Ako sa bez rizika opáliť

0

Každoročne nás počas letných mesiacov trápi rovnaká otázka. Ako sa bezpečne opáliť, tak aby sme mali krásnu hnedastú pokožku, ale neriskovali rakovinu kože a nepríjemné pálenie a začervenanie pokožky. Varovania pred nebezpečenstvami zo slnka sú stále silnejšie, ale nové výskumy ukazujú, že slnečné žiarenie je pre naše zdravie aj tak nevyhnutné. Dokonca nás môže ochrániť aj pred vznikom niektorých ochorení. Ako sa teda opaľovať zdravo a bez zbytočných rizík?

Pozor na UV žiarenie

Dermatológovia nás varujú každý rok pred začínajúcim letom, aby sme si dávali pozor na slnečné lúče. Zo slnka na nás pôsobí ultrafialové žiarenie. Existujú dva druhy žiarenia, a to UVA žiarenie a UVB žiarenie. To prvé spôsobuje starnutie pokožky, a to druhé spálenie pokožky. Obe však môžu spôsobiť rakovinu kože. Z roka na rok pribúdajú nové prípady rakoviny kože a väčšina z nich je spôsobená pôsobením ultrafialového žiarenia na pokožku. Melanóm patrí medzi najčastejšie formy rakoviny najmä u mladších ročníkov. Ultrafialové žiarenie je naozaj nebezpečné, pretože preniká pokožkou a spôsobuje zmeny v bunkách, ktoré sa potom prejavujú spálenou pokožkou, jej skorým starnutím, poškodením DNA a v tých najhorších prípadoch vznikom rakoviny kože.

Liečivé účinky slnka

Slnko je pre organizmus naozaj potrebné. Nedostatočné vystavovanie sa slnečnému žiareniu sa odrazí na organizme najmä nedostatkom vitamínu D. Ten je veľmi dôležitý pre správne fungovanie a rast kostí. Opaľovanie však môže podľa najnovších štúdií pomôcť zabrániť viac ako 25 chronickým ochoreniam. Nedostatok vitamínu D je úzko spojený s vznikom niektorých druhov rakoviny, napríklad rakoviny prsníka, hrubého čreva či prostaty. Slnečné žiarenie ďalej napomáha telu bojovať aj proti ochoreniam ako sú schizofrénia, depresia a roztrúsená skleróza. Nie nadarmo máme niekedy pocit, že nás slnko dobíja novou energiou a zaháňa pochmúrne myšlienky. Na pravidelný pohyb na slnku by ste nemali zabúdať ani keď trpíte na menštruačné problémy, infekcie, cukrovku či vysoký krvný tlak. Slnko však pomáha aj celkovej pohode nášho organizmu. Slnečné lúče zmierňujú únavu, zvyšujú energiu a libido.

happy girl relaxing on the beachOpaľujte sa bez rizika!

Aj keď je slnko naozaj potrebné pre správne fungovanie nášho organizmu, existujú už vyššie spomenuté riziká, ktoré môžu pri opaľovaní ohroziť Vaše telo. Preto je potrebné, aby ste dodržiavali určité pravidlá pri slnení sa. Najdôležitejšie je používať kvalitné opaľovacie krémy alebo mlieka podľa fototypu pleti, ktorý máte. Dnes už existujú opaľovacie krémy špeciálne pre rôzne druhy pleti a napríklad aj špeciálne pre detskú pokožku. Opaľovací prípravok si nanášajte počas leta vždy keď idete na slnko. Nielen keď sa idete opaľovať alebo kúpať. Mali by ste rozlišovať silu slnečného žiarenia na Slovensku a v prímorských oblastiach. Aj keď sa doma možno nespálite, pri mori je slnečné žiarenie silnejšie. Vezmite si na dovolenku aj silnejšie opaľovacie prípravky aké používate doma na Slovensku. Ďalej je dôležité pokožku nevystavovať najväčšiemu slnečnému žiareniu. Takže od 11.00 do 15.00 hodiny by ste mali sedieť v tieni alebo v interiéri ukrytý pred slnkom. Pre pokožku je dobré nechať jej čas na regeneráciu. Medzi jednotlivými opaľovaniami si nechajte odstup aspoň 48 hodín. Pokožka sa zatiaľ spamätá z poškodenia UV žiarením. Chráňte si hlavu a oči pred slnkom. Používajte okuliare s ochranným filtrom a na hlavu šatku alebo klobúk, ktorý Vás ochráni pred prehriatím organizmu a úpalom. Nezabúdajte, že vždy keď vstúpite do vody, Váš opaľovací prípravok stráca svoje účinky. Preto by ste sa po každom kúpeli mali opäť natrieť. Neverte ani vodeodolným prípravkom, pretože aj tie môžu po šantení vo vode stratiť svoje účinky.

Čo so spálenou pokožkouopaľovanie2

Povedali sme si niečo o základných pravidlách opaľovania. Nie vždy sa Vám však podarí ochrániť pokožku pred spálením. Objaví sa nepríjemné začervenanie, pokožka štípe, svrbí a máte pocit ako by horela. Čo robiť v takýchto prípadoch? V lekárňach je možné kúpiť hneď niekoľko prípravkov, ktoré Vám pomôžu ako prvá pomoc po opaľovaní. Rôzne krémy, mlieka, chladiace emulzie alebo prípravky s panthenolom a aloe vera. Doma Vám však môže poslúžiť napríklad studená kyslá smotana alebo obklad so studeným uterákom. Vhodná je aj studená sprcha. Z byliniek sa pri spálenej pokožke osvedčil najmä harmanček, ktorý má upokojujúce vlastnosti. Ak Vám okrem pokožky horí aj hlava, je možné, že máte úpal. Vtedy je potrebné zmierňovať horúčku liekmi na zníženie horúčky, prijímať dostatok tekutín a postihnutému dávať studené zábaly.  Ak však problémy s pokožkou alebo horúčka pretrvávajú, je potrebné navštíviť lekára. Najmä u malých detí úpal nepodceňujte.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.