Máte dostatok vitamínu D?

1

Takmer každý z nás vie, že vitamín D patrí k látkam, ktoré veľmi ovplyvňujú náš kostrový systém. Bez neho by sa nedokázal dôležitý vápnik vstrebať do organizmu a udržiavať tak kosti silné a zdravé. Jeho dostatok sa však odzrkadlí aj v iných častiach nášho tela. Čo všetko vitamín D v organizme ovplyvňuje, čo spôsobuje jeho nedostatok a kde všade ho môžete nájsť, sa dozviete v našom článku.

Kde ho môžeme nájsť?

Vitamín D sa chemicky rozlišuje na dve formy, a to ergokalciferol, teda vitamín D2cholekalciferol, teda vitamín D3. Vitamín D2 je syntetizovaný rastlinami, vitamín D3 sa syntetizuje v koži človeka, keď je vystavená žiareniu zo slnka. V potravinách sa nachádzajú obe formy. Najväčším zdrojom vitamínu D je slnko. Pre svetlejších jedincov je vhodné stráviť pätnásť minút denne na slnku. U tmavších ľudí sa tento čas môže natiahnuť aj na tridsať minút. Slnko Vám môže prinavrátiť dostatok vitamínu D. Čo sa týka potravín, najväčším zdrojom vitamínu D je olej z treščej pečene. Vo väčších množstvách sa však nachádza aj v rybacom mäse a rybom tuku. Veľkým zdrojom vitamínu D sú aj mliečne výrobky, celozrnné obilie, vajcia či samotné surové mlieko.

Prečo je vitamín D dôležitý?

Najdôležitejšou funkciou vitamínu D je udržiavať silné kosti a podieľať sa na ich zdravom vývoji. Bez vitamínu D by sa nedokázal vápnik vstrebať do nášho organizmu. Tento zázračný vitamín tiež kontroluje hladinu vápnikufosforu v tele. Jeho účinky sa využívajú najmä pri liečbe chorôb kostí, pri správnej „vápnik-vitamín D“ diéte dokážete zvýšiť minerálnu hustotu svojich kostí a minimalizovať zlomeniny. Okrem toho chráni telo aj pred vznikom osteoporózy. Mnohé štúdie ukazujú, že dostatok vitamínu D upravuje aj krvný tlak človeka. Pomáha najmä jedincom s vysokým krvným tlakom. Ďalšie štúdie skúmali vzťah vitamínu D k cukrovke. Zistilo sa, že osoby, ktoré prijímajú v detstve vysoké množstvo vitamínu D, majú nižšie riziko vzniku cukrovky typu I a II.

Čo spôsobí jeho nedostatok?

Najčastejšími ochoreniami, ktoré zapríčiňuje nedostatok vitamínu D sú krivicaosteomalácia. Krivica sa objavuje najmä u detí a prejavuje sa deformáciou kostrového systému. U dospelých sa objavuje osteomalácia, ktorá okrem oslabeného kostrového ústrojenstva, oslabuje aj kostrové svalstvo. Nedostatkom vitamínu D najčastejšie trpia starší ľudia, ale aj jedinci, ktorí trpia obezitou. Vitamín D často postrádajú aj ľudia, ktorí nechodia na slnko. Nedostatok tejto látky sa môže odraziť aj na psychike človeka. Vzhľadom na mnohé receptory vitamínu D v mozgu, sa zistilo, že vitamín zohráva veľmi dôležitú úlohu pri zachovávaní zdravej mysle. Nedostatok vitamínu D sa podieľa aj na zvýšení depresívnych stavov u starších ľudí, či zvýšení rizika vzniku duševného ochorenia. Preto je u starších ľudí a ľudí náchylných na depresie vhodné tráviť veľa času na slnku a prijímať dostatok vitamínu D a vápnika.

Pomáha aj pri rakovine

Vitamín D je v súčasnosti spájaný aj s lepšími vyhliadkami pri boji s rakovinou. Dostatok vitamínu D potláča rast rakovinových nádorov a krvných ciev, ktoré kŕmia rakovinové bunky. Ďalšiu výhodu vidia výskumníci v schopnosti vitamínu D naštartovať Váš imunitný systém. Ak ste prekonali rakovinu, dostatok vitamínu D môže zabrániť navráteniu tejto diagnózy. Pri rakovine prsníka sa v amerických štúdiách uvádza až o 24% nižšia pravdepodobnosť metastáz, ak má pacientka dostatok vitamínu D v čase diagnózy. Vitamín D je vhodné dopĺňať najmä pri riziku vzniku rakoviny prsníka, prostaty a hrubého čreva. Medzinárodný žurnál o rakovine uvádzal článok, že vitamín D chráni bunky pred oxidačným stresom. Dokáže zmierňovať stres v bunkách a udržiavať ich zdravé. Všetky tieto štúdie naznačujú, že vitamín D je pre telo naozaj dôležitý a dokáže ochrániť organizmus pred mnohými ochoreniami. Iné štúdie však ukazujú, že nie u každého jedinca sa dostatok vitamínu D prejaví v liečbe spomínaných ochorení. Je to teda iba na Vás, či uveríte štúdiám, ktoré skúmajú vplyvy vitamínov na organizmus človeka a či zaradíte väčšie množstvá vitamínu D aj do Vášho jedálnička. Predávkovanie vitamínom D hrozí iba pri naozaj vysokých množstvách vitamínu D, väčšinou iba pri používaní vitamínových doplnkových liečiv.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.

  • Lenka

    Dobrý deň, my máme rodinu v Nórsku a tam nórski doktori kvôli vitamínu D ale aj Omega 3 odporúčajú pravidelné užívanie rybieho oleja! Dečko je veľmi dôležité na imunitu, kosti, kĺby. Dnes sme boli s deckami u pediatra a ten sa čudoval, že majú dostatok D-čka v krvi, že to nie je bežné u slovenských detí, ktoré majú zväčša nedostatok a bývajú chorľavé…pýtal sa či im dávame umelý vitamín D, ja som mu povedala, že z Nórska nám posiela švagriná rybí olej. Bol potešený že je to 100-krát lepšia voľba ako umelé D-čka v tabletkách. u nás ho užíva celá rodina aj kvôli D-čku aj kvôli omega 3. kto by mal záujem tak taký istý ako nám posiela švagriná sa dá zohnať napríklad na http://rybiolej.eu/index.php alebo http://www.rybiolej.eu