Účinky mladého zeleného jačmeňa

0

Biopotraviny a zdravá výživa sa dostávajú čoraz viac do popredia aj na Slovensku. Nielen mladí, ale aj starší ľudia sa často pýtajú, aké potraviny im dodajú čo najviac potrebných vitamínov a minerálov, ale na druhej strane budú dostatočne bezpečné na každodennú konzumáciu. Takouto super zdravou výživnou potravinou je mladý zelený jačmeň, ktorý obsahuje neuveriteľné množstvo živín a na telo má obdivuhodne prospešné účinky.

Zelený jačmeň je jednou z najdôležitejších obilnín a pochádza z východného Balkánu. Tu ho využívali pre jeho liečivé účinky už od biblických čias. Rastlina dosahuje väčšinou výšku okolo metra, ale výška sa môže meniť podľa druhu jačmeňa. Sila jačmeňa sa nachádza v zelených výhonkoch, ktoré sú na rastline ešte pred zrnami, takže pre človeka je prospešný zber jačmeňa mladého veku, väčšinou 200 dní po vzídení rastliny. Rastlina má vtedy výšku ešte len okolo 30 centimetrov. Mladé listy si dokážu z pôdy zobrať potrebné živiny, ktoré sú nevyhnuté aj pre organizmus človeka. Starovekí Gréci využívali silu jačmeňa na liečbu zápalov, gladiátori ho jedli, aby boli silní a zdraví. Rimania si prostredníctvom jačmeňa liečili vredy. V súčasnosti je však škála zdravotných prínosov mladého jačmeňa oveľa širšia.

Čo jačmeň obsahuje?

Zelený jačmeň je bohatý na väčšinu vitamínov, minerálov a proteínov, ktoré sú potrebné pre správne fungovanie nášho organizmu. Živiny sa nachádzajú v šťave, ktorá sa nachádza v rastline. Medzi najdôležitejšie vitamíny obsiahnuté v mladom jačmeni patrí vitamín B1, B2, B6, provitamín A a vitamín E. Rovnako obsahuje kyselinu listovú a kyselinu pantoténovú. Takisto tu

Zdroj: http://functionalfoodsblog.com

Zdroj: http://functionalfoodsblog.com

nájdete vitamín C, ktorého jačmeň obsahuje sedemkrát viac ako pomaranč. Z minerálov je jačmeň bohatý najmä na vápnik, železo, draslík, horčík, zinok, meď, fosfor, mangán. Železa má jačmeň dokonca v päťkrát väčšom množstve ako špenát. Ďalšími prospešnými látkami v jačmeni sú chlorofyl, vláknina, rôzne enzýmy. Je výborným výživovým doplnkom, ak potrebujete zvýšiť dávky vlákniny v strave. Jačmeň obsahuje tiež všetkých deväť esenciálnych aminokyselín. Všetky tieto látky spoločne prinášajú jačmeňu antioxidačné, protizápalové, antivírusové a protirakovinové účinky.

Antioxidačné účinky

Jačmeň má jedinečnú antioxidačnú schopnosť ničiť nebezpečné voľné radikály, ktoré ohrozujú naše telo a chráni náš organizmus proti nevhodnému slnečnému žiareniu. Pravidelná konzumácia extraktu z mladého jačmeňa ďalej chráni ľudské bunky pred kacinogénmi. Jačmeň môže teda slúžiť ako prevencia proti vzniku rakoviny aj keď žiadne štúdie zatiaľ toto tvrdenie nepotvrdili. Antioxidant alfa-tokoferol sukcinát – ktorý je príbuzný vitamínu E, môže tiež napomáhať v boji proti vzniku rakoviny, najmä rakoviny prostaty, prsníka, leukémie a nádorov na mozgu. Prírodný antioxidant chlorofyl, ktorý je v jačmeni takisto obsiahnutý vo veľkom množstve, zbavuje črevá uložených toxínov.

Podporuje srdce i trávenie

Zelené potraviny podporujú zdravie krvi a krvný obeh. Jačmeň obsahuje železo, kyselinu listovú, vitamín C a vitamín B12, ktoré sú dôležité pri tvorbe a regulácií hladiny hemoglobínu a červených krviniek. Listy jačmeňa sú veľmi zásadité, takže pomáhajú pri trávení udržovať v tele primeranú kyslosť. Ak sa totiž zmení pH v našom tele, ľudské bunky nemôžu fungovať poriadne. Súčasná strava často náš žalúdok prekysluje a postupne sa môžu dostaviť rôzne druhy

Zdroj: http://bestraworganic.com

Zdroj: http://bestraworganic.com

problémov. Štúdie ďalej ukazujú, že jačmeň zvyšuje množstvo priateľských baktérií v črevách ľudí a znižuje zápalovosť v črevách. Predbežná klinická štúdia ukázal aj spojenie jačmeňa zo znižovaním nebezpečného LDL cholesterolu. Naopak, zdravý HDL cholesterol sa konzumáciou jačmeňa zvyšuje.

Nápomocný pri kožných ochoreniach

Japonský výskumník Hagiwara popisuje v svojej knihe Green Barley Essence výborné účinky jačmeňa pri liečbe kožných ochorení a vredov. Extrakt z jačmeňa je podľa jeho štúdie výborný aj pre podporu rastu nových buniek. V Japonsku je extrakt z jačmeňa veľmi populárny a využívajú ho najmä pri liečbe kožných ochorení ako je napríklad ekzém či akné. Táto rastlinka je vhodná aj pri detoxikácií organizmu, odstraňuje z tela škodliviny, posilňuje energiu a odolnosť. Dokonca Vám môže pomôcť pri zlepšovaní pamäti a zrýchlovaní myslenia. Je preto vhodným výživovým doplnkom aj pre študentov. Fajčiari zase môžu využiť jeho schopnosť neutralizovať toxické účinky tabaku. Rozpustná vláknina v jačmeni podporuje zdravú hladinu cukru v krvi, a tým spomaľuje vstrebávanie cukru. To je dobré nielen pre cukrovkárov typu 2, ale napríklad aj pre ľudí, ktorí chcú schudnúť pár kíl.

Kde jačmeň zoženiete?

V súčasnosti sa extrakt z mladého jačmeňa predáva v rôznych formách. Väčšinou sú jačmenné produkty vyrobené z bio jačmeňa, ktorý je vypestovaný v ekologických podmienkach. V obchodoch so zdravou výživou, v lekárňach či na internetových stránkach môžete kúpiť jačmeň vo forme tabliet či prášku, ale dá sa aj dopestovať. Pre zdravie človeka je najlepšia čerstvo odšťavená šťava z trávnatých výhonkov. Jačmeň si môžete dopestovať aj doma na balkóne či na parapete. Keďže je jačmeň obilnina, výrobky z neho nie sú veľmi vhodné pre celiatikov.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.