Prírodné zdroje horčíka

1

Podľa jednej z amerických štúdií je horčík v organizme tak dôležitý, že ľudia, ktorí majú jeho deficit, môžu počítať až s dvakrát vyššou pravdepodobnosťou, že zomrú skôr ako ostatní ľudia. Možno je to len jedna z mnohých štúdií, ale je pravdou, že ak Váš organizmus nie je zásobovaný dostatkom horčíka, môže to zapríčiniť množstvo nepríjemných symptómov a chorôb. Poradíme Vám, ktoré druhy potravín sú najlepším zdrojom horčíka a prečo je horčík pre Váš organizmus dôležitý.

Horčík alebo magnézium je kľúčovým minerálom v ľudskom metabolizme a je nevyhnutný pre viac ako 300 chemických reakcií v ľudskom organizme. Zdravotné výhody horčíka boli dlhú dobu značne podceňované. Nachádza sa vo všetkých tkanivách, ale hlavne v kostiach, svaloch a mozgu. Denná dávka magnézia by mala byť asi 300 mg denne, mení sa však v závislosti od veku, pohlavia alebo u tehotných a dojčiacich žien. Väčšina z nás však prijme iba asi 200 mg magnézia denne. Až 15% populácie trpí na nedostatok horčíka a mnohokrát to spôsobuje rôzne zdravotné problémy.

magnesiumSymptómy a diagnostika nedostatku horčíka

Neexistuje žiaden laboratórny test, ktorý Vám podá presne informácie o stave horčíka vo Vašom tele. V krvi totiž prúdi iba jedno percento horčíka, ktorý máte v tele. Ostaných 99 percent je v tkanivách. Lekár Vám môže urobiť i močový test, ale takisto nemusí odhadnúť presný výskyt horčíka vo Vašom organizme. Väčšinou sa lekár snaží sledovať príznaky, ktoré by mohli prezradiť nedostatok horčíka. Objaviť sa môžu najmä svalové kŕče a tŕpnutie v končatinách a v tvári, necitlivosť či brnenie. Viditeľná môže byť i zmena osobnosti, strata chuti do jedla, nevoľnosť, únava a slabosť, bolesti hlavy či poruchy srdcového rytmu. Nedostatok magnézia je väčšinou spôsobený zlou stravou, ktorá sa skladá najmä z bielej múky, mäsa a mlieka a nemá dostatok potravín bohatých na horčík. Väčšinou teda stačí jesť pestrú stravu, ktorá je bohatá na magnézium. Niektorí jedinci však môžu prijímať potrebné množstvo magnézia v strave, ale i tak ho majú nedostatok. Častá je totiž i neschopnosť organizmu vstrebávať horčík do tela. Na stratu horčíka trpia aj ľudia s nezdravými obličkami či ľudia trpiaci na cukrovku. Horčík sa môže ťažko vstrebávať i u ľudí, ktorí berú dlhodobo lieky na liečbu rakoviny, diuretiká či antibiotiká, sú v dlhodobom strese, nadmerne sa potia alebo majú chronickú hnačku.

Prečo je magnézium dôležité

Strava s nízkym obsahom horčíka je často spájaná so zvýšením zápalových procesov v organizme. Určité množstvo zápalových procesov chráni náš imunitný systém, ale pri zvýšení zápalových látok sa zvyšuje riziko vzniku cukrovky a srdcových chorôb. Strava bohatá na horčík znižuje zápaly v tele. Táto minerálna látka zohráva významnú úlohu pri detoxikačných procesoch vo Vašom tele a chráni ho pred poškodením chemickými látkami, ťažkými kovmi a ďalšími toxínmi. Ďalšiu úlohu pri podpore zdravia zohráva horčík pri vytváraní a udržiavaní kostnej integrity. Aj mierny nedostatok horčíka môže viesť k významnej strate kostnej hmoty. Preto je pre pacientov trpiacich na osteoporózu okrem vápnika a vitamínu D potrebný aj prísun horčíka. Najdôležitejšou úlohou ľudských buniek je výroba energie. Horčík hrá dôležitú úlohu ako ko-faktor pre enzýmy, ktoré umožňujú, aby bunky boli schopné tvoriť energiu. Nedostatok horčíka preto patrí k častým faktorom, ktoré spôsobujú únavu. Horčík sa podieľa i na aktivite mozgových receptorov a jeho nedostatok môže spôsobovať depresie a pocity úzkosti. Horčíka je ďalej ko-faktorom pre viac ako spenatsto enzýmov, ktoré sa podieľajú na regulácií hladiny cukru v krvi. Nedostatok horčíka je v súčasnosti často spájaný aj s novodobou chorobou – tetániou. Spôsobuje nepríjemné kŕče a tŕpnutie svalov. Pri tetánií sa často veľké množstvo horčíka vyplavuje z tela von a organizmus pociťuje jeho nedostatok. Magnézium je tiež dobrým liekom na stres, pomôže Vám zlepšiť spánok a zrelaxovať.

Prírodné zdroje horčíka

Horčík je najlepšie prijímať v strave. Existuje množstvo prírodných zdrojov horčíka a väčšina z nich patrí k najzdravším potravinám pre náš organizmus celkovo. Veľké množstvo horčíka je zastúpené v zelenej listovej zelenine ako je špenát, kel či mangold. Dostatok magnézia môžete získať i z rôznych druhov orechov a semienok ako sú mandle, vlašské orechy, kešu, para orechy, tekvicové semienka, slnečnicové semienka či sezamové semienka. Z ovocia sa horčík nachádza najmä v avokáde, vo figách či v datliach. Do stravy ďalej zaraďte rôzne druhy fazule, cesnak, sójové bôby, tofu, pšeničné otruby či klíčky. Magnézium však môžete čerpať i z vody. I na našom trhu existujú minerálne vody, ktoré majú vyšší obsah horčíka. Magnézium si môžete doplniť i prostredníctvom výživových doplnkov. Vhodné sú najmä výživové doplnky, ktoré obsahujú okrem horčíka i vitamín D, vápnik a vitamín K2. Tieto látky sa v organizme významne doplňujú a zabezpečujú, že bunky robia svoju prácu lepšie.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.