Zónová diéta

0

Zónová diéta je založená na zdravých nutričných zásadách. Ak jete správne, Vaše kilá idú pomaly dolu ak však jete všetko na kopu v rôznych časových horizontoch môže sa to odzrkadliť na Vašej postave. Stravovanie by malo mať svoje zásady a časový rozvrh. Kľúčom k chudnutiu je dosiahnutie správnej rovnováhy hormónov a udržiavanie stabilného krvného cukru. To zabezpečíte vyváženou stravou, dostatkom pohybu a rozdelením jedla na pravidelné časové intervaly a zóny. V čom však spočívajú jednotlivé diétne zóny?

Zvýšenie hmotnosti často zapríčiňuje inzulín, ktorý kontroluje hladinu cukru v krvi, ale aj iné hormóny, ktoré spôsobujú zvyšovanie hmotnosti. Inzulín a iné hormóny, ktoré podporujú zvyšovanie hmotnosti zostanú v takzvanej „zóne“, čiže nie príliš nízko ani vysoko. Ale bude tomu tak iba vtedy, ak budete jesť potraviny a jedlá v správnom zónovom pomere, teda 30 percent bielkovín, 30 percent tukov a 40 percent sacharidov. Táto kombinácia Vám zaručí, že nebudete hladný, budete mať dostatok energie a živiny z týchto potravín Vám zabezpečia aj stabilné zdravie.

Ako začať so zónovou diétou?

Zónová diéta si vyžaduje venovať jedlu naozaj dostatok času. Jedlo by ste si mali rozdeliť do piatich porcií za deň. Tri hlavné jedlá, teda raňajky, obed a večeru a medzi tým dve desiate. Ženy by mali prijať 1200 kalórií za deň a muži až 1500 kalórií. Je dôležité jesť viac porcií s menším počtom kalórií. Každé jedlo, ktoré budete konzumovať musí spĺňať kritérium 30:30:40, čiže 30 percent jedla musí byť na bielkovinovom základe, 30 percent musí obsahovať zdravé tuky a 40 percent jedla musí byť zo sacharidov. Možno sa Vám to zdá zložité, ale stačí si rozdeliť tanier na tri časti. Jednu časť vyplňte nízkotučnými bielkovinami, druhú časť zdravými tukmi ako napríklad olivový olej, mandle, avokádo či orechy a jednu o trošku väčšiu časť naplňte zdravými sacharidmi, napríklad ovocím a zeleninou. Dávajte si však pri sacharidoch pozor na maximálny denný príjem 1200 – 1500 kalórii. Tridsať minút pred každým jedlom sa snažte vypiť pohár vody.

Čo jesť pri zónovej diéte?

Táto diéta je založená na predpoklade, že naši predkovia jedli kedysi najmä mäso, zeleninu a ovocie. V strave takmer vôbec neprijímali sacharidy ako sú cestoviny, obilniny, ryža, chlieb či zemiaky. Zónová strava sa vracia k idei stravovania našich predkov. Zónová diéta nezakazuje jesť žiadne potraviny, ale radí ako sa vyhýbať jedlám s vysokým obsahom tuku a sacharidov. Dopriať si však môžete ovocie a zeleninu a mononenasýtené tuky ako olivový olej, mandle či avokádo. Miesto tučných mliečnych výrobkov si doprajte nízkotučné a z mäsa si vyberajte kuracinuryby. Dôležitý je tiež pitný režim, denne by ste mali vypiť aspoň dva litre vody.

K čomu Vám zónová diéta dopomôže?

Pre mnohých je najväčším a najdôležitejším zadosťučinením pri diétach strata pár kilogramov. Zónová diéta sa na tele nezačne prejavovať hneď. Chudnutie prichádza niekedy až po dvoch týždňoch a váha klesá dolu pomaly. Kilá by sa však nemali vrátiť späť. Nehrozí Vám teda žiadny jojo efekt. Dôležité je tiež to, že pri zónovej diéte nebudete hladovať. Keďže jete pravidelne päťkrát za deň, každých pár hodín a dostávate všetky tri základné výživové látky, Vaše telo nebude pociťovať hlad. Zónová diéta však nie je len diéta, je to aj zmena životného štýlu. Vyvážené množstvo prijatých živín sa odzrkadlí aj na Vašom zdraví. Ľudia, ktorí dlhodobo dodržujú zónovú diétu, majú oveľa nižšiu pravdepodobnosť vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Vyvážený príjem sacharidov, tukov a bielkovín sa tiež podieľa na udržovaní zdravej hladiny cukru v krvi.

Na chudnutie nestačí iba diéta

Tak ako pri každej diéte, aj pri zónovej, na chudnutie nestačí iba samotná diéta. Rovnako dôležitý je pohyb. Zmena stravovania je 80 percent úspechu, ale ďalších 20 percent zabezpečí cvičenie. Keďže zónová diéta zabezpečuje organizmu dostatok sacharidov, a teda aj dostatok energie, pohyb by Vám nemal robiť problém. Ak nepatríte k statným športovcom, môžete skúsiť aj rýchlochôdzu, ktorú budete opakovať aspoň trikrát do týždňa po tridsať minút. Pri zónovej diéte je však vhodný aj aerobic, posilňovacie cvičenia či bicykel. Ide len o to, čo Vás baví. Posledné jedlo by ste vždy mali zjesť aspoň 30 minút pred cvičením a ďalšie jedlo až 30 minút po cvičení.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.