčším plusom Atkinsovej diéty je jej vysoká úspešnosť. Ak si pozriete telá hollywoodskych krások ako sú Jennifer Aniston, Catherine Zeta-Jones alebo Renée Zellweger, ktoré diéty dodržiavali, určite uveríte jej úspešnosti. Ďalšou výhodou je rýchla strata hmotnosti. Pri iných diétach nejde váha tak rapídne a rýchle dolu. V prvej fáze diéty strácate kilá naozaj rýchlo. Ako plus sa ráta aj to, že diéta je veľmi jednoduchá. Nemusíte si vážiť jedlo ani rátať kalórie či premýšľať, čo môžete a nemôžete jesť. Stačí si dávať pozor hlavne na sacharidy a nejesť nezdravé jedlá. Medzi najväčšie negatíva Atkinsovej diéty patrí veľký príjem tukov. Nová Atkinsova diéta sa síce stavia na stranu zdravých tukov, ale nahrádzanie sacharidov často končí priveľkou spotrebou tukov a to môže mať za následok vznik srdcovocievnych ochorení. Nedostatok sacharidov môže spôsobovať únavu a Váš mozog môže tiež po čase pýtať svoju dávku sacharidov, aby pracoval naplno. Ďalšou nevýhodou je, že pri nízkom príjme zeleniny sa môže stať, že Vám budú chýbať niektoré vitamíny. No a najväčšia nevýhoda je vysoké riziko jo-jo efektu, ak prestanete dodržiavať poslednú fázu diéty, teda celoživotný režim.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.