Vyberiete si lyžovanie, snowboard či bežky?

0

Zimné a jarné mesiace sú ako stvorené na športy, ktoré vyžadujú kvalitné snehové podmienky. Aj počas chladných dní je potrebné, aby sme naše telo udržovali fit. Ak Vás nebaví cvičenie v posilňovni, vybehnite von do prírody. Siahnuť môžete po lyžiach, snowboarde či bežkách. Ak ste sa ešte nerozhodli, ktorý z týchto troch snehových športov je pre Vás vhodný, poradíme Vám.

Bežecké lyžovanie

Výhody bežeckého lyžovania sú viaceré. Asi najväčší prínos vidíme v tom, že pri bežkovaní spálite najviac kalórií a zaťažíte takmer všetky svaly, ktoré by ste precvičili aj v posilňovni. Ak patríte k tým, ktorých nebaví dlhé postávanie a čakanie na vleky a nemáte radi preplnené lyžiarske strediská, bežky Vám poskytnú súkromie. Upravované bežecké trasy sú v mnohých častiach Slovenska a aj keď na nich stretnete ďalších bežkárov, nebudete si navzájom zavadzať. Bežkovať teda môžete aj dve tri hodiny vkuse bez prestávky, čo takisto podporuje spaľovanie kalórií. Trasy sú odstupňované podľa vzdialenosti a obtiažnosti, takže sú vhodné pre všetky vekové kategórie. Veľkou výhodou bežiek je aj väčšia bezpečnosť, nakoľko pri zjazdovom lyžovaní hrozí riziko pádu vo veľkej rýchlosti. Bežky ďalej šetria Vaše kolená, ktoré sú pri zjazdoch namáhané a podporujú správne fungovanie pľúc a srdca. Pravidelné bežkovanie znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení a zvyšuje celkovú odolnosť organizmu. Pri hodine bežkovania môžete spáliť asi 950 kalórií. Dôležitou výhodou je aj to, že bežkovanie je jednoduchšie ako zjazdové lyžovanie, takže sa ho ľahšie naučíte. Bežkovanie je ideálny šport pre celé rodiny či veľké skupiny priateľov. Je lacný, pretože neplatíte za vleky a turisticky atraktívne prostredie bežkárskych trás vo Vás zanechá aj príjemný pocit.

lyzovanieZjazdové lyžovanie

Zjazdové lyžovanie je menším spaľovačom energie ako bežkovanie, ale aj tak pre Vaše telo dokáže urobiť veľa. Aj pri klasickom lyžovaní totiž podporujete svoj kardiovaskulárny systém. Priemerný človek spáli pri lyžovaní 350 až 500 kalórií za hodinu. Čo sa týka spaľovania kalórií, klasické lyžovanie obsadilo hneď sa bežkami druhé miesto. Lyžovanie je výborné na zlepšenie rovnováhy a flexibility tela a napomáha podporovať svaly na nohách, bokoch a bruchu. Klasické zjazdové lyžovanie je v súčasnosti stále najpopulárnejším zimným športom a na Slovensku sa vďaka veľkému počtu lyžiarskych stredísk stále teší obľube ľudí. Lyžiarske strediská s vlekmi a udržiavanými svahmi nájdete vo všetkých častiach Slovenska. V menších strediskách sú aj prijateľnejšie ceny, ktoré nezruinujú Váš rodinný rozpočet.

Zjazd na snowboarde

Snowboardy sú stále najmä doménou mladých. Podľa odborníkov je však takisto ako lyžovanie a bežkovanie vhodné snowboardovanie na udržiavanie kondície počas zimných mesiacov. Rovnako ako pri lyžovaní, aj pri snowboardovaní si udržiavate lepšie kardiovaskulárne zdravie a spaľujete kalórie. Snowboard Vám pomôže spáliť až 450 kalórií za hodinu. Čo sa týka posilňovania svalov, pri zjazde na „doske“  používate takmer všetky svaly na nohách. Vaše nohy budú po pravidelnom snowboardovaní silnejšie a zlepšíte aj svoju koordináciu a rovnováhu tela. Na „doske“ musíte neustále držať rovnováhu a meníte často smer a tempo jazdy. Z tohto dôvodu snowboarding výrazne zvyšuje celkovú flexibilituMan in red Vášho tela. U mladých ľudí je v súčasnosti snowboard veľmi modným zimným doplnkom. Mnohé spoločnosti zaoberajúce sa športovým náčiním a oblečením sa začalo venovať snowboardistom a ich štýlovému vybaveniu a oblečeniu. Aj preto je u mládeže snowboarding čoraz viacej populárny ako klasické lyžovanie.

Poskytnú aj psychickú podporu

Šport ako taký vo všeobecnosti poskytuje Vašej mysli pocity uvoľnenia a pohody. Pohyb je základ pre uvoľňovanie endorfínov, takzvaných hormónov šťastia. Pri všetkých troch športoch – lyžovaní, bežkovaní i snowboarde môžete zlepšiť svoju náladu a znížiť náznaky únavy či úzkosti. Pohyb na čerstvom vzduchu Vám vyčistí hlavu a znížite hladinu stresu, ktorý sa vo Vás nazberal v práci, v škole či v domácnosti. Počas jarných mesiacov sa na zjazdovkách a v prírode stretnete aj s krásnym slnečným počasím. To Vám zabezpečí dostatok vitamínu D, ktorý je pre telo potrebný na správne fungovanie celého organizmu.

Bezpečnosť prvoradá

Skôr ako sa pustíte na svah alebo na bežkársku trať, nezabudnite na svoju bezpečnosť. Dôležité je nosiť vždy helmu, chrániče na kolená a zápästia. Pre deti je možné kúpiť aj ochranu chrbta. Ak ste začiatočník, vždy si na nácvik vyberte vhodný terén a postupne si vyberajte strmšie a náročnejšie kopce. Pri zjazdovom lyžovaní a snowboardovaní je vhodné zaplatiť si inštruktora, ktorý Vám ukáže základy jednotlivých športov. Pre deti je vhodné začať s výučbou vo veku päť až  šesť rokov. Pred každým zimným športom by ste mali telo zahriať, urobiť si krátku rozcvičku, ponaťahovať svaly. Tak ako pri iných športoch, aj pri lyžovaní, bežkách a snowboarde platí, že nič netreba preháňať. Pri presilení si môžete na svahu ublížiť.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.