Zdravé obilniny – pšeno (1. časť článku)

0

Obilniny sú v slovenských pomeroch veľmi obľúbené. V našom jedálničku sa objavujú rôzne druhy obilnín, najčastejšie však klasická pšenica vo forme bielej múky alebo výrobkov z nej. Napríklad pečivo a chlieb nechýbajú na stole takmer žiadnej domácnosti. V súčasnosti sa však čoraz viac do popredia dostávajú staré, alebo nanovo oprášené druhy obilnín ako napríklad pšeno, pohánka či amarant. Niektoré z nich sú bezlepkové, a teda nielen, že sú vhodné pre celiatikov, ale sú zdravé aj pre ostatných ľudí. Obsahujú totiž množstvo vitamínov a minerálov a nezaťažujú naše trávenie.

Obilniny patria do čeľade lipnicovité a rozdeľujú sa do dvoch hlavných skupín. V prvej skupine sú najznámejšími pšenica, ovos, jačmeň a žito. K druhej skupine patria kukurica, ryža či proso. K obilninám sa však pre rovnaké obilninárske využitie priraďujú i takzvané pseudoobilniny. Tieto pochádzajú z iných čeľadí ako sú lipnicovité, ale rovnako ich poznáme ako chutné potraviny. Sem patrí napríklad pohánka, quinoa, amarant či mohár. Obilniny sú vo svete využívané najmä na konzumáciu pre ľudí, ale i pre zvieratá. Niektoré slúžia i na priemyselnú výrobu napríklad sladu, alkoholu, škrobu, rohoží, košíkov alebo sa uskladňujú ako osivo. Najčastejšie ich spracovávame na priamu konzumáciu, vo forme múky, ktorú ďalej využívame v domácnosti, vo forme celých alebo lúpaných zŕn alebo vo forme už vyrobených cestovín. V obchodoch si z obilnín najčastejšie kupujeme chlieb a iné pečivo. Klasická pšenica a ryža boli mnoho rokov dominantnou nášho stravovania. V súčasnosti však už čoraz viac ľudí žiada väčšiu rozmanitosť v stravovaní a hľadá cestu ako nájsť zdravšiu alternatívu ku klasickým potravinám, ktoré zdobia pulty obchodov. Zdravou alternatívou ku klasickým obilninám môže byť pšeno, pohánka či amarant.

Čo by ste mali vedieť o pšene

Zdroj: www.thekitchn.com

Zdroj: www.thekitchn.com

Mnoho ľudí si myslí, že pšeno a proso je jedna a tá istá vec. Nie je to však pravda, pretože pšeno je vlastne lúpané semeno prosa. Sú to malé guličky žltej farby, ktoré majú mierne sladkú chuť. Nielen v Európe, ale aj v Ázií patrilo v minulosti pšeno k plodinám, ktoré zabezpečovali základnú výživu chudobného obyvateľstva. Pšeno neobsahuje lepok, takže je vhodné i pre celiatikov s bezlepkovou diétou. Takisto je výborné pre ľudí, ktorí majú prekyslený organizmus, pretože aj po uvarení zostáva zásadité. Obsahuje tiež množstvo pre telo potrebných živín. Viac ako 15 % jeho podielu tvoria bielkoviny. Obsahuje tiež veľké množstvo vitamínov skupiny B vrátane niacínu, tiamínu a riboflavínu. Z minerálnych látok v ňom nájdete najmä horčík, fosfor, zinok, vápnik, draslík a mangán. Pšeno odporúčajú pridať do jedálnička lekári aj pri chudokrvnosti. Obsahuje totiž vysoké množstvo železa. Ak ho spojíte s dostatočným množstvom vitamínu C, môžete pomôcť bojovať telu s anémiou. Výhody konzumácie pšena vidíme aj vo vysokom obsahu vlákniny a nízkom obsahu tuku. Vhodné je aj pre cukrovkárov, pretože má nízky glykemický index. Pšeno je bohaté aj na mnohé aminokyseliny a v kombinácií so strukovinami Vám môže poskytnúť všetky potrebné aminokyseliny, ktoré Vaše telo potrebuje.

Ako pšeno pomáha telu

Pšeno má vysoký obsah B komplex vitamínov, ktoré sa podieľajú na správnom fungovaní nervovej sústavy a súvisia tiež s produkciou červených krviniek. Horčík v pšene zohráva zase dôležitú úlohu pri viac ako 300 enzymatických reakciách v tele. Organizmus ho tiež potrebuje na správne fungovanie svalov a nervov. Pšeno je bohaté aj na antioxidanty fenoly, ktoré pomáhajú chrániť telo pred oxidačným stresom a poškodením buniek škodlivými voľnými radikálmi. Antioxidanty chránia telo aj pred vznikom srdcových chorôb, osteoporózy, cukrovky či rakoviny. Pšeno je výborný doplnkom stravy pre ľudí, ktorí mávajú

Zdroj: www.easypeasyorganic.com

Zdroj: www.easypeasyorganic.com

problémy s trávením. Neobsahuje lepok, ktorý je silný alergén, zlepšuje metabolizmus a má veľmi dobrý vplyv na žalúdok a pankreas.

Ako pripraviť pšeno

V obchode sa snažte vyberať bio pšeno alebo pšeno z ekologického poľnohospodárstva, ktoré by malo mať viac živín a menej pesticídov. Pšeno by po ovoňaní malo mať príjemnú orechovú vôňu, ak smrtí stuchlinou, nekupujte ho. Ak smrtí stuchlinou po domácom uskladnení, sparením vriacou vodou tento zápach odstránite. Vhodné je kupovať pšeno vo vákuovom balení. Pri samotnej príprave pokrmu najprv pšeno preberieme, potom ho prepláchneme na sitku dva až trikrát prevarenou horúcou vodou. Potom je pšeno pripravené na varenie. Pri varení vždy zmiešajte 1 diel pšena s 3 dielmi vody. V vode, v ktorej sa má pšeno variť, môže by namočené aj niekoľko hodín. Nie je to však podmienka. Vodu trošku prisoľte a varte 20 minút. Takto pripravené je vhodné na slané aj sladké dobroty. Najčastejšie sa zo pšeno robia rôzne kaše, placky, pudingy, koláče, karbonátky či nákypy. Pšeno je výbornou náhradou klasickej múky a krupice aj pre naše deti.

Viac o ďalších druhoch zdravých obilnín ako je pohánka či amarant sa dočítate v našom ďalšom článku.

Zdieľať.

O autorovi

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.