Skúste semienka chia

0

Semienka chia sú u nás zatiaľ pomerne málo známe, no starí Aztékovia a Mayovia ich využívali ako základ svojej kuchyne. Nutričné hodnoty chia semienok sú naozaj pozoruhodné. Patria k najvýživnejším potravinám aké príroda ponúka a pre naše telo majú množstvo zdravotných výhod. Dokážu zasýtiť telo a dodať mu potrebnú energiu na zvládnutie všetkých každodenných starostí. Nezanedbateľný je ich vysoký obsah omega 3 mastných kyselín.

Semienka chia pochádzajú zo šalvie hispánskej, po latinsky Salvia hispanica. Ide o kvitnúcu rastlinu, ktorá pochádza z Mexika a Guatemaly. Spolu s kukuricou boli jednou z najdôležitejších výživných potravín pre starých Aztékov. Meno chia pochádza zo slova Chian a znamená mastný – výživný. Dnes sa chia pestuje v Mexiku, Bolívií, Argentíne či Austrálií najmä pre výživné semienka. Austrália patrí k najväčším výrobcom semienok na trhu. Semienka sú malé, oválne s priemerom špendlíkovej hlavičky a majú hnedú, čiernu alebo sivú farbu. Semienka môžu byť konzumované surové alebo sa využívajú ako prídavok do rôznych druhov jedál.

 Čo semienka obsahujú?

Semienka chie sú bohatým zdrojom omega 3 mastných kyselín. Obsahujú viac ako 60 % esenciálnych mastných kyselín. Omega 3 mastné kyseliny sú dôležité pre zdravie nášho mozgu a zlepšujú koncentráciu. Chia obsahuje viac omega 3 kyselín ako ľanové semienko a na rozdiel od neho sú chia semienka ľahko stráviteľné. Pre telo sú zdravé aj preto, že majú nízky obsah sodíka a cholesterolu. Z minerálov sú v semienkach zastúpenie najmä vápnik, fosfor,

Zdroj: www.glutenfreecat.com

Zdroj: www.glutenfreecat.com

meď, zinok, mangán a fluorid, ktorý napomáha vstrebávaniu vápnika do tela. Omega 3 mastné kyseliny pomáhajú telu lepšie vstrebávať vitamíny A, D, E a K. Chia semienka sú plné bielkovín, vlákniny a dobrých sacharidov. Z 20 % sa chia skladá z bielkovín, čiže je vhodná napríklad pri vegetariánskej strave. Chia má aj nízky glykemický index a pomáha spomaľovať proces kedy sa sacharidy premieňajú na cukry. Semená majú vysoký obsah antioxidantov, ktoré posilňujú imunitný systém a chránia telo pred chorobami. Všetky živiny obsiahnuté v semenách sú vhodné pre ľudí rôznych vekových skupín a najmä pre tých, ktorí trpia nutričným nedostatkom.

 Ako chia pomáha Vášmu zdraviu?

Semienka chie sú bohaté na esenciálne mastné kyseliny, ktoré znižujú krvný tlak a sú teda vhodné pre ľudí, ktorí trpia na kardiovaskulárne choroby. Rozpustná vláknina v semienkach znižuje hladinu cholesterolu. Esenciálne mastné kyseliny podporujú aj mozgové funkcie a zlepšujú koncentráciu. Jedným z veľkých prínosov chie je schopnosť stabilizovať hladinu cukru v krvi. Chia spomaľuje premenu sacharidov na cukor, a tak pomáha stabilizovať hladinu cukru. Tým sa zlepšuje aj zásobovanie tela energiou a znižuje sa chuť do jedla. Semienka obsahujú veľa vlákniny, ktorá je zdravá pre tráviaci systém, ktorý čistí a ozdravuje. Vysoký obsah vápnika, bóru a fluoridu v semienkach pomáha budovať silné kosti. Esenciálne mastné kyseliny zase účinkujú na rast zdravých nechtov a vlasov a obnovujú a hydratujú pokožku. Antioxidanty zabezpečia, že si ľahšie udržíte mladistvý vzhľad. Chia je tiež vhodná pre ľudí trpiacich na rôzne zápalové ochorenia a bolesti hlavy, pretože znižuje bolesť a aj zápal.

Vhodná pre športovcov i pri diéte

Zdroj: www.learnhowtoloseweightinaweek.com

Zdroj: www.learnhowtoloseweightinaweek.com

Chia je vhodná aj pri bezlepkovej strave a má priaznivý vplyv na trávenie. Do stravy ju môžu zaradiť aj tehotné ženy alebo športovci, ktorým dodá potrebnú energiu, bielkoviny a sacharidy. Tým že chia spomaľuje premenu cukru a spomaľuje spotrebu energie, je zaujímavým výživovým doplnkom napríklad pre bežcov. Ak namočíte semienka do vody, po pár minútach napučia a absorbujú vodu. Vo vode dokážu absorbovať až desaťnásobok svojej hmotnosti. To isté robia aj vo Vašom tele a tak Vám prinášajú pocit sýtosti a vy menej jete. Vysoký obsah bielkovín pomáha pri tvorbe svalovej hmoty a tým, že ide o nízkokalorické jedlo, pomáha pri znižovaní hmotnosti. Je teda vhodným výživovým doplnkom aj pre ľudí, ktorú chcú schudnúť.

Použitie semienok

Chia sa väčšinou pripravuje samostatne ako gél. Stačí zaliať jeden diel semienok desiatimi dielami vody. Semienka nechajte aspoň 5 minút vo vode ustáť. Potom vypite gél aj so semienkami. Môžete ich však využiť aj ako prídavok do rôznych jedál. Semienka chia nemajú žiadnu výraznú chuť. Je teda možné ich použiť naozaj ako súčasť najrôznejších receptov, slaných či sladkých. Vhodné sú do šalátov, na prípravu rôznych ciest, na maslový chlieb, do ryže, do cestovín či proteínových nápojov. Tehotné ženy, osoby, ktoré užívajú lieky na cukrovku, krvný tlak, na trávenie alebo trpia na alergie by sa najprv mali poradiť s lekárom a až potom by mali začať užívať chiu.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.