Buďte sýti s volumetrickou diétou

0

Súčasný kult štíhlych a pekných ľudí stále viac privádza ľudí k držaniu rôznych diét. Už niekoľko desaťročí vedú rebríček vynálezcov rôznych diétnych plánov obyvatelia Spojených štátov amerických. Práve tu vznikajú najznámejšie diéty a do sveta ich často propagujú hollywoodske hviezdy a známe osobnosti. Jednou z takýchto obľúbených diét je aj volumetrická diéta, ktorá je výnimočná tým, že nebudete musieť trpieť pocitom hladu.

Tvorcom volumetrickej diéty je odborníčka na výživu Barbara Rollsová. Na rozdiel od iných diét, volumetrická diéta je založená na fakte, že ľudia radi jedia. Práve preto Vám táto diéta ponúka možnosť zjesť toľko jedla, koľko máte radi, len nesmiete jesť všetko, na čo si spomeniete. Tvorkyňa diéty vo svojej knihe tvrdí, že ak človek pri diéte obmedzuje množstvo jedla a je hladný, nie je možné, aby takto dokázal fungovať v dlhodobejšom horizonte. Jednoducho každú diétu, pri ktorej trpíte hladom, dokážete držať iba určitú dobu. Pri volumetrickej diéte hladný nebudete, a tak ju môžete využívať aj dlhodobo.

fruits and vegetablesDôležitá je hustota potraviny

Hlavnou prioritou diéty bolo nájsť potraviny, ktorých aj keď zjete veľa, nepriberiete. Volumetrická diéta sa zameriava na to, aby ste sa cítili po celý deň sýty. Počas dňa však musíte jesť potraviny, ktoré majú nízke množstvo kalórií, teda nízku hustotu energie. Autorka diétneho plánu rozdeľuje potraviny na tie, ktoré majú nízku hustotu energie a vysokú hustotu energie. Môžeme ich tiež rozdeliť na zlé a dobré potraviny. Potraviny, ktoré obsahujú veľké množstvo tukov majú väčšinou vysokú hustotu energie, veľa kalórií a pri diéte je potrebné ich z jedálnička vynechať. Potrebné je jesť potraviny s nízkym obsahom energie, ktorých môžete zjesť veľa a prijmete málo kalórií. Volumetrická diéta sa opiera najmä o potraviny, ktoré majú vysoký obsah vody a takmer žiadne kalórie, dobrým príkladom je zelenina a ovocie. Vhodné sú aj zdravé bielkoviny a v menšej miere zdravé sacharidy.

Čo môžete a nemôžete jesť?

Pri volumetrickej diéte by ste sa mali zamerať najmä na nízkokalorické potraviny, ktorých môžete zjesť viac a tak budete eliminovať pocit hladu, ale aj možnú depresiu a únavu, ktoré sú častým nepríjemným vedľajším účinkom diétovania. Za deň by ste mali prijať 1 600 kalórií. Jesť by ste mali najmä potraviny s veľkým množstvom vody a vlákniny, veľa nízkotučných mliečnych výrobkov, celozrnných potravín, strukovín, ovsených vločiek, polievok, kuracieho mäsa, rýb. Pite čistú vodu, minerálne vody a bylinkové čaje. Oslaďte si ich medom. Potrebné bude zvýšiť prísun čerstvej zeleniny a ovocia, najmä melóny, ananásy, rajčiny či papriku. Vyhnite sa olejom, maslám, čokoláde, sušienkam, bielemu pečivu, škrobovej zelenine, ale napríklad aj orechom. Je pravda, že si môžete dopriať sem-tam aj zakázané potraviny, ale nič nepreháňajte. Potrebné je ustrážiť si príjem kalórií. Vhodné je, aby ste sa naučili vypočítať si hustotu energie v potravinách, ktoré jete.

Môžete si viesť svoj denníkovocie

Ako sme už viackrát spomenuli, pri volumetrickej diéte je dôležité vedieť, koľko kalórií za deň prijmete. Preto je vhodné viesť si napríklad denník, v ktorom si zaznamenáte prijaté kalórie za deň, čo ste jedli, ale napríklad aj fyzickú aktivitu. Tak ako pri každej diéte, aj pri volumetrickej, ak chcete vidieť výsledky, nestačí si udržiavať iba zdravú stravu. Dôležitý je tiež pohyb. Každý deň by ste mali fyzickým aktivitám venovať aspoň polhodinu či hodinu svojho voľného času. Vhodné je čokoľvek, od prechádzky na čerstvom vzduchu, cez behanie, plávanie či bicyklovanie. Aktivitu si prispôsobte podľa veku, ročného obdobia či možností Vášho voľného času.

Výhody a nevýhody diéty

Najväčšou výhodou volumetrickej diéty je zdravý prístup k chudnutiu. Vaše telo nebude trpieť žiadnymi hladovkami a vy budete dostávať pravidelný prísun zdravých potravín a živín. Na internete alebo aj v knihách môžete nájsť množstvo volumetrických receptov, ktoré sú jednoduché na prípravu a dodržiavajú základné princípy diéty. Keďže ide iba o rátanie kalórií, môžete jesť naozaj takmer všetko. Len je potrebné dávať pozor na kalórie. Ďalšou výhodou je to, že sa nebudete cítiť hladný a nebudete teda ani nervózny a podráždený a nebudete sa cítiť nepríjemne keď ostatní okolo Vás budú jesť. Nevýhodou diéty je možno to, že budete musieť poctivo rátať hustotu potravín, ktoré budete jesť a zapisovať si všetky údaje, aby ste sa nepomýlili. Ďalej je možné, že strávite viac času v kuchyni, keďže budete variť svojej rodine a sebe rôzne jedlá. Je však viac ako pravdepodobné, že po čase budete v diéte už taký zabehnutý, že Vám všetko pôjde rýchlejšie a bez výpočtov.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.