Aké sú zdravotné prínosy rôznych rastlinných olejov

0

Rastlinné oleje sú všeobecne známe pre ich nepostrádateľné účinky pre zdravé telo. Ale ktorý olej je pre nás najlepší používať a prečo? Prečítajte si pre a proti o niektorých populárnych olejoch.

Olivový olej

Zdravotné výhody: Olivový olej chráni pred ochorením srdca tým, že drží „zlé“ úrovne (LDL – Low-density lipoprotein) cholesterolu v medziach a tým zvyšuje úroveň „dobrého“ (HDL) cholesterolu v tele. Olivový olej obsahuje viac mono-nenasýtených mastných kyselín, než akékoľvek iný rastlinný olej. Je veľmi ľahký na trávenie, a to tak, že má dokonca blahodarný a upokojujúci účinok na žalúdočné vredy.

Zdravotné nevýhody: Ak zohrejte olivový olej na jeho bod prepálenia (cca. 200 °C), tak podobne ostatné oleje stratí svoju charakteristickú chuť, štruktúru mastných kyselín a potenciálne sa zníži jeho blahodarný účinok.

Ako ho najlepšie použiť: Pri bežnom použití je ťažké zohriať olivový olej na tak vysokú úroveň, aby to znamenalo degradáciu jeho vlastností. Zohrievanie ale vždy znižuje jeho výhody. Olivový olej je tak najlepšie použiť ako prísadu do šalátov, varených zemiakov a zemiakovej kaše alebo do rizota. A ak ste zvedaví, či je lepšie sa rozhodnúť pre štandardný, panenský alebo extra panenský olivový olej, zvoľte extra panenský. Hoci medzi nimi nie je priepastný nutričný ​​rozdiel, extra panenský olivový olej obsahuje viac antioxidantov a ​​hlavný rozdiel je v jeho lepšej chuti.

Slnečnicový olej

Zdravotné výhody: Slnečnicový olej môžete zohriať až do teploty 246ºC, než sa prepáli, takže je ideálny pre smaženie a aj vyprážanie.

Zdravie nevýhody: Slnečnicový olej má nízky obsah nasýtených tukov, čo je v poriadku. Zároveň je ale nízky v obsahu mono-nenasýtených mastných kyselín a má vysoký obsah poly-nenasýtených mastných kyselín, čo už nie je tak ideálne. Poly-nenasýtené mastné kyseliny znižujú hladinu „dobrého“ a „zlého“ cholesterolu. Tieto kyseliny sa nachádzajú v mnohých potravinách, takže máme tendenciu ich priať z týchto ostatných zdrojov. Mono-nenasýtené mastné kyseliny, ktoré znižujú hladinu „zlého“ cholesterolu, bez toho, aby znížili tú „dobrú“, sú pre naše telo oveľa dôležitejšie, ale zároveň menej časté.

Ako ho najlepšie použiť: Obmedzte použite slnečnicového oleja len na vyprážanie a smaženie. Vedzte ale, že dlhodobým vyprážaním a smažením jedlo stráca svoje živiny a nutričné hodnoty. Je vždy lepšie a zdravšie používať alternatívne metódy prípravy jedál: dusenie, grilovanie a podobne.

Avokádový olej

Zdravotné výhody:  Rovnako ako jeho blízky stredomorský príbuzný – olivový olej – je aj olej z avokáda bohatý na mono-nenasýtené mastné kyseliny. Výhodou oproti olivovému oleju je ale fakt, že podiel nasýtených mastných kyselín je nižší! Tento fakt nie je dobrý iba na priamu konzumáciu, avokádový olej môžete použiť i ako pleťový olej. Avokádový olej je bohatý na vitamín E a tým pomáha zvláčňovať pokožku, čím sa znižuje vznik vrások.

Zdravotné nevýhody: Ako väčšina rastlinných olejov i tento lahodný olej oxiduje pri vystavení na priame slnečné svetlo a to zmenou jeho chemického zloženia, čím sa znižuje jeho kvalita a chuť. Preto udržujte nielen avokádový olej na suchom a tmavom mieste.

Ako ho najlepšie použiť: Olej z avokáda má vyšší bod prepálenia ako olivový olej, takže je vhodný i na varenie. A jeho chuť je jemnejšia ako u olivového oleja, takže sa nemusíte príliš obávať, že s ním pokazíte pripravovaný pokrm.

Tekvicový olej

Zdravotné výhody: Okrem toho, že tekvicový olej je bohatý na omega-3 a omega-6, tiež obsahuje nezanedbateľné množstvo zinku, ktorý je nevyhnutné pre zdravý imunitný a reprodukčný systém. Predbežné štúdie na zvieratách zistili, tekvicové semená pomáhajú zmierniť zápal spôsobený artritídou.

Zdravotné nevýhody: Prepálenie tohto oleja síce nenaruší jeho chuť, ale má negatívny vplyv na jeho nutričnú hodnotu.

Ako ho najlepšie použiť: Tekvicový olej má výraznú, tmavo-zelenú farbu, takže je ideálny ako prísada do rizota alebo napríklad zemiakového pyré.

Hroznový olej

Zdravotné výhody: Hroznový olej je ideálny pre diéty s nízkym obsahom tuku, pretože je ľahší ako iné oleje a  ľahšie sa napríklad primieša do zeleninových šalátov. Hroznový olej je menej prchavý ako mnoho iných rastlinných olejov a tak môže byť použitý i na smaženie. Je tiež používaný v mnohých kozmetických prípravkoch a je vynikajúci na hydratáciu vysušenej pokožky.

Zdravotné nevýhody: Hroznový olej nie je bohatý na mono-nenasýtené mastné kyseliny a má tak menší prínos na srdce ako olivový alebo avokádového olej.

Ako ho najlepšie použiť: Príchuť hroznového oleja je jeho najväčšia nevýhoda – je takmer bez chuti. Ak ale do fľašky s hroznovým olejom pridáte rôzne bylinky, napríklad rozmarín, tymián, cesnak alebo čili zvýrazníte tým jeho chuť.

Orechové oleje

Zdravotné výhody: Všetky oleje lisované z orechov majú nízky obsah nasýtených tukov. Olej z vlašských orechov je bohatý na omega-3, mandle a lieskové oriešky majú zvýšený obsah vitamínu E (skvelé na pleť a vlasy) a sú bohaté na mono-nenasýtené mastné kyseliny.

Zdravotné nevýhody: Prepálenie oleja z orechov môže zmeniť jeho chuť, takže kuchári majú tendenciu používať tieto chutné – a drahé! – oleje, len ako príchuť do jedál.

Ako ho najlepšie použiť: jemne pridajte do zeleninových šalátov pre orieškovým chuť alebo na toast spolu so škoricou a cukrom.

Ľanový olej

Zdravotné výhody: Ľanový olej je bohatým zdrojom omega-3 – kyseliny alfa-linolénovej, ktorá pomáha predchádzať infarktu a mŕtvici. Tento olej je tiež vynikajúcim zdrojom omega-6 mastných kyselín.

Zdravotné nevýhody: Hoci ľanový olej obsahuje šesťkrát viac omega-3 než ekvivalentné množstvo rybacieho oleja, omega-3 mastné kyseliny vo forme ktorá sa nachádza v tomto oleji sú pre telo oveľa ťažšie spracovateľné, než omega-3 v rybacom oleji.

Ľanový olej ťažko znáša vysokú teplotu – tá môže dokonca zmeniť jeho chemickú štruktúru a to i pri izbových teplotách. Ľanový olej treba skladovať preto v chladničke a používať ho len na šaláty.

Ako ho najlepšie použiť: Fľaška ľanového oleja z miestneho bio obchodíku nemusí byť rovnaká ako zo supermarketu. Tá zo supermarketu je pravdepodobne tepelne spracovaná alebo má pridané rôzne chemikálie, takže nebude v šaláte tak chutná!

Svetlicový olej (Saflorový olej)

Zdravotné výhody: Tento olej je lisovaný zo semien svetlice, je bez chuti a bohatý na omega-6 mastné kyseliny, užitočné v boji proti srdcovým ochoreniam.

Zdravotné nevýhody: Úplné zdravotné účinky omega-3 a omega-6 ešte nie sú známe. Vie sa, že pomáhajú v prevencií proti kardiovaskulárnym ochoreniam ale presne sa nevie ako.

Ako ho najlepšie použiť: Existujú dva druhy svetlicového oleja: Mononenasýtený svetlicový olej môže znášať vysoké teploty a preto môžu byť použitý i v teplých pokrmoch. Polynenasýtené svetlicový olej by nemal byť používaný na varenie, ale len v šalátových dresingoch a omáčkach.

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne