Trápi Vás krvný tlak?

0

Ideálny krvný tlak by sa mal pohybovať v číslach 120 na 80. Ak sa pohybuje aj Váš tlak v týchto hodnotách, nemusíte sa báť mnohých nebezpečných ochorení. V praxi sa lekári stretávajú v mnohých prípadoch so zvýšeným krvným tlakom, ale takisto aj s veľmi nízkym krvných tlakom. V článku si povieme viac o krvnom tlaku, čo ho spôsobuje, prečo sa naše telo trápi keď je priveľmi vysoký alebo nízky.

Krvný tlak je tlak, ktorý vyvíja pretekajúca krv na stenu artérií. Krv žilami nepreteká rovnomerne, čiže ani tlak nie je rovnaký. Pri sťahovaní srdca krvný tlak stúpa. Ide o takzvaný systolický krvný tlak, teda nameraná vyššia hodnota. Keď sa začne srdce uvoľňovať, tlak začne klesať. Vtedy hovoríme o diastolickom krvnom tlaku, čiže spodnej hodnote tlaku. Srdce je sval, ktorý pumpuje krv do nášho tela celý náš život, každú jednu sekundu. Krv sa okysličuje v pľúcach a potom ju srdce rozvádza do dôležitých častí tela. Srdce vháňa do tepien veľký objem krvi a aby sa zabezpečilo jej prúdenie, musí srdce rozvádzať krv pod tlakom. Tlak zabezpečí, že cievy a tepny sú pod tokom krvi pružné.

Meranie krvného tlaku

Lekár Vám krvný tlak meria pomocou tlakomeru, ktorý prikladá na ramennú tepnu. Hodnoty krvného tlaku sa merajú v milimetroch ortuti. V minulosti sa využívajú ortuťové tlakomery, dnes sú stále populárnejšie elektronické tlakomery, ktoré si samé nafúknu manžetu, zmerajú tlak a výsledok ukážu na digitálnom displeji. Ortuťové tlakomery sú už dnes skôr raritou. Pre zmeranie tlaku nemusíte už chodiť len k lekárovi, mnohí ľudia, ktorí trpia na vysoký či nízky tlak, tlakomer majú tlakomer aj doma. Môžu si tak pravidelne jeho výšku kontrolovať v pohodlí vlastnej domácnosti. V niektorých prípadoch sa vykonáva aj ambulantné monitorovanie krvného tlaku. Pacientovi sa v pravidelných intervaloch počas 24 hodín meria krvný tlak. Využíva sa to napríklad u ľudí, ktorí majú strach z nemocničného prostredia a lekárov a meranie ovplyvňuje ich obava z lekárskych plášťov.

Vysoký alebo nízky

Ako sme už na začiatku povedali, normálna hodnota krvného tlaku je približne 120 na 80. Ak máte systolický, vyšší tlak v rozmedzí 90 až 120 a diastolický, teda nižší tlak od 60 do 80, nemusíte si robiť žiadne starosti. Problém je ak sa Váš tlak dostane za tieto hodnoty. Prehypertenzia, teda vysoký normálny tlak sa prejaví zvýšením krvného tlaku na hodnoty nad 129/85 až do hodnoty 139/89. Táto hodnota väčšinou znamená stav, ktorý predchádza postupnému vzniku samotnej hypertenzie. Vyšší tlak je už hypertenzia, teda vysoký krvný tlak, ktorý je vyšší ako 140/90. U nás vysokým tlakom trpí viac ako 40 percent ľudí nad 50 rokov a čoraz viac sa objavuje aj u mladých ľudí. Pre náš organizmus však nie je nebezpečný len vysoký tlak. Mnohí trpia aj na hypotenziu, teda nízky krvný tlak. Ten sa prejavuje hodnotami tlaku pod 90/60.

Aké sú príznaky zlého tlaku?

Vysoký krvný tlak postihuje čoraz viac ľudí. Mnohí z nich však možno nemajú žiadne príznaky, ktoré by ich dopredu varovali, že sa s nim niečo deje. Preto je potrebné pravidelne navštevovať svojho lekára a nezabúdať na preventívne prehliadky, kde Vám okrem iného zmerajú aj tlak. Viac náchylný na vysoký tlak môžu byť jedinci, ktorí často pijú alkohol, fajčia, nehýbu sa alebo sú obézni. Hypertenzia sa často objavuje najmä vo vyššom veku, preto by seniori nemali výšku svojho tlaku podceňovať. Hypertenzia sa môže u Vás prejaviť ajtlakomer2 ako fyzický príznak, môžete cítiť únavu, mať závrate, bolesti hlavy, problémy s dýchaním, nepravidelný srdcový tep, bolesti na hrudi alebo problémy so zrakom. Ak máte nízky krvný tlak, je možné, že žiadne príznaky nezaevidujete. Ak sa však Váš tlak zníži na veľmi nízku hodnotu, môžete zaznamenať mdloby, závrate, bledú pokožku, nevoľnosť, únavu, smäd či problémy s dýchaním.

Zachovajte si zdravý krvný tlak

Pri vysokom krvnom tlaku je dôležité dodržiavať zdravý životný štýl. Snažte sa byť viac fyzicky aktívni, prestaňte fajčiť, nepite alkohol, ak trpíte nadváhou, znížte svoju hmotnosť. Pokúste sa znížiť príjem soli na minimum. Zvýšte príjem draslíka, ktorý obsahujú napríklad orechy, strukoviny alebo niektoré druhy zeleniny a ovocia. Jedálniček obohaťte o chudé mäso, ryby, nízkotučné mliečne výrobky. Pri nízkom krvnom tlaku je potrebné piť dostatok tekutín, aby telo nebolo dehydrované. Snažte sa venovať dostatok pozornosti fyzickej aktivite, aby mohla krv ľahšie prúdiť do Vášho tela. Pre zlepšenie krvného obehu je vhodná napríklad joga. Pri nízkom tlaku jedzte často malé porcie. Môžete piť kofeín, ale nie vo veľkých dávkach. Pridajte do stravy bylinky ako je kurkuma, škorica, zázvor či čierne korenie. Zvýšiť tlak Vám môže pomôcť aj soľ, ale keďže je nezdravá, používajte ju opatrne. Vyskúšajte napríklad pohár citrónovej šťavy s trochou soli a cukru. Z potravín si vyberajte najmä tie, ktoré majú vysoký obsah bielkovín, vitamínu C a B komplexu. Vhodné je chudé mäso, mliečne výrobky, vajcia či citrusové plody. Ak na Vás prídu mdloby, ľahnite si a nohy zdvihnite nad úroveň srdca. Prietok krvi späť do srdca a mozgu sa tak zlepší.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.