Nadúvanie Vás už neprekvapí

0

Znepríjemňuje aj Vám každodenný život pevné, nafúknuté bruško s pocitom plnosti? Je pravdou, že väčšina príčin nafúknutého brucha nie je vážna a nehrozí Vám vznik žiadneho život ohrozujúceho ochorenia. Určite to však obmedzuje Vás život a vy sa cítite plnšia ako v skutočnosti ste. Čo robiť, aby sa nafúknuté bruško vôbec neobjavilo a aká je prvá pomoc ak sa nadúvanie už dostaví? To Vám prezradíme v našom druhom článku o nafukovaní.

Nadúvanie býva spôsobné nadbytkom žalúdočných plynov, ktoré spôsobujú nepríjemné symptómy ako je nafúknuté brucho, pocit plnosti a kŕče. V črevách zdravej osoby je asi 200 ml plynu. V našich črevách sa nachádza päť hlavných plynov, a to dusík, kyslík, oxid uhličitý, vodík a metán. Dusík a kyslík sa do tela dostávajú z prehltnutého vzduchu, ostatné plyny vznikajú v dôsledku procesu bakteriálnej fermentácie v hrubom čreve. Ak je v našich črevách prebytok plynu, začne nás nadúvať. Prebytok plynu sa z teľa uvoľní buď rihaním, alebo uvoľňovaním plynu v dolnej časti gasrointestinálneho traktu.  Ženy majú problémy s nafúknutým bruškom častejšie ako muži. Priemerné uvoľňovanie plynov za deň sa pohybuje v rozmedzí 15 až 25krát.

bruchoPodľa príčiny nastupuje liečba

Nadúvanie môže byť spôsobené množstvom faktorov, od prejedania a zlej životosprávy, cez obezitu, lieky, ktoré pravidelne užívate až po rôzne vážne i menej vážne ochorenia. Vo všetkých prípadoch sa však v žalúdku hromadia črevné plyny, ktoré okrem zväčšenia objemu brucha spôsobujú aj bolesť a kŕče v žalúdku. Podľa príčiny vzniku nadbytočných plynov je potrebné začať s liečbou. Pri syndróme dráždivého čreva sa využívajú spazmolytiká a antidepresíva. Zápchu môžete liečiť zvýšeným prísunom tekutín, vlákninou alebo preháňadlom. Pri intolerancií na laktózu, na glutén alebo lepok je potrebné sa vyhnúť potravinám, ktoré tieto látky obsahujú. Ak Vaše nadúvanie spôsobujú lieky, je potrebné poradiť sa s lekárom, aby Vám nasadil iné lieky.

Vyhnite sa spúšťačom

Ak Vaše nafukovanie spôsobuje zlá životospráva, je potrebné začať rozmýšľať, aké potraviny konzumujete. Ak prídete na to, ktoré potraviny spúšťajú nadúvanie Vášho brucha, preventívne ich vyraďte zo stravy. Vhodné je si viesť potravinový denník, ktorý Vám pomôže sledovať zmeny v stravovaní i vo Vašom zdravotnom stave. K spúšťačom nafukovania najčastejšie patria strukoviny, listová zelenina ako je brokolica, karfiol, kapusta, kel, šumivé nápoje, žuvačky a cukríky, na ktorých je uvedené, že sú bez cukru, jablká. V prípade alergií sú najväčšími alergénmi mliečne výrobky, orechy, či pšeničné výrobky. Niektorým ľuďom pomáha pri odstraňovaní nafukovania vláknina, iným zase naopak vláknina môže spôsobovať plynatosť v čreve. Ďalej  by ste v rámci prevencie nemali jesť veľa mastných potravín a veľa soliť. Z liekov sa najčastejšie za spúšťače nadúvania považujú antibiotiká.

Prevencia a prírodná liečbabrucho2

Čo sa týka prevencie proti vzniku nadúvania, snažte sa jesť často, vhodné je aj päťkrát denne a nemajte medzi jedlami veľké medzery. Jedlo žujte pomaly a jedzte ho v menších porciách. Pri jedle nehovorte, lebo môžete zbytočne vdychovať veľké množstvo vzduchu. Jedzte len vtedy keď ste hladní a neprejedajte sa. Po hlavnom jedle by ste nemali jesť ovocie, pretože to zbytočne vytvára plyny. Proti nafukovaniu je dobré piť aj veľa vody, po jedle by však nemala byť veľmi studená. Ak už príde k nafukovaniu, môže Vám pomôcť feniklový čaj, ktorý utlmuje nafukovanie.  Rovnako dobre pôsobí lopúchový a mätový čaj. Fenikel a kôpor sú vhodné aj pri pálení záhy a zmierňujú kyselinu. Z korenín Vám môže pomôcť pri nadúvaní napríklad aníz alebo jemu príbuzná rasca. Obe pôsobia aj proti tvorbe žalúdočných kŕčov. Pri nafúknutom brušku si môžete do čaju dať i zázvor a škoricu, ktoré zlepšujú vstrebávanie potravy a stimulujú tráviaci systém. Pri varení využívajte v kuchyni zázvor, rascu i čierne korenie, jedlá budú ľahšie stráviteľné. Pri problémoch s nadúvaním sa určite snažte zmeniť aj svoj postoj k pohybu. Vhodná je napríklad joga, ktorá pomáha zmierňovať rôzne žalúdočné problémy, ale aj iné druhy cvičenia. Pomôcť Vám však môže aj obyčajná aspoň polhodinová prechádzka po hlavnom jedle dňa.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.