Problémy so svalmi panvového dna

2

Svaly panvového dna sú pre organizmus každého človeka veľmi dôležité. Ide totiž o skupinu svalov, ktoré sú umiestnené vnútri panvy a tvoria jej dno. Vďaka týmto svalom telo zabezpečuje kontrolu nad možným únikom moču či stolice. S vekom, po pôrode či po prekonaní niektorých chorôb či operačných zákrokov sa funkcia svalov panvového dna môže oslabiť. V takýchto prípadoch odporúčame vyskúšať kegelove cviky alebo iné cvičenia, ktoré slúžia na posilnenie svalov panvového dna.

Ak je optimálne zabezpečené fungovanie panvového dna, tak je plne zabezpečené udržovanie moču a stolice, maternica, močový mechúr a hrubé črevo pod panvou sú na svojom optimálnom mieste a takisto je chránená aj Vaša chrbtica. Ak sú však svaly panvového dna oslabené, môže to viesť k úniku moču a stolice, k problémom pri sexe, u mužov k problémom s prostatou a u žien k problémom s maternicou. Niektorí ľudia majú oslabené svaly panvového dna od útleho veku, zatiaľ čo iní sa s týmto problémom stretnú až v neskoršej etape svojho života. U žien je často oslabené panvové dno spájané s tehotenstvom, s pôrodom či s menopauzou.

Aké sú prvé príznaky?

Medzi najčastejšie príznaky, ktoré naznačujú problémy s panvovým dnom patrí únik moču. Inkontinencia ja naozaj veľký problém a znepríjemňuje život mnohým ženám i mužom. Väčšinou ide o formu inkontinencie, kedy nedokážete udržať moč pri zakašľaní, kýchnutí či pri smiechu. Ľudia so slabým panvovým dnom majú často veľmi panvanaponáhlo na toaletu. Hneď ako zacítia potrebu ísť močiť, musia ísť. Ďalším príznakom je tiež časté chodenie na toaletu alebo ťažšie vyprázdňovanie či už moču alebo stolice. Slabé panvové dno sa často prejavuje aj náhodne prichádzajúcim nadúvaním. Panvové dno je spájané v mnohých prípadoch s bolesťami v panvovej oblasti, s bolestivým pohlavným stykom, muži môžu mať nepríjemný pocit, že ich niečo tlačí v konečníku, u žien sa zase objavuje pocit, že majú hrčku vo vagíne. Problémy s panvovým dnom môžu nastať ak sú svaly oslabené, príliš tesné alebo naopak roztiahnuté.

Čo ovplyvňuje panvové dno?

Svaly panvového dna sú ovplyvňované rôznymi faktormi, ktoré môžu na ne počas Vášho života pôsobiť. V prvom rade je potrebné tak ako všetky svaly aj tie panvové pravidelne rozcvičovať. Ak nie sú svaly vôbec aktívne, postupne ochabujú. Dôležitým faktorom pri oslabovaní panvového dna je aj tehotenstvo a samotný pôrod. Svaly sú týmto zásahom často veľmi postihnuté. Problémom so svalmi panvového dna bývajú postihnutí ľudia, ktorí majú nadváhu a majú vysoký index BMI, ale aj tí, ktorí či už v práci alebo v rámci vrcholového športu zdvíhajú pri svojej činnosti ťažké bremená. Panvové dno je ďalej často namáhané chronickými chorobami dýchacieho ústrojenstva ako je chronický kašeľ, nádcha, astma alebo senná nádcha. Ďalším veľkým zásahom do panvy sú rôzne chirurgické zákroky, panvová rádioterapia alebo zranenia panvy. Vtedy môže takisto prísť k oslabeniu panvového svalstva. Poslednou a veľmi často príčinou oslabeného panvového dna je postupné starnutie organizmu. Úniky moču sú najmä u ľudí v seniorskom veku veľmi časté.

Ako posilniť panvové svaly?

Ak sa vo svojom živote stretnete s ťažkosťami panvového dna, je dobré navštíviť svojho obvodného lekára, ktorý zhodnotí príčinu Vašich príznakov a pomôže Vám nasmerovať Vás na vhodnú liečbu, ktorá Vám bude vyhovovať. Jednou z foriem liečby je vytvorenie vlastného cvičebného programu, ktorý Vám zabezpečí opäť kontrolu nad Vašimi panvovými svalmi. Ak si nie ste istí či by ste vedeli ovládať svoje panvové svaly, skúste začať veľmi jednoducho. Vyskúšajte na toalete spomaľovať alebo zastavovať prietok moču. Táto technika je vlastne posilňovanie panvového dna. Pri tejto technike si treba uvedomiť, ktoré svaly používate. Toto je niečo ako testovacie cvičenie, kde hľadáte tie správne svaly, ak ich nájdete, neskôr už to neskúšajte. Ženy pri správnom panvove cvikystiahnutí panvových svalov pociťujú nadvihnutie panvy dovnútra tela, okolo vagíny a konečníka. Nemali by ste zdvíhať zadok či hýbať stehnami.  Druhou pomôckou môže byť technika, kedy si do vagíny vsuniete prst a pri napnutí panvových svalov by ste mali cítiť tlak na vložený prst. Svaly by ste mali precvičovať aspoň trikrát denne či už v sede, v ľahu či postojačky. Svaly sťahujte a uvoľňujte v intervale 5 sekúnd stiahnutie a 5 sekúnd uvoľnite. Opakujte aspoň 10 až 15krát. Tento cvik skúšajte aj vtedy, keď sa budete smiať, bude sa Vám chcieť kýchnuť či zakašlať. Muži si svaly najlepšie nájdu tak, že stiahnu svaly okolo konečníka. Mal by to byť rovnaký pocit ako keď sa snažíte zadržovať vetry. Pri stiahnutí svalu by sa Váš penis mal trošku nadvihnúť. Po presnom identifikovaní svalov môžete začať s rovnakým cvičením ako ženy. Sťahujte a uvoľňujte svaly v pravidelných intervaloch. Pri cvičení nezadržujte dych.

Kegelovo cvičenie

Priekopníkom v cvičení panvového dna bol doktor Arnold Kegel. Kegelovo cvičenie vzniklo ešte v 19. storočí a slúžilo pre mamičky po pôrode, ktoré mali problémy s inkontinenciou. Dnes sa cvičenie využíva nielen ako prvá pomoc pre ženy po pôrode, ale aj ako prevencia proti oslabeniu svalov panvového dna. Kegelove cvičenia sú vhodné najmä pre ženy, ktoré majú stresovú inkontinenciu moču alebo ženám po tehotenstve, pôrode, po cisárskom reze a rôznych chirurgických zákrokoch. Pravidelné cvičenie kegelových cvikov by malo za minimálne 10 týždňov priniesť svoje prvé výsledky. Po pol roku pravidelného cvičenia sú viditeľné výsledky a inkontinencia sa môže úplne stratiť. Ukážku kegelových cvikov nájdete na rôznych internetových stránkach venujúcich sa posilneniu svalov panvového dna.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.