Super-potraviny ktoré nám znížia hladinu stresu

0

Keď sme v stresovej alebo vypätej situácií, často siahame po „potravinách“ ako je napríklad pizza, makaróny so syrom, alebo zmrzlina. Je iróniou, že tieto potraviny bohaté na tuk sú obvykle najhoršie možné voľby, pretože sa po nich môžeme cítiť letargický a menej schopný vysporiadať sa so stresom. A nielen to, stres zvyšuje náš krvný tlak a hladinu cholesterolu, čo má za následok zhoršenie stavu našich artérií a navyše zvyšuje riziko srdcového infarktu.

Aké je najlepšie a najjednoduchšie riešenie? Konzumácia potravín s nízkym obsahom tuku, vysokým obsahom vlákniny a sacharidov a vysokým podielom ovocia a zeleniny. Tieto jedlá znížia spoľahlivo náš stres bez toho, aby oslabili energiu a dodajú telu živiny potrebné pre posilnenie imunitného systému. Tu je návod, ktoré potraviny znižujú stres a ktorým potravinám sa máte naopak vyhnúť.

Doporučované potraviny

Potraviny bohaté na vlákniny a sacharidy: Vedci sa domnievajú, že sacharidy spôsobujúto, že mozog produkuje viac serotonínu, hormónu, ktorý redukuje stres. Vláknina je zas užitočná v prevencii proti neskorému jedeniu. Niektoré zdravé potraviny: sem napríklad patria pečené sladké zemiaky, Talianska zeleninová polievka Minestrone, alebo zelenina s ryžou.

Ovocie a zelenina: Chronický stres môže oslabiť schopnosť tela bojovať s vírusmi a chorobami. Tým, že zvýšime príjem ovocia a zeleniny bohatých na antioxidanty, môžeme posilniť náš imunitný systém. Veľkým zdrojom antioxidantu beta-karoténu je napríklad mrkva. Citrusové plody obsahujú dostatok vitamínu C, ktorý taktiež veľmi pomáha potlačiť stres.

Avokádo

Vitamín B potrebujeme pre normálne fungovanie nervového systému a mozgových buniek. Pocit úzkosti môže byť následkom nedostatku vitamínu B v tele. Avokádo je bohaté na vitamíny B, ktoré stres zmierňuje. A bonus navyše: Avokádo je tiež bohaté na mono-nenasýtené tuky a draslík, ktorý pomáha znižovať krvný tlak. Ak nabudúce pocítite stres, namiesto siahnutia po plnotučnej zmrzline, rozhodnite sa pre domácu verziu zmrzliny vyrobenej z avokáda s prímesou zrelého banánu, vanilkový extraktu, orechového mlieko a sladidla. Zmes zmrazíme, neskôr vychutnáme.

Pomaranč

Nie nadarmo sa hovorí, že pomarančový džús je súčasťou raňajok šampiónov: Vitamín C je ďalší vitamín známy pre svoje pozitívne účinky na krvný tlak a stresový hormón kortizol. Pre rýchly prísun vitamínu C si jednoducho doprajte celý pomaranč alebo vypite pohár čerstvej pomarančovej šťavy bez pridaného cukru.

Potraviny, ktorým sa vyhnite

Tučné potraviny: jedlá s vysokým obsahom tukov, ako je napríklad bravčové mäso alebo syry, mnoho druhov pečiva zahusťuje krv, čo má za následok pocit únavy až letargie. A to zjavne nie je dobrý spôsob ako znížiť stres! Dokonca i len jedno tučné jedlo denne nám môže zvýšiť riziko infarktu.

Kofeín: Väčšina z nás ihneď ako pocíti únavu alebo stres, siahne po káve, čaji alebo kolových nápojoch. Bohužiaľ, kofeín zostáva v našom tele dlhšiu dobu než si mnohí z nás uvedomujú. Obmedzenie konzumácie nápojov s obsahom kofeínu môže pomôcť s problémami spánku a nervozitou.

Cukor: Tak ako všetky sacharidy aj cukor prispieva k pocitu upokojenia. Problém s cukrom je, že je jednoduchý sacharid, takže vstupuje a opúšťa krvný obeh príliš rýchlo, čo má v skutočnosti za následok tzv. „crash“. Na druhej strane, zložité sacharidy,  ktoré sú obsiahnuté v cestovinách, fazuli a šošovice nás upokoja bez toho, aby sme sa po nich cítili vyčerpaní.

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne