Žiť ako Okinavčan

1

Chcete spoznať recept na dlhý a zdravý život? Môžu Vám ho dať obyvatelia japonských ostrovov Okinawa. Práve v tejto lokalite sa ľudia dožívajú najvyššieho veku na svete a aj vo vysokom veku sa takmer vôbec nestretávajú s u nás bežnými ochoreniami ako sú srdcové ochorenia, rakovina či demencia. Rovnako si dokážu až do vysokého veku zachovať dobrú postavu, mladú tvár a nízku úroveň stresu. V čom tkvie ich tajomstvo?

Priemerný Okinavčan sa dožíva 110 rokov. Jedným z faktorov, ktoré zaručujú organizmu dobré podmienky pre dlhý život je genetika. Ale hlavnou príčinou ich vysokého veku je jednoduchá strava, ktorú konzumujú po generácie. Okinavčania, ktorí jedia tradičnú ostrovnú stravu, nepriberajú a starnú oveľa pomalšie ako ostatní smrteľníci. Podľa výskumov sa u nich srdcové choroby vyskytujú o 80 % menej ako u Američanov. V rámci štúdie zameranej na rakovinu, vedci zistili, že je u nich jej výskyt o 50 % nižší ako v Amerike.

Okinavský diétny plán

Strava Okinavčanov je až z 80% tvorená rastlinnými potravinami. V ich jedálnom lístku nájdete najmä čerstvé ovocie a zeleninu, celozrnné produkty, okinawasóju, tofu a ryby. Jedia veľmi často a málo a ich stravovanie obsahuje nízky obsah kalórií. Okinavská strava je bohatá na zeleninu, ovocie, korienky a hľuzy, ktoré sú bohatým zdrojom antioxidantov. Tie zabezpečujú ochranu pred voľnými radikálmi a spomaľujú proces starnutia. Okinavský diétny plán rozdeľuje potraviny do štyroch skupín podľa množstva kalórií na gram potraviny: veľmi ľahké potraviny, ľahké potraviny, stredne ťažké potraviny a ťažké potraviny. Tieto skupiny tvoria pomyseľnú pyramídu, kde veľmi ľahké jedlo tvorí jej základňu a ťažké potraviny jej hrot.

Rozdelenie potravín do skupín

Veľmi ľahkých potravín môžete zjesť koľko chcete. Patria sem napríklad jablká, broskyne, citrusové plody, špenát, brokolica, uhorky, hrášok, morské riasy, tofu syr či nízkotučný jogurt. Týmto potravinám sa v Okinawe hovorí aj potraviny mušej váhy a to preto, lebo majú menej ako 0,8 kalórií na gram potraviny. K ľahkým jedlám v okinavskej diéte zaraďujeme hnedú ryžu, cestoviny, banány, sladké zemiaky, varené fazuľky či sushi. Mali by ste ich jesť s mierou, niekoľkokrát denne. Kalorická hustota odľahčených jedál by nemala presiahnuť 1,5 kalórií na gram potraviny. Zo stredne ťažkých potravín sa snažte robiť čo najmenšie porcie a jedzte ich naozaj len sporadicky. Patria sem rôzne obilniny, strukoviny, mastnejšie ryby, chudé mäso, sójové syry či hrozienka. Táto skupina potravín má 1,5 až 3 kalórie na gram potraviny. V okinavskej diéte sa najmenej konzumujú ťažké jedlá, ktoré obsahujú viac ako 3 kalórie na gram potraviny. Tieto by sa mali jesť s mierou a iba vo veľmi malom množstve. Sem môžeme zaradiť červené mäso, slaninu, maslo, rastlinný olej, živočíšne tuky, dezerty, orechy či ťažké syry.

V čom tkvie ich tajomstvo?

Väčšina potravín v ťažkých jedlách má vysoký obsah tuku alebo cukru a obsahuje len veľmi malé množstvo vody a vlákniny. Okinavská diéta sa zameriava na jedlá s nízkym obsahom tuku a ešte nižším obsahom cukru. Práve preto je ich organizmus chránený voči vzniku srdcových ochorení a vzniku mŕtvice či infarktu. V strave Okinavčanov nenájdete takmer žiadne mäso, mliečne výrobky či vajcia. Zameriavajú sa najmä na čerstvú zeleninu, ovocie, strukoviny, ryby, sóju a jedlá bohaté na omega 3 mastné kyseliny. Väčšinu potravín jedia za surova, vyhýbajú sa spracovaniu potravín. Tým zabezpečia, že potraviny, ktoré jedia, nestrácajú svoju výživovú hodnotu. Okinavčania sú zvyknutí na rôzne variácie jedál, používajú rôznorodé suroviny a tak do tela okinawa2dostávajú rôznu škálu fytochemikálií, ktoré sú potrebné pre dobré zdravie. Počas dňa zjedia 30 až 40 rôznych potravín. V jedálničku sa často objavujú polievky a pije sa zelený čaj. Jednou zo zásad Okinavčanov je najesť sa iba na 80% plnosti. Ak sa po pol hodine stále cítite hladný, môžete zjesť ešte niečo malé.

Aktívny a pozitívny život

Ďalším dôležitým faktorom, ktorý sa stará o zdravie Okinavčanov je aktívny životný štýl. Okinavčania sú celý život v pohybe. Venujú sa budovaniu záhradiek, chodia na prechádzky, tancujú, pracujú na poli alebo sa venujú iným športovým aktivitám. Pohyb je pre telo naozaj dôležitý. Ďalšie výskumy ukázali, že sa u nich takmer vôbec nevyskytuje stres. Môže za to najmä pozitívne myslenie a úzke sociálne prepojenie s rodinou a priateľmi. Okinavčania žijú v širších komunitách, kde vyznávajú spoločné hodnoty a navzájom si pomáhajú, či už duševne alebo fyzicky. Takýto spôsob rodinného spoločenstva s pocitom spolupatričnosti prináša jednotlivcom v komunite šťastie, pozitívne myslenie a tak aj dlhší a zdravší život.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.