Najväčšie mýty o chudnutí

1

O chudnutí, diétach a odtučňovacích cvičeniach sa toho napísalo už naozaj veľa. Je však veľmi ťažké vytriediť to, čo je pravda a čo sú iba fikcie, ktoré sa zakladajú na mylných informáciách. Nesprávne informácie o chudnutí môžu brániť Vášmu telu zbavovať sa nadbytočných kíl a vy stále nebudete vedieť, čo a prečo robíte zle. V mnohých prípadoch môžu byť viaceré mýty o chudnutí dokonca nebezpečné. Pripravili sme si pre Vás niekoľko najväčších mýtov o chudnutí, ktoré zmarili už nejednu snahu o vysnívanom zhadzovaní nadbytočných kíl.

???Mýtus č. 1: Čím menej budem jesť, tým viacej schudnem

Drastické diéty sú to najhoršie, čo môžete pre svoje telo urobiť. Ak rapídne znížite príjem kalórií za deň, je pravdou, že naozaj schudnete. A schudnete v pomerne rýchlo čase väčšie množstvo kíl. Lenže toto chudnutie je veľmi nezdravé a vydrží Vám iba do doby, dokedy vydržíte doslovne hladovať. Drastické diéty nie sú realistické. Každý z nás vydrží nejesť pár dní, možno týždňov, no potom sa opäť vrátime do reality a začneme pridávať do jedálnička normálny počet kalórií a začneme opäť priberať. Druhou stranou mince pri drastickom hladovaní je jojo efekt. V prípade, ak po drastickej diéte začnete opäť normálne jesť, je možné, že priberiete viac ako ste spočiatku dokázali schudnúť. Preto je vhodné radšej jesť v normálnych porciách, ale jedlá, ktoré neobsahujú veľké množstvo kalórií.

Mýtus č. 2: Ak vynechám úplne sacharidy alebo tuky, rýchlo schudnem

Zabudnite na tento mýtus. Sacharidy sa totiž rozdeľujú na zlé a dobré. K tým dobrým patrí napríklad sladké ovocie a k tým zlým sladkosti, koláče a sušienky. Organizmus človeka sacharidy potrebuje. Bez nich nemá telo dostatok energie ani na pohyb, ani na myslenie či sústredenie sa na každodenné činnosti. Dobré sacharidy v ovocí a zelenine napomáhajú k chudnutiu, pretože obsahujú vlákninu, ktorá zrýchľuje metabolizmus a tiež pomáhajú regulovať hladinu cukru v krvi. Rovnako ako sacharidy, aj tuky delíme na dobré a zlé. Do Vášho jedálnička zaraďte mononenasýtené tuky a polynenasýtené tuky a snažte sa vyhýbať nasýteným tukom. Nenasýtené tuky nájdete napríklad v olivovom oleji, avokáde, ľanových a tekvicových semienkach či orechoch. Nasýtené tuky na Vás číhajú vo vyprážaných jedlách, v rôznych koláčoch, mliečnych výrobkoch, či margarínových výrobkoch. Rastlinné maslá sú pri chudnutí lepšie ako klasické mliečne maslá, ale zase obsahujú množstvo látok, ktoré sú umelé, a tak pre celkové zdravie tela radšej odporúčame používať s mierou klasické maslo. Ďalší mýtus ohľadom stravy, ktorý nie je pravdivý, je, že vegetariánska strava nemusí byť vždy aj diétna strava. Často totiž vegetariáni jedia veľa zlých sacharidov či vyprážaných jedál. Mäso môže byť pri dobrej kuchynskej úprave aj diétne.

Mýtus č. 3: Ak zjem len jedno či dve jedlá denne, schudnemdieta

Ďalšia obrovská chyba. Telo potrebuje pravidelný prísun kalórií, aby mohlo fungovať a neprešlo do režimu hladovania. Pri hladovaní si totiž začne organizmus tvoriť tukové zásoby. Vhodné je rozdeliť si stravovanie aj na päťkrát za deň. Ak budete jesť len obed, tak ráno a večer budete strácať energiu a budete hladovať. Na desiatu a olovrant si môžete dať len ovocie, zeleninu, orechy či semienka, ktoré zabránia hladovaniu. V rámci takéhoto snacku sa snažte vyhýbať keksíkom či chipsom. Nikdy nezabúdajte na raňajky, sú pre telo dôležité. Jesť viackrát denne je veľmi dobrou stratégiou, pretože sa vyhnete zbytočnému prejedaniu, keď Vás premôže hlad a vy máte chuť zjesť všetko, čo pred Vami neutečie. Čo sa týka jedenia vo večerných hodinách, pravidlo nejesť po piatej či šiestej hodine tiež nie je správne. Každý človek totiž ide spať v inú večernú hodinu a tomu treba prispôsobiť aj stravovanie. Jesť by ste mali naposledy tak tri hodiny pred spaním.

Mýtus č. 4: Bez poriadneho tréningu sa schudnúť nedá

Aj keď je pravdou, že s pravidelným cvičením sa chudne ľahšie, nie je to podmienka. Úspešné zníženie váhy sa týka aj malých zmien, ktoré sa dejú vo Vašom živote dlhodobo. Stačí ak si počas týždňa aspoň trikrát naordinujete ľahké aktivity ako je jazda na bicykli, sekanie trávnika, upratovanie či rýchlejšiu chôdzu. Spaľovanie tukov prebieha aj na nižších úrovniach intenzity cvičenia, nielen pri behu či posilňovaní. Ak sa neviete rozhodnúť či pri znižovaní hmotnosti začať s aeróbnymi cvičeniami alebo s posilňovacími, ponúkame kompromis. Pri aeróbnych cvičeniach sa spaľuje oveľa viac tuku ako pri posilňovaní, no pár hodín po cvičení už tuky nespaľujete. Naopak pri posilňovacích cvičeniach je spaľovanie pomalšie, ale pretrváva ešte aj pár hodín po tréningu. Preto je najlepšie, ak sa počas týždňa vyberiete raz do posilňovne a raz si naordinujete aeróbne cvičenie. To vám navyše dodá aj lepšiu kondičku.

Share.

About Author

Lívia Boorová sa narodila v roku 1986 v Trenčíne, v znamení panny. V rokoch 2002 až 2006 navštevovala Obchodnú akadémiu Milana Hodžu v Trenčíne. V roku 2011 získala akademický titul Magister na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave, v odbore masmediálna komunikácia. V súčasnosti pracuje ako šéfredaktorka lokálneho periodika - Staroturianskeho spravodajcu, ako redaktorka pre TV Sen a pre magazín Vitalne.sk. Medzi jej záľuby patria písanie, čítanie, spoznávanie nových ľudí, zábava, šport, kozmetika, či cestovanie. Žije v Starej Turej.