Urobte si fazuľové hody

0

Mnohí z nás majú ešte stále predsudky ohľadom jedenia fazule. Väčšina si myslí, že práve strukoviny stoja za niektorými žalúdočnými problémami a taktiež sa podpisujú pod nelichotivé nadúvanie. Aj keď nadúvanie naozaj často zapríčiňujú, žiadne žalúdočné problémy nespôsobujú. Naopak, majú rôzne priaznivé účinky na zdravie človeka. Fazuľa môže dokonca poslúžiť aj ako prevencia proti vzniku niektorých závažných ochorení.

Ako sme už spomenuli, fazuľa patrí medzi strukoviny. Do strukovín zaraďuje okrem fazule aj šošovica, sóju či hrach. Strukoviny sú jedným z najväčších zdrojov bielkovín. Jeden hrnček strukovín obsahuje v priemere 15 g bielkovín, sója ich obsahuje ešte viac. Strukoviny sú tiež výborných zdrojom vlákniny, ktorá je dôležitá pre správne fungovanie trávenia. Obsahujú tiež rôzne minerály ako draslík, mangán, železo, ďalej flavonoidy, kyselinu kremičitú, vitamín B a vitamín C.  Fazuľa sa využíva najmú v kuchyni na varenie rôznych tradičných aj netradičných jedál. Na Slovensku sa z nej často robia polievky, omáčky či prívarky. Jej chuť je tak výnimočná, že ju spoznáte v každom jedle. Na prípravu jedál sa využívajú fazuľové semená alebo mladé fazuľové struky. Z fazuľových strukov je možné pripraviť aj liečivý odvar.

Rôzne druhy fazule

Na svetovom poľnohospodárskom trhu existuje viac ako 500 odrôd fazúľ. Ich účinky sa rozdeľujú najmä podľa farieb. Červené fazule majú významné antioxidačné vlastnosti. Druhý najväčší antioxidačný účinok majú čierne fazule. V našej kuchyni sa však využívajú aj biele fazule, strakaté či hnedé. Netradičné druhy nájdete najmä v špecializovaných obchodoch so zdravou výživou. Ak sa chcete zbaviť nepríjemného nadúvania po jedení fazule, môžete použiť nasledovný spôsob. Namáčajte fazuľové semená na dvanásť hodín do vody. Potom fazuľu prepláchnite a v novej vode uvarte. Na zníženie produkcie plynatosti môžete využiť aj silu byliniekkorenín. Pri varení pridajte k fazuli cesnak, fenikel, rozmarín, rascu, kurkumu či koriander.

Preventívne účinky fazule

Ak hľadáte chutnú, všestrannú, bezmäsitú potravinu, ktorá je plná bielkovín a ktorá Vám poslúži ako prevencia proti rôznych ochoreniam, fazuľa je tá správna potravina pre Vás. Pomáha priam zázračne na prevenciu proti vzniku srdcovo-cievnych ochorení. V jednej americkej štúdií sa dokonca uvádza, že ľudia, ktorí jedia strukoviny štyrikrát do týždňa, majú až o 20% nižšie riziko vzniku srdcových ochorení. Naopak, organizmus človeka, ktorí sa strukovinám vyhýba má oveľa vyššie riziko vzniku srdcových ochorení. Fazuľa je veľmi vhodná aj pre cukrovkárov. Látky glukokininarginin dokážu znižovať hladinu cukru v krvi. Nevedia však nahradiť inzulín, preto môžete fazuľu použiť iba ako podporu pri liečbe, nie na liečbu cukrovky. Vláknina, ktorej má fazuľa neúrekom, sa zase podieľa na znižovaní cholesterolu. Kyselina listová vo fazuli zase pomáha znižovať riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení a chráni cievy.

Zaháňa obavy pred rakovinou

Ďalšie štúdie z univerzity z amerického Colorada ukazujú, že dostatočné jedenie fazule môže pomôcť predísť vzniku rakoviny prsníka. Pri prevencii proti rakovine prsníka môže pomôcť aj hrach, sója či šošovica, ale napríklad aj zemiaky. Najlepšie výsledky však mali vedci pri pravidelnej konzumácií fazule. Ďalšie štúdie v americkom národnom inštitúte pre výskum rakoviny ukazujú, že dostatočná konzumácia fazule znižuje aj riziko vzniku rakoviny hrubého čreva. Štúdie ukazujú, že už tri hrnčeky fazule týždenne môžu znížiť riziko vzniku rakoviny vo vašom organizme.

Fazuľa je vhodná aj pri diéte

Ľudia, ktorí pravidelne jedia fazuľu, vážia oveľa menej ako tí, čo fazuľu nejedia. Ak držíte diétu a chcete zjesť čo najmenej kalórií, odporúčame Vám jesť fazuľu mungo. Tá obsahuje najmenej kalórií. Mungo kúpite dnes už aj v klasických obchodných reťazcoch, väčšinou vo forme klíčkov. Ich naklíčenie je veľmi jednoduché. Stačí ak dve lyžice fazuliek prepláchnete studenou vodou, dáte ich do vysokej sklenenej nádoby, zalejete pol litrom vody a prikryjete papierovým obrúskom. Na druhý deň ráno vodu zlejete a fazuľky prepláchnete. Mungo potom ešte klíči vo vlhku ďalšie dve, tri noci. Je potrebné fazuľky viackrát denne preplachovať, aby zostali vlhké.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.