Odborníci na výživu odporúčajú ovsené vločky

0

Na svete existuje množstvo štúdií a publikácií od rôznych autorov, ktoré sa zaoberajú najzdravšími potravinami sveta. Rebríček takýchto potravín sa mení v závislosti od autora, krajiny pôvodu štúdie či iných faktorov. V top rebríčku sa však veľmi často objavujú klasické ovsené vločky, ktoré sú dostupné v každom obchode, veľa nestoja a dajú sa jesť v mnohých variáciách. Prezradíme Vám, prečo by ovsené vločky nemali chýbať vo Vašom jedálničku a ako využiť ich živiny pre svoj organizmus.

Ovos známy aj ako Avena sativa je vytrvalá obilnina, ktorá dokáže prežiť i v chudobnejšej pôde. Patrí k najmladším obilninám. Starí Gréci a Rimania ju využívali na kŕmenie zvierat a nazývali ju barbarským jedlom. Naopak germánske kmene ju využívali ako výživné jedlo. Slovania ju začali využívať v rannom stredoveku. Okrem toho, že patrila k základnej výžive chudobného obyvateľstva, liečitelia ju využívali aj ako liek pri rôznych žalúdočných problémoch a pri liečbe kožných ochorení. Ovsené vločky sa vyrábajú z očisteného ovsa lúpaním a neskorším naparovaním ovsených zŕn. Zrná sa nechajú najprv zvlhnúť a potom sa sušia teplom v sušiarni. Pri tomto sušení vzniká v zrnách výrazná chuť a vôňa podobná orechom. Pri sušení sa zo zrna olúpajú plevy, no nestrhnú sa otruby, ktoré obsahujú vlákninu a iné živiny. Po usušení a oddelení pliev sa zrná ovsa sparia a rozlisujú sa na ploché vločky. Tie môžete kúpiť takmer v každom normálnom obchode, špeciálne bio vločky kúpite v obchodoch so zdravou výživou.

Čo ovsené vločky obsahujú?

Jedna šálka ovsených vločiek má asi 150 kalórií a 6 gramov bielkovín. Obsahuje 4 g vlákniny, rozpustnej i nerozpustnej. Rozpustná vláknina absorbuje vodu a vytvára gél, ktorý sa pohybuje trávením a fermentuje. Tento druh vlákniny je zdrojom výživy pre zdravé baktérie v tráviacom trakte.  Je tiež výborným zdrojom energie a navyše Vás zasýti. Nerozpustná vláknina neabsorbuje vodu, pôsobí ako plnidlo najmä v hrubom čreve a pomáha telu zbaviť sa škodlivých látok, ktoré sú v trávení. Okrem vlákniny sa v ovsených vločkách nachádza veľké množstvo minerálnych látok, a to najmä fosforu, horčíka, zinku, medi, selénu, mangánu a železa.  Horčík je dôležitý ako kofaktor pri viac ako 300 druhoch enzýmoch, ktoré pôsobia v našom tele. Ďalej sa v ovsených vločkách nachádza biotín, tiamín, kyselina pantoténová, vitamín B1, vitamín E, ale aj rôzne aminokyseliny a esenciálne mastné kyseliny. Vločky majú nízky glykemický index a obsahujú fytochemikálie, ktoré sú často spájané s ochranou organizmu pred rakovinou.

Zdravotné výhody konzumácie vločiek

Vláknina v ovsených vločkách má množstvo zdravotných výhod. Už pol šálky vločiek denne Vám môže zabezpečiť neuveriteľné zmeny v organizme. Rozpustná vláknina obsahuje účinnú látku beta-glukán, ktorá znižuje zlý LDL cholesterol až o 10 až 15 percent. Najúčinnejšia je vláknina v kombinácií s nízkym obsahom tukov a s pravidelným cvičením. Hladina cholesterolu samozrejme súvisí aj so zdravím srdca. Pravidelná konzumácia ovsených vločiek znižuje riziko vzniku mnohých typov kardiovaskulárnych ochorení. U žien v menopauze je vplyv vločiek na vločky1zníženie vysokého krvného tlaku a cholesterolu ešte priaznivejší. Beta-glukán sa podieľa i na znižovaní hladiny cukru v krvi. Beta-glukán vytvára v spojení s vodou v trávení gél, ktorý spomaľuje trávenie a predlžuje vstrebávanie sacharidov do krvného riečišťa. To znamená, že zabraňuje rýchlym zmenám hladiny cukru v krvi. V prípade, že máte vysoký krvný tlak, i pre Vás sú vhodné vločky. Rozpustná vláknina dokáže znižovať krvný tlak a chrániť srdce a cievy pred vážnymi problémami. Dôležitou výhodou konzumácie ovsených vločiek je priaznivý vplyv na trávenie a funkciu čriev. Zmierňujú zápchu, uvoľňujú kŕče, urýchľujú priechod potravy cez črevá. Ovsené vločky obsahujú množstvo fytochemikálii, ktoré znižujú riziko vzniku rakoviny. Fytoestrogénové zlúčeniny, nazývané lignany v ovsených vločkách pomáhajú znížiť riziko vzniku rakoviny prsníka. Nerozpustná vláknina zase chráni tráviaci trakt pred vznikom nádorov.

Udržte si primeranú váhu

Ako sme už povedali, ovsené vločky obsahujú nerozpustnú vlákninu, ktorá zostáva v žalúdku dlhšie a pomôže Vám nadobudnúť na dlhšie pocit plnosti. To môže zabrániť neúmernému prejedaniu a pomôcť Vám udržať si zdravú váhu. Ovsené vločky sa odporúčajú konzumovať ľuďom, ktorí sa snažia bojovať s problémami s nadváhou. Gél, ktorý vytvára rozpustná vláknina oneskoruje vyprázdňovanie žalúdka a vy sa cítite plnší. Nový výskum naznačuje, že deti, ktoré pravidelne jedli ovsené vločky, mali znížený výskyt obezity. Deti, ktoré jedli každý deň ovsené vločky, mali až o 50 % menší výskyt nadváhy. Ovos, rovnako ako iné druhy obilnín je oceňovaný predovšetkým ako zdroj sacharidov, ktoré poskytujú kalórie pre energetické potreby športovcov. Bolo vedecky dokázané, že ovsené vločky ovplyvňujú metabolizmus a zvyšujú výkon po konzumácií až o celú jednu hodinu mierneho cvičenia. Ovsené vločky sú preto obľúbenou stravou najmä pre vzpieračov.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.