Jesenné padanie vlasov

1

Jeseň ako takú symbolizujú najmä padajúce farebné listy zo všetkým možných druhov stromov. Pre mnohých z nás však jeseň prináša nielen padajúce listy zo stromov, ale aj výraznejšie padanie vlasov. Práve počas jesenných mesiacov sledujú mnohí viac vlasov v kúpeľni, na hrebeni, na poduške či v umývadle. Je tento jesenný úbytok vlasov normálny alebo treba za ním hľadať nejaké zdravotné problémy, ktoré je potrebné riešiť?

Či chceme alebo nie, naše vlasy sú pevne späté s prostredím, v ktorom sa nachádzajú. Počas jednotlivých ročných období je zmena počasia naozaj výrazná a podľa toho sa správajú i naše vlasy. Keď svieti slnko, sme spokojní nielen my, ale aj naše vlasy, ktoré majú tendenciu rásť rýchlejšie. Po lete však prichádza pomalé ubúdanie slnečných lúčov, skracovanie dní a tak ako sa mení počasie, začínajú padať listy na stromoch a s nimi i naše vlasy. Ako je to možné? Na túto otázku odpovedali švédski vedci, ktorí v štúdií v roku 2010 potvrdili, že vypadávanie vlasov naozaj súvisí so zmenou ročných období.

ubytok vlasovViete, čo je vlasový cyklus?

Obyčajný človek stratí denne 50 až 100 vlasov. Typický vlas má životnosť 2 až 6 rokov a počas tejto doby úplne klasicky rastie a drží na pokožke hlavy. Počas života sa vlasy dostávajú do štyroch fáz, ktoré tvoria takzvaný vlasový cyklus. V prvej fáze sa vlas tlačí na povrch pokožky a rastie. Táto fáza sa volá anagén a trvá v priemere asi 3 roky. V druhej fáze – katagéne vlas už prestáva rásť a pomaly začína ísť do fázy odumierania. Tretia fáza je telogén. Práve v telogén vlas oddychuje, teda ide o fázu, v ktorej vlasy postupne odumierajú. Poslednou fázou je neskorý telogén a opäť posun k anagénu, teda vypadnutie starého vlasu a nárast nového vlasu. Ak však odumrú kmeňové bunky, nový vlas už nevyrastie. Preto u niektorých ľudí býva padanie vlasov problematické. U zdravého človeka je 90 % vlasov vo vývojovej fáze a len jedna desatina vo fáze oddychu, teda v telogéne.

Prečo vypadávajú v jeseni?

Výskumy vedcov ukázali, že najmä počas letných mesiacov sa vlasy začínajú dostávať do telogénnej fázy, ktorá trvá približne dva až tri mesiace, a teda presne na jeseň v mesiacoch október a november vlasy začnú vo väčšom množstve vypadávať. Vedci si nie sú stále istí, čo tento jav spôsobuje, ale načrtli možnosť, že je za tým letné počasie. Vlasové bunky sa počas horúcich slnečných dní chránia pred UV žiarením tým, že produkujú väčšie množstvo vlasov. Keď leto skončí, vlasy navyše už sú nepotrebné a na jeseň vypadnú. Zdravému človeku môže vypadnúť do 100 vlasov denne, takže sa naozaj tohto sezónneho úbytku vlasov nebojte. Tento jav sa môže zopakovať aj počas jarných mesiacov. Ak vypadávanie vlasov trvá viac ako dva mesiace alebo je úbytok vlasov naozaj veľký, neváhajte navštíviť dermatológa alebo požiadajte lekárnika, aby Vám odporučil prípravky na ošetrenie pokožky hlavy.

Test sezónneho vypadávania vlasov

Ak si nie ste istý, či Vaše vlasy trápi sezónne vypadávanie vlasov alebo je to nejaký vážnejší stav spojený so zlou životosprávou či s nejakým ochorením, vyskúšajte jednoduchý test. Vlasy si prehoďte cez tvár, zohnite sa, dajte si obe ruky na hlavu , zovrite ich a spúšťajte smerom od krku od korienkov ku končekom vlasov. Všetky vlasy, ktoré Vám zostanú medzi prstami, položte na bledú podložku a spočítajte ich. Ak ste narátali menej ako 10 vlasov, je to úplne normálny denný úbytok vlasov. Pri viac ako desiatich vlasoch môže ísť o sezónne vypadávanie vlasov. Ak ste zdrave vlasyzrátali na podložke viac ako 15 vlasov, je možné, že ide o vážnejší problém, nielen o sezónne vypadávanie vlasov. Najčastejšími príčinami výrazného vypadávania vlasov sú mužská plešatosť, nedostatok výživových látok, nekvalitné životné prostredie, zlá starostlivosť o vlasy, stres, hormonálna nerovnováha počas tehotenstva či menopauzy a užívanie niektorých druhov liekov.

Ako môžem vlasom pomôcť?

Existuje hneď niekoľko vecí, ktoré môžete pre svoje vlasy urobiť. Dôležité je nielen počas jesenných mesiacov, ale počas celého roka dbať na správne stravovanie. Tak ako každý orgán a každá bunka tela, aj vlasové bunky potrebujú vyváženú stravu s dostatkom vitamínov, minerálov a iných látok. Do stravy pridajte najmä vitamín A, C, B6 a E. Vhodné je doplniť aj zinok, železo, kysličník kremičitý a bielkoviny. Železo môžete získať zo žĺtkov, zelenej listovej zeleniny či z červeného mäsa. Zinok zase z ovsených vločiek, orechov či hrášku. Vhodné sú tiež strukoviny, celozrnný chlieb, mliečne výrobky, vajíčka, sezamový olej či losos. Nezabúdajte aj na čerstvé ovocie a zeleninu. Z byliniek si doprajte najmä žihľavu a prasličku. Dnes už kúpite i rôzne výživové doplnky vyrobené presne na mieru pre zdravie vlasov. Počas sezónneho vypadávania doprajte vlasom väčšiu starostlivosť, masírujte si pokožku hlavy a tak zlepšite jej krvný obeh. Pri umývaní vlasov dbajte, aby ste ich poriadne opláchli od šampónu. Žiaľ, dnes už aj voda z vodovodu obsahuje veľa chemikálií, ktoré poškodzujú vlasy a aj vlasovú pokožku. Vplyvom tvrdej vody a chlóru sú vlasy suchšie a nekvalitnejšie. Ak máte možnosť, namontujte si do kúpeľne filter na vodu.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.

  • Laura Miková

    vzdy po lete zacnem uzivat donnu hair, tym ze od slnka mam take znicene vlasy, tak mi vitaminy obnovia strukturu a ozivia vlasy; takisto mi vlasy prestanu moc padat a spevneju sa korienky