Pomôžeme Vám prestať fajčiť

1

Fajčenie sa v súčasnosti už veľmi nenosí. Európska únia tvrdo bojuje proti fajčiarom a prijíma zákony, ktoré ich pomaly vyháňajú z verejných miest. Fajčenie vážne ohrozuje zdravie Vás, aj ľudí okolo Vás. Snažili ste sa viackrát prestať a nejde to? Skúsime Vám poradiť ako sa tohto zlozvyku môžete zbaviť. Čím viac sa o možnostiach odvykania dozviete, tým ľahšie bude pre Vás prestať. Zároveň Vám povieme, čo sa deje s Vašim telom po tom ako prestanete fajčiť.

Na Slovensku zomrie na následky dlhodobého fajčenia ročne až 11 000 ľudí. Tento nebezpečný zlozvyk spôsobuje rakovinu pľúc, ústnej dutiny, hrtana a pažeráka. Cigarety sa podpisujú aj pod zvýšené riziko infarktu, mŕtvice a ischemickej choroby srdca. Vďaka Vašej závislosti Vás môžu potrápiť aj vredy, problémy s dýchacím ústrojenstvom alebo osteoporóza. To čo robí cigaretu cigaretou je nikotín. Ide o vysoko návykovú látku, ktorá u Vás vytvára nielen fyzickú, ale aj psychickú závislosť. Ak ste pravidelný fajčiar, dlhšia abstinencia nikotínu Vám môže spôsobiť rôznorodé nepríjemné abstinenčné príznaky. Nielen fyzického, ale aj psychického razu. Je však dôležité s tými príznakmi bojovať, pretože tak ako závislosť prišla, tak aj odíde. Treba na to len čas a správny postup.

Vytvorte si protifajčiarsky plán

Každý fajčiar má svoje vlastné fajčiarske návyky. Niekto fajčí zásadne doma pri káve, niekto pri poháriku v bare. Existujú fajčiari, ktorí si cigaretku vychutnávajú osamote, ale aj takí, ktorí fajčia iba v spoločnosti ďalších fajčiarov. Ďalším podstatným faktorom je počet vyfajčených cigariet za deň. Fajčiarovi, ktorí fajčí krabičku denne sa bude prestávať ťažšie ako tomu, kto fajčí dve cigarety denne. Základom Vášho protifajčiarskeho plánu je stanoviť si presný dátum, kedy s fajčením prestanete. Ak ste silný fajčiar, bude pre Vás jednoduchšie najprv znižovať dávky cigariet a stanoviť si dátum, ku ktorému prestanete s fajčením úplne. Ak sa bojíte abstinenčných príznakov, vezmite si dovolenku alebo si naplánujte začiatok abstinovania na víkend. Dôležité je tiež cigaretazapojiť do Vášho boja rodinu a priateľov. Vhodné je ak sa do výzvy s Vami pustí ďalší fajčiar. Podpora ďalšieho človeka alebo ľudí Vám pomôže. Budú Vás podporovať a v ťažkých chvíľach Vám pripomenú výhody toho, že prestanete. Ak sa bojíte, že si nebudete dať vedieť rady s abstinenčnými príznakmi, navštívte svojho lekára. Ten Vám povie viac o Vašich možnostiach, o výhodách nefajčenia a môže Vám pomôcť s výberom pomocníkov proti fajčeniu ako sú nikotínové náplasti alebo žuvačky.

Na čo sa treba pripraviť

Pripraviť sa musíte na možné fyzické, ale aj psychické abstinenčné príznaky. Vaša závislosť môže byť natoľko silná, že budete musieť s cigaretami naozaj bojovať. Hovorí sa, že najhoršie sú prvé dva, tri dni. Ale u každého závislého človeka je to individuálne. Niekoho môžu abstinenčné príznaky trápiť ešte niekoľko dní až týždňov po poslednej cigarete. Počas tejto doby sa budete musieť vyrovnávať s podráždenosťou, nervozitou, stavmi úzkosti, bolesťou hlavy, problémami so sústredením, frustráciou, depresiou alebo aj zvýšenou chuťou na sladké. Môžu sa však objaviť aj fyzické príznaky ako napríklad kašeľ, hlienovitosť, žalúdočné problémy, únava, nespavosť. Z tela sa Vám však postupne budú vytrácať všetky toxíny, ktoré v tele po nikotíne zostali.

Tipy, ktoré Vám môžu pomôcť

Ak už sa rozhodnete prestať fajčiť, nenechávajte si doma v zálohe žiadne cigarety. Veď predsa prestávate na dobro, takže ich nebudete potrebovať. Zahoďte aj všetky popolníky, zapaľovače. Ak ste fajčili aj v byte či dome, vymaľujte a vymeňte záclony a operte všetko, čo smrdí cigaretovým dymom. Ľudia, ktorí siahajú po cigarete najmä v stresových situáciách by sa mali snažiť bojovať so stresom iným spôsobom. Skúste navštíviť posilňovňu alebo sa začnite venovať nejakému športu. Ten Vás stresu zbaví rovnako ako cigareta. Rovnako Vám môže pomôcť meditácia, relaxačné cvičenie či joga. Pri abstinovaní je dôležité piť dostatok tekutín a do jedálnička pridať vlákninu. Ak fajceniesa u Vás cigareta spája s pitím alkoholu, skúste na pár týždňov alkohol zo svojho života vynechať. Pre mnohých z Vás je cigareta súčasťou Vášho pracovného či súkromného prostredia. Ak fajčia všetci v zamestnaní alebo celá partia Vašich kamarátov, bude ťažké prestať. Ak Vám bude robiť problém, pozerať sa na nich ako fajčia, skúste sa na niekoľko dní od partie týchto ľudí vzdialiť. Snažte sa tráviť čas s nefajčiarmi alebo poproste fajčiarov, aby pri Vás nefajčili. V prípade, že si so závislosťou nebudete dať sami vedieť rady, skúste navštíviť psychológa. Vaša závislosť môže byť naviazaná na niečo, s čím Vám terapeut pomôže.

Čo sa bude diať keď prestanete fajčiť

Ak potrebujeme stimulant, ktorý by Vás presvedčil, že by ste mali prestať fajčiť, skúste čítať ďalej. Už po 20 minútach nefajčenia sa znižuje krvný tlak, klesá tepová frekvencia srdca a zvyšuje sa telesná teplota rúk a nôh. 8 hodín od poslednej cigarety klesne hladina oxidu uhoľnatého v krvi do normálu a aj obsah kyslíka v krvi sa zvýši a pôjde do normálneho stavu. Po 24 hodinách klesá riziko infarktu. 48 hodín od posledného príjmu nikotínu sa začnú regenerovať Vaše nervové zakončenia a chuť a čuch budeme mať na oveľa lepšej úrovni. Po dvoch týždňoch sa zlepší fungovanie Vašich pľúc, dýchanie bude ľahšie, zlepší sa aj Váš krvný obeh a bude sa Vám jednoduchšie kráčať. Rok nefajčenia Vás ochráni pred rizikom vzniku ischemickej choroby srdca až o polovicu oproti roku kedy ste fajčili. 5 rokov od poslednej cigarety budete mať takú istú šancu dostať mŕtvicu, ako úplný nefajčiar. Po 10 rokoch sa u bývalého fajčiara zníži riziko vzniku rôznych druhov rakoviny. Ak sa dostanete na hranicu 15 rokov, ste za vodou. Po 15 rokoch abstinencie sa totiž riziko Vášho úmrtia rovná človeku, ktorý nikdy predtým nefajčil. Potom už len stačí si túto abstinencia udržiavať do konca života.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.