Najzdravšie potraviny sveta

0

V našich článkoch na vitálne.sk Vám často predstavujeme potraviny, ktoré sú pre Váš organizmus v rôznych smeroch prínosné. Ale existuje nejaký rebríček najzdravších potravín na svete? Rôzni odborníci na výživu takéto rebríčky zostavujú už niekoľko rokov. Existuje rebríček, kde je 100, 150 alebo 300 najzdravších potravín. My Vám predstavíme aspoň 10 z nich, ktoré sa väčšinou umiestňujú na prvých miestach týchto rebríčkov a nájdete ich ľahko aj u nás na Slovensku.

Prečo sú niektoré potraviny podľa odborníkov na výživu pre naše stravovanie vhodnejšie ako tie ostatné? Môže za to najmä podiel vitamínov, minerálov, antioxidantov, fytonutrientov a iných látok, ktoré sa najviac podieľajú na udržovaní nášho zdravia. Vo všeobecnosti by sme sa mali v strave zamerať na čerstvé potraviny ako sú ovocie, zelenina, obiloviny, vajcia, orechy a rôzne druhy výhonkov. Práve tieto potraviny pomáhajú organizmu likvidovať toxíny a voľné radikály, ktoré poškodzujú naše bunky. Čerstvá potravina je pre trávenie a organizmus ľahšia ako už tepelne spracovaná potravina. Najlepšie je ak si danú potravinu vypestujete samy. Tak si môžete byť istí, že pri jej pestovaní neboli použité žiadne chemikálie alebo iné pre zdravie nevhodné látky. Väčšina najzdravších potravín sa dá vypestovať aj v našom podnebnom pásme. Potraviny môžete striedať podľa ročných období, v ktorých sa vyskytujú.

Bobuľky

Čučoriedky, maliny, jahody…Bobuľovité ovocie nájdete počas letných mesiacov nielen vo Vašich záhradkách, ale aj vo voľnej prírode. Všetky bobuľky obsahujú veľa vlákniny a majú nízky obsah cukru. Obsahujú tiež množstvo zdraviu prospešných vitamínov a patria k vysoko ceneným bobulkyantioxidantom. Bobuľky obsahujú fenolové zlúčeniny, ktoré bojujú s karcinogénmi a majú antivírusové a antibakteriálne vlastnosti. Nachádza sa v nich aj kyselina salicylová, ktorá chráni srdce pred ochoreniami. Z vitamínov je tu zastúpený najmä vitamín C.

Doprajte si fazuľu a brokolicu

Farebné fazuľky majú vysoký podiel antioxidantov. Fazuľa obsahuje veľké množstvo vlákniny a bielkovín. Dokáže znižovať hladinu cholesterolu v krvi, pomáha cukrovkárom udržovať hladinu cukru v norme, znižuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva, napomáha znižovať krvný tlak. Fazuľa výborne vplýva najmä na Vaše trávenie. Dokáže pôsobiť ako prevencia proti vzniku zápchy a vzniknutú zápchu aj lieči. Pomôže Vám aj pri rôznych druhoch problémov s črevami. V rámci zeleniny je asi najzdravšou z nich práve brokolica. Tá obsahuje veľa vlákniny, vitamínu C, betakaroténu, kyseliny listovej a rôzne iné látky, ktoré dokážu bojovať aj proti rakovine. Listová zelenina a teda aj brokolica sa Vám postará o zdravé oči, zlepší Váš imunitný systém, ale prináša napríklad aj úľavu pri prechladnutí. Ak potrebujete pre Vaše kosti získať dostatok vápnika, práve brokolica Vám ho môže doplniť. Pre nízky obsah cukru a vysoký obsah vlákniny je vhodná aj pre cukrovkárov.

Mlieko, vajíčka a mäso

Možno sa budete čudovať, čo robí v rebríčku najzdravších potravín táto trojica potravín, ale je to tak. Hovoríme však o surovom kravskom mlieku, ktoré pochádza od kráv, ktoré sa pasú len na tráve a neprikrmujú sa žiadnymi umelými krmivami. Takéto mlieko obsahuje veľa vitamínov, minerálnych látok a baktérií, ktoré sú vhodné pre náš organizmus. Z vitamínov najmä A a D, ale aj minerály ako vápnik či fosfor. Mlieko poskytuje odolnosť voči mnohých vírusom a toxínom a pomáha napríklad aj pri astme. Kyselina linolová v surovom mlieku posilňuje imunitný systém a pomáha aj pri chudnutí, vajcepretože zvyšuje nárast svalovej hmoty a pomáha odstraňovať tuk. Ďalšou potrebnou potravinou pre náš organizmus sú vajíčka. Majú vysoký obsah bielkovín, nízky obsah kalórií a obsahujú vitamín A, B, K, kyselinu listovú aj napríklad draslík. Vajíčka sa podieľajú na udržaní zdravia našich očí, ale aj mozgu. Je však dôležité, vyberať si kvalitné vajíčka s voľných chovov. Najlepšie sú vajíčka, ktoré Vám znesú domáce sliepky, u ktorých viete, čo jedia. Čo sa týka mäsa, hovoríme o hovädzom mäse a rybacom mäse. Hovädzie mäso by malo byť iba zo zdravého dobytka kŕmeného trávou. Takéto mäso pochádza väčšinou z bio a agro fariem. Má veľké množstvo omega 3 mastných kyselín a pomáha udržiavať Vaše srdce zdravé. Trávou kŕmený dobytok má mäso, ktoré Vám napomôže bojovať s depresiou, schizofréniou či Alzheimerovou chorobou. Ak nemáte radi hovädzie mäso, skúste do jedálnička zaradiť rybacie mäso. Losos, makrela, sardinka…Všetky obsahujú omega 3 mastné kyseliny, posilňujú mozog a srdce a pôsobia dobre aj na krvný tlak.

Štrúdľové dobroty

Orechy a jablká patria ku klasickým ingredienciám jablkovej štrúdle. Pravidelná konzumácia orechov Vám zabezpečí ochranu pred infarktom či inými srdcovými ochoreniami. Vhodné sú mandle, vlašské orechy, ale aj pekanové či makadamové orechy. V našich končinách je asi najčastejšie sa vyskytujúcim ovocím jablko. A práve jablko Vám môže poslúžiť ako skvelý prírodný liek na astmu či cukrovku. V neposlednom rade tiež tlmí pocity hladu, posilňuje imunitu, chráni zuby, mozog a podporuje rast kostí. Jablko obsahuje veľké množstvo vlákniny a rôznych vitamínov, ktoré pôsobia veľmi dobre na celý náš organizmus.

Cibuľa a cesnak

Čo by to bol za slovenský rebríček najzdravších potravín, keby v ňom chýbali cibuľa a cesnak. Obe majú vysoký obsah antioxidantov, vitamínov a znižujú hladinu cholesterolu. Obe sa tiež podieľajú na zlepšovaní imunitného systému človeka. Cibuľa sa využíva v našich končinách ako čaj pri dýchacích problémoch a pri liečbe astmy. Má veľmi priaznivé antibakeriálne a protizápalové účinky a pôsobí zdravo aj na hrubé črevo. Ďalej sa tiež podieľa na stavbe kostí a upravuje zrážanlivosť krvi. V našich domácnostiach sa využíva vo veľkom aj cesnak. Je tomu tak najmä preto, že slúži ako prevencia proti vzniku srdcových ochorení, znižuje krvný tlak, chráni telo pred vznikom chrípky a pomáha pri liečbe chorôb dýchacích ciest.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.