Špalda získava čoraz väčšiu popularitu

0
Zdroj: www.realfoods.co.uk

Zdroj: www.realfoods.co.uk

Nie je pšenica ako pšenica. Presvedčiť sa o tom môžete práve pri špalde, ktorá je menej známou odrodou pre nás klasickej šľachtenej pšenice. Na rozdiel od klasickej pšenice má však špalda oveľa vyšší podiel dôležitých živín pre náš organizmus a je ľahšie stráviteľná. V súčasnosti v obchodoch nájdete nielen špaldovú múku, z ktorej si môžete v kuchyni vykúzliť chutné a zdravé pokrmy, ale aj špaldové kekse, cestoviny či iné dobroty. Popularita špaldy čoraz viac stúpa. Vyskúšate ju aj vy?

Špalda patrila k prvým zrnám, ktoré sa využívali na výrobu chleba. Je príbuznou pšenice, ale je to úplne iný druh a teda má aj iné vlastnosti ako klasická šľachtená pšenica. Existujú dôkazy, že špaldu poznali už ľudia pred 9 000 rokmi. Pestovať sa začala v Európe, ale aj na Blízkom Východe. Pri modernom vývoji poľnohospodárstva sa v 19. storočí špalda vytratila z polí na celom svete. Kombajny, ktoré dokázali pšenicu spracovať v jedinom procese nedokázali tak isto pracovať so špaldou. Špalda má totiž na rozdiel od pšenice tvrdú vonkajšiu šupku, ktorú sa musí odstrániť samostatne až po kombajnovaní. Pre moderné poľnohospodárstvo tak nebolo výhodná. V osemdesiatych rokoch však došlo v Európe k jej opätovnému spopularizovaniu, nakoľko mnohí odborníci na výživu prišli na to, že aj keď je potrebné ju zložitejšie spracovať, oplatí sa to. Pre ľudský organizmus je totiž oveľa zdravšia a výživnejšia ako klasická pšenica. Zo špaldy sa začala vyrábať špaldová múka a z nej rôzne potraviny, ktoré zaplavili nielen európsky, ale aj svetový trh. Špaldová múka je na prvý pohľad rovnaká ako obyčajná múka. Po spracovaním pečením však budete cítiť jej orieškovú vôňu a chuť. Pečivo vyrobené zo špaldovej múky sa nedrobí a zostáva dlho mäkké a nadýchané.

Patrí k najzdravším potravinám

Podľa rôznych odborníkov na výživu patrí špalda k najzdravším potravinám. V porovnaní s klasickou pšeničnou múkou ponúka široké spektrum živín. Je vynikajúcim zdrojom vitamínu B2, B17, z minerálov sa tu nachádza najmä železo, fosfor, draslík, horčík, mangán a meď. Špalda obsahuje aj niacín a tiamín. Niacín chráni telo pred kardiovaskulárnymi chorobami a znižuje hladinu cholesterolu. Obsahuje tiež špeciálne sacharidy, ktoré sú dôležité pri zrážaní krvi a stimulujú imunitný systém tak, aby sa zvýšila odolnosť tela voči infekciám. Špalda je ľahko rozpustná vo vode, takže jej výživové látky sa ľahko vstrebávajú do tela. Obsahuje viac bielkovín, tukov aj vlákniny ako obyčajná múka. Je bohatá na proteíny, ktoré obsahujú všetky z deviatich esenciálnych aminokyselín potrebných pre telo. Každá šálka varenej špaldy obsahuje takmer 10 g vlákniny. Špalda obsahuje aj lepok, takže nie je vhodná pre celiatikov. Môžu ju však konzumovať ľudia, ktorí sú alergickí na klasickú pšenicu.

Výhody špaldy pre zdravie

Zdroj: www.theorganicdietitian.com

Zdroj: www.theorganicdietitian.com

Najdôležitejšou výhodou špaldovej múky oproti klasickej pšeničnej je jej ľahšia stráviteľnosť. Špalda obsahuje lepok, ktorý je rozpustný vo vode a ľahko sa rozpadá. Špalda sa vďaka špeciálnemu lepku a vysokému obsahu bielkovín ľahko rozkladá v trávení. Rýchle vstrebávanie zabezpečuje, že živiny zo špady sú ľahšie k dispozícií Vášmu organizmu. Výhodou je aj jej nízky glykemický index. Potraviny z nej teda nerobia žiadne výkyvy v hladine cukru. Pravidelnou konzumáciu špaldy sa znižuje riziko vzniku srdcových ochorení a cukrovky. Dostatočný príjem špaldy tiež znižuje riziko vzniku ateroskleróz a znižuje cholesterol. Obsahuje tiež látky, fytonutrienty, ktoré poskytujú ochranu proti rakovine prsníka a nádorom, ktoré súvisia s hormonálnou nerovnováhou. Konzumácia špaldy môže telo ochrániť aj pred problémami ako sú obezita, cievna mozgová príhoda či astma. Výborne tiež prospieva Vašej koži, vlasom a nechtom, podporuje ich rast a chráni kožu pred rôznymi alergiami. Mnohí ľudia sledovali po pravidelnej konzumácií špaldy aj lepší stav pri migrénach a problémoch s depresiami.

Čo so špaldou v kuchyni

Ako sme už na začiatku povedali, špalda nie je veľmi výnosnou plodinou pre poľnohospodárov, ale pre zdravú výživu je nepostrádateľná. Patrí totiž k obilninám, ktoré sú odolné voči mrazu a škodcom, a preto ju nie je potrebné geneticky upravovať či striekať chemickými postrekmi. Vrchná šupka zrna zadrží všetko nečistoty, a tak sa do zrna nedostane nič, čo by mohlo ovplyvniť jej kvalitu. Ak máte doma celé zrná špaldy, je vhodné ich pred varením opláchnuť v studenej vode a potom nechať namočené cez noc. Pred varením ju opäť prepláchnite a sceďte. Jednu šálku špaldy zalejte tromi šálkam vody. Vodu treba dostať do varu a potom znížiť teplotu a variť asi hodinu. Môžete ju použiť ako prílohu namiesto ryže či zemiakov alebo do rizota. V kuchyni je veľmi obľúbená špaldová múka. Z tej môžete vyrobiť naozaj čokoľvek od chleba, cez rôzne druhy slaného a sladkého pečiva až po koláče. Internet je plný receptov na chutné špaldové dobroty. Stačí ich iba vyskúšať.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.