Zdravé obilniny –pohánka a amarant (2. časť článku)

0

V prvej časti článku o zdravých obilninách sme Vám prezradili viac o samotných obilninách, ich rozdelení, možnostiach využitia a prínosoch pre človeka. Okrem klasickej pšenice sme si predstavili ďalšie druhy obilnín a pseudoobilnín, ktoré sú vhodné pre naše zdravie a sú výbornou náhradou klasickej pšenice. V ďalšom článku o zdravých obilninách sa budeme venovať ďalším druhom obilnín, a to konkrétne pohánke a amarantu.

Pohánka nie je tak celkom obilninou

Pohánka patrí medzi takzvané pseudoobilniny. Tieto sa síce zaraďujú k obilninám, ale patria k inej čeľadi ako obilniny. Obilniny sú totiž rastliny čeľade lipnicovité. Pseudoobilininy sa priraďujú k obilninám práve pre ich podobné zloženie, ale aj využitie v stravovaní. Pohánka pochádza z ďalekej Číny a postupne sa rozšírila do Európy, Ruska a potom aj do Spojených

pohánka

pohánka

štátov. Táto rastlinka je výbornou voľbou pre celiatikov. Neobsahuje totiž lepok a má vlastné väzbové vlastnosti, ktoré ju držia pohromade i bez lepku. Naviac na rozdiel od väčšiny bezlepkových potravín, pohánka má vysoký obsah bielkovín a obsahuje osem dôležitých esenciálnych aminokyselín, ktoré sú prirodzené pre naše telo. Z minerálov v nej nájdete najmä meď, horčík, zinok a mangán a dostatočné množstvo vitamínov skupiny B, E, C a rutínu. Pohánka je tiež bohatá na antioxidanty, a to konkrétne na flavonoidy a lignany.

Zdravotné prínosy pohánky

Kombinácia mangánu, horčíka, medi a zinku je ideálna pre správne fungovanie imunitného systému. Esenciálna aminokyselina lyzín hrá zase kľúčovú úlohu pri produkcii kolagénu, preto je pohánka vhodná pre ľudí, ktorí mávajú kožné problémy. Jej konzumácia tiež prospieva ľuďom, ktorí trpia na ochorenia kardiovaskulárneho systému. Pravidelná konzumácia pohánky prispieva k uvoľňovaniu krvných ciev, k lepšiemu prietoku krvi, k znižovaniu krvného tlaku a hladiny zlého LDL cholesterolu. Naopak zvyšuje hladinu dobrého HDL cholesterolu. Štúdie ukazujú, že je vhodná aj pre cukrovkárov, pretože znižuje hladinu cukru v krvi. V kombinácií s pravidelným prísunom vitamínu C sa prostredníctvom antioxidantov pohánka podieľa na boji proti vzniku nádorov. Horčík a mangán v pohánke sú zase nevyhnutné pri tvorbe zdravých kostí a zubov. Mangán je potrebný aj pre správne fungovanie štítnej žľazy a pre hormonálnu rovnováhu tela. Pohánka je bohatá aj na lignany, ktoré sú prospešné pre ženy v období menopauzy. Flavonoidy zase chránia telo pre voľnými radikálmi, pôsobia protizápalovo a protirakovinovo.

Príprava pohánky je ľahká

Pri varení pohánky sa čiastočne ničia jej výživové látky. Ak máte vhodný keramický hrniec a zručnosť, skúste pohánku namiesto varenia len spariť. Vždy sa používa kombinácia jeden diel pohánky na 1,5 dielu vody. V obchode môžete dostať dva druhy pohánky, svetlú a tmavú. Svetlú stačí jedenkrát prepláchnuť v teplej vode, tmavú pohánku prepláchnite vo viacerých vodách. Svetlejšia pohánka má menej výraznú chuť. Varenie pohánky je už jednoduché. Pohánku zalejte správnym pomerom vody, ktorú môžete osoliť či okoreniť a dajte ju variť. Povarte zakryté asi 7 minút, potom odstavte a zakrytý hrniec nechajte ešte 15 minút stáť, aby pohánka došla. Najčastejšie sa pohánka využíva na prípravu rôznych sladkých kaší alebo nákypov. Na slano ju môžete využiť napríklad do fašírok alebo do placiek. Niekto pohánku používa aj ako prílohu namiesto klasickej ryže. Pohánkové krúpy alebo lámané vločky nevaríme, iba zalievame vriacou vodou.

Amarant je plný bielkovín

Zdroj: www.purelifewellness.ca

Zdroj: www.purelifewellness.ca

Amarant rovnako ako pohánka patrí medzi pseudoobilniny. Niektorí z Vás ho možno poznajú pod názvom láskavec. Bol základom jedálnička starých Aztékov, ktorí ho nazývali aj svätou potravinou. Často bol súčasťou ich náboženských obradov a rituálov.  Aztékovia verili, že konzumáciou amarantu zvýšia svoju silu a energiu v tele. Neskôr sa z Mexika láskavec rozšíril aj do širšej Južnej Ameriky, Spojených štátov, do Európy i Číny. U nás je amarant ešte pomerne neznámy, ale jeho výborné vlastnosti využívajú najmä celiatici. Tak ako pohánka aj amarant neobsahuje lepok. Má veľmi dobré nutričné zloženie. Z obilnín a pseudoobilnín obsahuje najvyšší podiel bielkovín, nachádzajú sa v ňom vápnik, horčík, železo, fosfor, draslík, vitamíny skupiny B, vitamín A a C. Amarant je tiež bohatý na esenciálne mastné kyseliny. Aminokyselina lyzín v amarante pomáha telu správne absorbovať vápnik do tráviaceho traktu. Okrem toho v ňom nájdete aj peptidy a fytochemikálie ako sú rutín, skvalén či lunasin. Tieto sa podieľajú na celkovom zdraví človeka.

Ako amarant pomáha telu

Rovnako ako pohánka aj amarant sa výborne hodí do jedálnička ľudí, ktorí trpia na kardiovaskulárne ochorenia. Látky v ňom znižujú zlý LDL cholesterol, pomáhajú znižovať krvný tlak a normalizovať srdcový rytmus. Peptid lunasin v amarante napomáha zabraňovať rozširovaniu rakovinových buniek. Láskavec má tiež výbornú kombináciu minerálov – vápnik, horčík, mangán a fosfor, ktoré sú nevyhnuté pre správny vývoj a fungovanie kostí. K nim sa výborne hodí lyzín, ktorý hrá dôležitú úlohu pri tvorbe kolagénu, ktorý je potrebný tiež pre vývoj kostí. Amarant by si do svojho jedálnička mali zaradiť aj ľudia, ktorí majú nedostatok železa a hrozí u nich anémia. Táto obilnina totiž obsahuje dostatočné množstvá železa, ktoré budú anémiu držať na uzde. Nezabúdajte, že amarant neobsahuje  lepok, ktorý je jedným z najväčších alergénov a mnohým ľuďom spôsobuje rôzne tráviace ťažkosti. Amarant tiež obsahuje množstvo antioxidantov, ktoré chránia telo pred voľnými radikálmi.

Ako pripraviť amarant

Amarant sa pripravuje podobne ako klasická ryža. Amarant si najskôr prepláchnite v studenej vode, potom ho dajte variť. Na jeden diel amarantových zrniek použite dva diely vody. Vodu môžete osoliť a okoreniť, podľa toho, či chcete amarant na slano alebo nie. Varte pokiaľ sa voda neodparí a zrnká nie sú mäkké, približne 20 až 30 minút. Amarant je možné využiť na prípravu kaše s mliekom, ako náhrade ryže, ako zahusťovadlo do polievok či omáčok, na prípravu rizota. Keďže amarant neobsahuje lepok, ak ho chcete použiť ako múku, musíte ho zmiešať s inou múkou, ktorá lepok obsahuje.

Viac o samotných obilninách, ich priemyselnom či konzumnom využití a rozdelení si môžete prečítať v prvom článku, ktorý sa venuje zdravým druhom obilnín. Samostatne sa v ňom venujeme aj jednej z obľúbených obilnín – pšenu.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.