Ako oklamať hlad?

0

Mnohí z nás poznajú ten pocit. Práve sme začali s diétou, snažíme sa zdravo žiť, cvičiť, no hlad a nutkavé myšlienky na jedlo nás nenechajú na pokoji. Už po pár dňoch snívame o tanieroch plných jedla, o sladkostiach a mnohokrát sme hladom natoľko opantaní, že si povieme, že malé zhrešenie našu diétu nijako nepoškodí. Ale pozor, každé aj malé zhrešenie môže viesť k tomu, že na zdravú životosprávu úplne zabudneme. Prezradíme Vám niekoľko tipov, ako sa zbaviť neutíchajúcej túžby po jedle a ako oklamať svoje telo tak, aby si myslelo, že hlad vôbec nepociťuje.

Hlad je nepodmienená reakcia organizmu, ktorú vyvoláva nedostatok potravy. Je to však aj  jedna z najdôležitejších hnacích síl nášho života. Už ako malí plačeme, keď sme hladní a reagujeme spokojne, keď sa najeme. To je začiatok nášho vzťahu k jedlu a sýtosti. Už v detstve je dôležité, aby dieťa dostávalo jedlo iba vtedy, keď je hladné. Jedlo sa nemá dávať ako odmena alebo na rozptýlenie. Existujú tri druhy hladu. Fyziologický, ktorý poznáme podľa zvukov a pocitov v žalúdku alebo sa prejavuje slabosťou či bolesťami hlavy. Ústny hlad sa spúšťa prostredníctvom zraku, čuchu, chuti a našej pamäti na určité chute jedál. Častý je však aj psychologický hlad, ktorý sa väčšinou spája s emóciami ako sú smútok, úzkosť a hnev. Jesť by sme mali iba vtedy, keď máme fyziologický hlad a sme naozaj hladný. Nemali by sme jesť vtedy, keď máme na niečo len chuť alebo chceme hladrozptýliť naše citové rozpoloženie. Pocit fyziologického hladu vyvoláva klesanie hladiny glukózy v organizme. Hlad vzniká v mozgu v časti podlôžko, ktorá sleduje obsah glukózy v krvi. Ak táto časť mozgu nefunguje správne, vznikajú poruchy príjmu potravy, ktoré môžu vyvolať nielen fyzické, ale aj psychické problémy. Každý človek pociťuje hlad inak a je možné, že niekto vydrží bez jedla dlhšie a niekto potrebuje jesť viackrát za deň aj keď v menších porciách. U niekoho sa hlad objavuje veľmi často a spôsobuje vlny podráždenosti a nepokoja, ktoré ho vedú k neustálemu jedeniu. Ako teda bojovať s hladom, keď sa objaví?

Pite veľa tekutín a jedzte veľa ovocia

Nie nadarmo sa používa heslo, že hlad je prezlečený smäd. Je to veľká pravda. Pred každým jedlom sa snažte vypiť aspoň 2,5 dc vody. Takto budete jesť oveľa menšie porcie a niekedy možno zistíte, že ste neboli hladní, ale iba smädní. Obyčajnú vodu môžete zameniť aj za zelený čaj, ktorý výborne chutí, má množstvo antioxidantov a pomáha pri spaľovaní tukov. Vhodné sú však aj iné druhy čajov, paradajková, cviklová či mrkvová šťava alebo minerálna voda. Ak na Vás príde naozaj veľký hlad, skúste si dať ovocie, ktoré je plné vody, je sýte a má nízky obsah kalórií. Vhodné sú napríklad jablká, banány alebo citrusové ovocie. Grapefruit, pomaranč, citrón a limetka Vám takisto zaplnia žalúdok, zhydratujú Váš organizmus a takisto poskytnú Vám i prírodný vitamín C, ktorý posilní Váš imunitný systém. Aby ste nemuseli stále jesť iba ovocie, skúste ho zameniť zeleninou. Hlad veľmi ľahko oklamete mrkvou či šalátovou uhorkou. Ovocie a zeleninu jedzte pomaly a poriadne ju prežúvajte.

Menej sacharidov, viac vlákniny

Určite to poznáte. Máte hlad a myslíte si, že práve niečo sladké Vám pomôže sa hladu zbaviť najlepšie. Je to však omyl. Rafinované cukry, ktoré obsahujú všetky cukrovinky, čokolády, pečivo, džemy či sladké nápoje, podporujú tvorbu inzulínu. Prebytok inzulínu znižuje hladinu glukózu v krvi, čo spôsobuje pocity hladu. Ak už chcete ukojiť svoje sladké chúťky, dajte si potraviny, ktoré majú nízky obsah kalórií a sú ochutené prírodnými sladidlami ako sú slaninkastévia či trstinový cukor. Vhodnejšou formou ako biely cukor je aj med. V svojom jedálničku dbajte na dostatočný prísun vlákniny. Tá zbavuje telo pocitu hladu, má málo kalórií a pomáha pri odbúravaní nadváhy. Vláknina znižuje a spomaľuje vstrebávanie tukov a sacharidov. Nájdete ju najmä v ovocí, zelenine a celozrnných obilninách.  Svoju stravu sa nebojte obohatiť o bielkoviny ako sú ryby, vajíčka, syry a kuracie a morčacie mäso. Vhodné sú aj strukoviny, najmä fazuľa, hrach a šošovica. Zlepšujú a urýchľujú trávenie a pridávajú pocit sýtosti.

Využite optickú ilúziu

Svoj denný príjem potravy rozdeľte na viacero porcií a snažte sa jesť na čo najmenšom tanieri. Porcia na malom tanieri bude vyzerať väčšia a vy budete mať pocit, že ste sýti aj z mála jedla. Čo sa týka farby, vhodné sú modré taniere, pretože modrá farba znižuje chuť do jedla a upokojuje našu psychiku. Naopak svetlé farby vyvolávajú vo Vás pocit väčšieho hladu. Ďalšiu optickú ilúziu môžete vidieť v chladničke. Pri prvotnom pocite hladu siahnete v chladničke po tom, čo máte najviac na očiach. Ak skryjete nezdravšie jedlá do zásuviek a zadných zákutí a na popredné miesta vystavíte ovocie a zeleninu, určite pri nazretí do chladničky siahnete práve po zdravšej potravine. Ak sa však zelenina a ovocie ukryjú do poslednej zásuvky a náš pohľad po otvorení chladničky spočinie na klobáske a slaninke, vedzte, že si automaticky dáte klobásku a na ovocie ani nepomyslíte. Rovnako je tomu tak aj pri ukladaní potravín do poličiek či na kuchynskú linku. Snažte sa mať na úrovni Vašich očí vždy iba zdravé potraviny.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.