Dĺžku svojho života môžete ovplyvniť

0

Bez ohľadu na to, či máte 20 rokov alebo 50, určite si raz za čas položíte otázku, ako dlho budete ešte na tomto svete. Existuje množstvo premenných, ktoré ovplyvňujú to, ako dlho budeme žiť a v akom stave bude naše telo, ale i myseľ na konci nášho života. Tieto premenné sa vo vysokej miere podieľajú na Vašom zdraví a dĺžke Vášho života. V článku Vám povieme, čo všetko môžete podniknúť, aby ste zvýšili svoje šance na dlhší a kvalitnejší život.

Štúdiami dlhovekosti sa zaoberajú už niekoľko desaťročí rôzne vedecké skupiny po celom svete. Niektoré skúmajú iba jednu či dve premenné, ďalšie sa venujú faktorom dlhovekosti komplexnejšie. Možno ste si mysleli, že najdlhšie žijú ľudia, ktorí sú totálni abstinenti, teda nepijú žiadny alkohol, nefajčia, nesexujú, nejedia mäso atď. Nie je to však tak úplne pravda. Z vedeckých štúdií, o ktorých sme sa dočítali, vyberáme tie faktory, ktoré sa spomínajú najčastejšie a je teda najpravdepodobnejšie, že dokážu silne ovplyvniť dĺžku Vášho života.

seniorkaStavte na zdravé jedlo

Určite budete s nami súhlasiť, ak napíšeme, že strava, ktorú jeme, sa odráža na našom organizme. Zdravé potraviny samozrejme dokážu predĺžiť Váš život o množstvo rokov. Takisto pomôžu ochrániť telo pred rôznymi ochoreniami ako sú rakovina, srdcovocievne choroby či vysoký krvný tlak. Základnou zásadou je jesť najmä ovocie, zeleninu a celozrnné výrobky. Dobré je jesť rôznofarebnú zeleninu a ovocie, pridať do stravy ovsené vločky, ale napríklad aj rôzne druhy orechov. Zo zeleniny dávame do pozornosti cesnak, cibuľu, rajčiny, z ovocia najmä bobuľky ako sú čučoriedky, brusnice, maliny, ale aj jabĺčka. Čo sa týka bielkovín, vhodné sú najmä strukoviny, ktoré boli na Slovensku kedysi potravinou číslo jedna.  Z tukov sa zamerajte na olivový olej, avokádo, orechy, mandle, lososa, pstruha či makrelu. Z mäsa odporúčame najmä hovädzie mäso a divinu, v menšom množstve kuracie mäso. Mäso sa snažte upravovať na pare alebo ho duste, čo najmenej ho pečte, smažte a grilujte. Biele pečivo v obchode vymeňte za celozrnné, bielu múku za špaldovú alebo celozrnnú. Biela ryža má množstvo náhrad, či už hnedú nelúpanú ryžu, pohánku, kuskus, pšeno alebo bulgur. Zemiaky by ste mali jesť sporadicky. Čo sa týka zdravej výživy, kľudne si dajte pohárik dobrého vína, ktoré obsahuje množstvo antioxidantov. S alkoholom by ste to inak preháňať nemali. Pravidelne by ste mali piť i kávu, ktorá znižuje riziko vzniku srdcových ochorení a čaj, ktorý je plný antioxidantov. Zelený čaj ochraňuje srdce, zastavuje predčasné starnutie a chráni telo pred voľnými radikálmi, ktoré spôsobujú rakovinu. Pravidelne si doprajte aj tabuľku kvalitnej aspoň 70 % čokolády, ktorá je plná antioxidantov.

Fajčenie je pomalý zabijak

Možno si pri čítaní týchto riadkov poviete, že sa opäť opakujeme, ale je to žiaľ pravda. Fajčenie je najväčším nepriateľom našej dlhovekosti. Pri pravidelnom fajčení sa zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení, chronických ochorení pľúc, zhoršuje sa stav Vášho dýchacieho ústrojenstva, fajčenie spôsobuje rakovinu a zhoršuje napríklad aj osteoporózu. Nezanedbateľný je aj vplyv fajčenia na pokožku. Pokožka fajčiarov oveľa rýchlejšie starne a vráskavie. Fajčenie je tiež veľkou prekážkou pre aktívnych ľudí, ktorí by chceli športovať, ale práve kvôli fajčeniu  nestíhajú s dychom. Nezabúdajte, že škodlivé je nielen aktívne fajčenie, ale aj to pasívne. Ak teda patríte k pravidelným kávičkárom a sedávate v kaviarni, kde sa fajčí, pasívne vdychujete dym z cigariet rovnako ako keby ste fajčili. Ak sa rozhodnete prestať fajčiť, mali by ste tak urobiť čo najskôr. Už po niekoľkých mesiacoch klesá riziko vzniku srdcovocievnych ochorení, po roku sa znižuje riziko vzniku karcinómu a rakoviny.

Obezita a nedostatok pohybusenior

Obezita je v súčasnosti veľkým celosvetovým problémom. V niektorých krajinách sveta je veľký hlad a v iných sa zase ľudia nemysliteľne prejedajú a tým dokážu skrátiť svoj život aj o dve až tri desaťročia! Obezita už nie je len problém Američanov, ale čoraz častejšie sa s ním stretávame aj na Slovensku. Pri pravidelnom prejedaní a nulovej telesnej aktivite ide váha rapídne hore, zvyšuje sa hladina cholesterolu, hladina cukru, mení sa krvný tlak. Hrozí tak riziko vzniku cukrovky, srdcovo-cievnych ochorení, dýchacích problémov a rad ďalších zdravotných problémov. Dôležité je preto už od detstva viesť deti k správnej výžive a pravidelného pohybu. A v tom prípade treba začať od seba, aby mali deti dobrý príklad. Pri starších jedincoch odporúčame navštíviť dietológa a pre rýchlejší úbytok váhy i osobného trénera. Snažte sa jesť zdravo, menej, vo viacerých porciách a nepresahovať odporúčané dávky prijatých kalórií.

Pozitívne sa nalaďte

Cítiť sa šťastne má obrovský vplyv na dĺžku nášho života. Ak ste rodený optimista a žijete pozitívne, môže to predĺžiť Váš života až o 10 rokov. Okrem pozitívnej mysle je v rámci faktorov dlhovekosti dôležitý aj pohlavný život. Časté orgazmy predlžujú náš život. Podľa vedcov z Californskej Univerzity dokonca pravidelný sex dvakrát do týždňa predlžuje život až o 2,5 roka. Samozrejme, vo vzťahoch nejde len o sex, ale aj o spoločné spolunažívanie muža a ženy. Možno budú niektorí z Vás pochybovať, ale muži, ktorí žijú v manželstve dokážu prežiť až o 10 rokov viac ako tí, ktorí zostanú slobodní. U žien je to iba o 4 roky viac u vydatých ako u slobodných. Austrálski vedci dokonca uverejnili štúdiu, podľa ktorej vplývajú na dĺžku nášho života i priateľstvá a dobré rodinné zázemie. Citová podpora rodinných príslušníkov a kamarátov nám pomáha zvládať stres a pocit byť milovaný vyrába chemické zlúčeniny, ktoré bojujú proti starnutiu.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.