Jumping alebo skákanie na trampolíne

3

I na Slovensko postupne prichádza do fitnes centier a iných zariadení venujúcich sa športu nový druh cvičenia – jumping. Ako už názov napovedá, ide o skákanie, ale nie na hocičom. Jumping je skákanie na minitrampolínach a zabezpečí Vám nielen postavičku ako lusk, ale zlepší i Vaše fyzické a psychické zdravie. Jumping je zábavný, plný energie, spaľovania tukov, podporuje srdcovo-cievny systém a látkovú premenu vo Vašom organizme.  Stačí sa buď prihlásiť k špecializovanému inštruktorovi alebo kúpiť trampolínku na doma a môžete začať cvičiť.

Rôzni ľudia vyznávajú rôzne druhy športu. Jedným z najnovších druhov fitnes cvičení je jumping, teda skákanie na minitrampolínach. Cvičí sa vo fitnes centrách alebo doma, s hudbou alebo bez hudby, na trampolíne s držadlom alebo bez držadla. Trampolíny si môžete zakúpiť už aj u nás v rôznych eshopoch s fitnes pomôckami. Pri cvičení na trampolíne sa zlepšujú Vaše motorické a koordinačné zručnosti. V rovnakom čase sa musíte sústrediť na odrážanie, vyvažovanie, udržovanie tela v určitej pozícií a takisto musíte predvídať každý ďalší pohyb Vášho tela. Už u malých

Zdroj: http://eat2behealthy.com

Zdroj: http://eat2behealthy.com

detí je viditeľné, že pri jumpingu zlepšujú svoju koordináciu, rovnováhu a kontrolujú svoje pohyby. Trampolína je tiež bezpečnejšia ako napríklad bicykel, lyžovanie či korčuľovanie. Dôležitá je i činnosť svalov pri jumpingu. Pri cvičení posilňujete hneď niekoľko svalových partií naraz. Vhodný je pre deti, ľudí v produktívnom veku, ktorí majú sedavé zamestnanie, pre seniorov i pre ľudí, ktorí sú po zranení či nehode, keďže trampolína tlmí nárazy pri skákaní.

Výhody jumpingu pre Váš organizmus

Jednou z najväčších výhod jumpingu pre Vaše zdravie, je fakt, že pri cvičení zvyšujete Vašu tepovú frekvenciu a tým zrýchľujete svoj krvný obeh. Tým zabezpečujete pre svoje srdce dostatok kyslíka a chránite tým svoj kardiovaskulárny systém. Jedna zo štúdií ukazuje aj vplyv trampolíny na správanie detí s autizmom. Táto aktivita pomáha deťom lepšie sa sústreďovať. Pravidelné cvičenie na trampolínach tiež pôsobí na Vaše bunky, ktoré sa prostredníctvom pohybu zbavujú nepotrebných látok. Jumping je výborný aj na rozprúdenie lymfatického systému tela a pomáha prostredníctvom správneho prúdenia lymfy vyháňať z tela všetky nahromadené toxíny. Ďalšie štúdie ukázali, že pravidelný jumping aspoň trikrát do týždňa napomáha zvyšovať obsah kostných minerálov. Je teda výborný pre pacientov trpiacich na osteoporózu. Jedným z menej známych faktov je aj to, že jumping patrí k najúčinnejším spôsobom, ako zlepšiť stav celulitídy na problémových partiách. Ak budete cvičiť na trampolíne pravidelne, zlepší sa i sila vo Vašich nohách.

Psychické zdravie je rovnako dôležité

Pri každom jednom cvičení sa do mozgu dostáva oveľa viac kyslíka a vy sa cítite čulejší a pozitívnejšie naladenejší. Rovnako pri jumpingu sa vyplavujú hormóny šťastia endorfíny, ktoré Vám zaručia pozitívne naladenie. Ešte lepší je pre Vaše duševné zdravie jumping vonku. Pre Vaše psychické zdravie je dôležitý aj pocit, že pri cvičení spaľujete tuky. Bolo preukázané, že pri jumpingu telo efektívnejšie spracováva živiny, a teda prostredníctvom cvičenia

Zdroj: http://weightlossforall.com

Zdroj: http://weightlossforall.com

udržujete svoju váhu na optimálnej úrovni. Pri správnej životospráve môže byť jumping vhodný aj pri chudnutí. Tí, ktorí majú nadváhu a boja sa preplnenej telocvične si kľudne môžu minitrampolínu zakúpiť domov a cvičiť v pohodlí svojej záhrady či izby. Doma nemusíte mať ani špeciálne oblečenie a môžete mať absolútne súkromie. Jumping môže byť vhodný aj pre celé rodiny, na trampolínach môžete cvičiť so svojimi deťmi či s manželom a tak utužiť rodinné vzťahy.

Porovnanie s behom

Pri behaní je veľkou nevýhodou zaťažovanie dolných končatín. Najmä ťažší človek zaťažuje pri behaní svoje kĺby pri každom dopade na zem. Rovnako je tomu tak napríklad aj pri tenise. Pri používaní trampolíny sa znižujú nárazy na kĺby až o 80 percent. Jumping je preto vhodný pre ľudí, ktorí majú vyššiu váhu, ale i pre seniorov či ľahko telesne indisponovaných. Pružiny na trampolíne sú pre Vaše telo naozaj prospešné, desať minút jumpingu sa rovná pol hodine behu. Cvičenie na trampolíne je vhodnejšie aj pre Vaše kosti. Umožňuje predchádzať zkrehnutiu kostí a chráni aj telo, ktoré je postihnuté ľahkou osteoporózou. Jumping je oproti behu veľmi účinný pri budovaní a udržiavaní silných kostí. Pri cvičení pracujete proti gravitácií. Čo sa týka nevýhod jumpingu, treba spomenúť, že si môžete na trampolíne podvrtnúť pri nesprávnom pohybe členok či poraniť mäkké tkanivo na nohách. Nebezpečenstvo pádu však hrozí v súčasnosti takmer pri každom pohybe vonku.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.

  • Pingback: Indoorové športy pre nelyžiarov()

  • barbora kadlecová

    Ja som najprv chodila na jumping a keď už som si bola istá a videla som, že to má naozaj výsledky, som si kúpila na záhradu zabudovanú Exit trampolínu a cvičím doma vždy keď sa dá. Určite túto formu cvičenia odporúčam keď niekto potrebuje vytvarovať postavu alebo schudnút

  • Beata Klačanová

    Tiž mám doma trampolínu a je to super vecička na chudnute. Kúpovala som z garden-life takú vačšsiu na záhradu, aby ju využívali aj deti