Ktorú ryžu si vybrať na konzumáciu?

0

Ryža patrí k základným potravinám nielen v Ázií, ale už i v iných častiach sveta. Mnohí z nás si pod pojmom ryža predstavia klasickú guľatú bielu ryžu, ktorú je možné kúpiť v ktoromkoľvek obchode a hodí sa takmer ku každému jedlu ako výborná príloha. V súčasnosti sa však čoraz viac do popredia dostávajú aj iné typy ryže, ktoré sú výživnejšie, pre telo ľahšie stráviteľné a pre naše telo oveľa zdravšie. Všetky tieto druhy je v súčasnosti možné zakúpiť aj v našich slovenských obchodoch.

Brown RiceRôzne druhy ryže

Ak hovoríme o ryži, vo väčšine prípadov ide o rovnaký druh, ale rôzne odrody. Existuje až 1000 odrôd ryže, ktorá je pestovaná po celom svete. Ryžu je možné rozdeliť z hľadiska viacerých kritérií. Podľa tvaru rozdeľujeme ryžu na guľatozrnnú, dlhozrnnú a strednozrnnú, podľa farby na bielu, hnedú, čiernu či červenú. Existujú aj odrody s rôznou vôňou, napríklad jazmínová, ktorá má ľahký kvetový odor alebo ryža natural, ktorý vonia po orieškoch.  Pri ryži je tiež dôležité, kde bola vypestovaná. Ryžu je možné pestovať tak v nížinách ako aj v horských oblastiach. Nížinatá ryža sa pestuje v záplavových územiach, kde je dostatok vody alebo sa musí umelo zavlažovať. Horská ryža sa väčšinou pestuje na svahoch v horských oblastiach. Guľatozrnná ryža obsahuje viac škrobu a po uvarení je viac lepkavá. Dlhozrnná ryža je viac sypká a hodí sa ako príloha či na výrobu rizota. Ryža je vyhľadávanou potravinou, nakoľko neobsahuje lepok, má nízky glykemický index a obsahuje vitamíny skupiny B a tiež železo, draslík a fosfor. Ak neviete, ktorú z rôznych druhov vybrať, prečítajte si o jednotlivých druhoch viac.

Klasická biela ryža

V našom tradičnom stravovaní vyhráva určite biela ryža. Pri jej výrobe sa ryža olúpe, brúsi sa a leští. Tak sa stráca farba a zrnká ryže zostávajú biele až priesvitné. Pri týchto technologických procesoch sa odstraňuje z ryže väčšina dôležitých vitamínov a živín, ktoré sú podstatné pre zdravie človeka. V procese leštenia a obrusovania sa ničí 60 až 90 % výživových látok. Určité látky sa však v nej zachovajú a jej konzumácia teda má aj pár výhod. Biela ryža je veľmi ľahko stráviteľná a má nízky obsah vlákniny, takže upokojuje náš tráviaci systém. Veľmi vhodná je pre ľudí, ktorých trápia hnačky, koliky alebo mávajú ranné nevoľnosti. Tento druh ryže je tiež dobrým zdrojom energie.  Biela ryža je vhodná pre ľudí, ktorí budujú svalovinu, obsahuje na 100 gramov 117 kalórií a 27 gramov sacharidov. Výhodou je aj to, že má nízky obsah cholesterolu. Hrnček bielej ryže obsahuje iba jeden gram vlákniny, taký istý hrnček hnedej ryže obsahuje 4 gramy vlákniny. Biela ryža je vhodná aj pre celiatikov, lebo neobsahuje lepok.

Hnedá celozrnná ryža a basmatipestovanie ryže

Hnedá ryža alebo natural ryža je zdravším variantom ako jej biela kolegyňa. Svoju hnedú farbu si zachováva vďaka tomu, že je nelúpaná a neopracovaná technologickými procesmi. Je výborným zdrojom rozpustnej vlákniny. Pomáha pri znižovaní zlého LDL cholesterolu a pri znižovaní krvného tlaku. Obsahuje väčšie množstvo vlákniny, čo znamená, že sa pomalšie spracováva v organizme. To zapríčiňuje, že sa pomalšie uvoľňuje i cukor do krvi. Hnedá ryža má teda oveľa nižší glykemický index ako iné druhy ryže. Je bohatá na minerály, najmä selén, mangán, fosfor, draslík a horčík a obsahuje vitamíny B2, B3, B6 a vitamín E. Je tiež dobrým zdrojom kvalitných bielkovín. Hnedá ryža plní antioxidačnú ochranu tela, pomáha pri redukcií hmotnosti, znižuje riziko vzniku rakoviny hrubého čreva, ochraňuje srdce, zmierňuje príznaky menopauzy a znižuje riziko vzniku cukrovky typu 2. Ryža basmati je ďalším druhom hnedej ryže. Je porovnateľná s inými typmi hnedej ryže, ale obsahuje až o 20 % vlákniny viac ako iné druhy. Basmati má tiež svoju typickú orieškovú arómu, ktorá je iná ako u iných odrôd ryže.

Čierna divoká ryža

Divoká ryža bola klasickou odrodou domorodých Američanov. Tí ju konzumovali už stovky rokov pred nami. Nejedná sa tak úplne o ryžu, ale o vodnú trávu príbuznú s ryžou, ktorá má zrnká podobne malým tyčinkám. V súčasnosti sa prirodzene vyskytuje vo vodách kanadských jazier. Divoká ryža má v porovnaní s hnedou ryžou oveľa vyšší obsah bielkovín a nižší obsah sacharidov, takže má ešte nižší glykemické zaťaženie ako hnedá ryža. V divokej ryži sa nachádza aj vyšší obsah vitamínu A, vitamínov skupiny B, aminokyselín, železa, antioxidantov a kyseliny listovej. Oproti hnedej ryži má zase menej minerálov. Výhodou divokej ryže je aj dobrý zdroj omega 3 a omega 6 mastných kyselín. Má výraznú orieškovú chuť.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.