Ako pitie zeleného čaju prospieva v pokročilom veku

0

Podľa štúdie japonských vedcov pitie zeleného čaju môže pomôcť k dobrej forme i v neskoršom veku: tí, ktorí si pravidelne doprajú dennú dúšku zeleného čaju sú viac fyzicky aktívny ako ich vrstovníci. Pitie kávy a obyčajného čaju túto výhodu nemá.

Pitie zeleného čaju je dobrá voľba životného štýlu
  • Zdravšia strava: Milovníci zeleného čaju majú tendenciu jesť viac rýb, zeleniny a ovocia
  • Vzdelanejší: lepšie informovaní o tom, ako zostať zdravý
  • Menej závislosti na fajčení: Čo by tiež zodpovedalo menším výskom infarktu a mŕtvice
  • Väčšia duševná ostrosť
  • Viac spoločensky aktívny: Viac priateľov a rodiny na ktorú sa dá spoľahnúť

Výskumníci sledovali zdravotný stav takmer 14000 mužov a žien vo veku 65 a viac rokov po dobu troch rokov s tým, čo jedli a pili zohľadniac údaje o akejkoľvek zdravotnej starostlivosti ktorú za toto obdobie potrebovali.

Čím viac zeleného čaju ľudia pili, tým viac boli mobilnejší a sebestačnejší. Tí, ktorí pili najmenej päť šálok denne mali o 33 percent nižšiu pravdepodobnosť vzniku postihnutia/zranenia než tí, ktorí pili menej ako jednu šálku. Tri až štyri šálky denne znížili toto riziko o 25 percent.

S postupom času tí, ktorí pili zelený čaj dopadli lepšie, vezmúc do úvahy ich vo všeobecnosti zdravšiu stravu, menej fajčenia, boli vzdelanejší a mali viac priateľov a rodiny na ktorú sa spoliehali, zistila štúdia Tokijskej univerzity.

Doteraz nie je jasné, prečo má pitie zeleného čaju také pozitívne účinky na zdravie. Obsahuje vysoké množstvo polyfenolov, rastlinnej chemikálie ktorá znižuje hladinu cholesterolu a chráni pred poškodením DNA. Tie sa nachádzajú na oveľa nižších úrovniach aj v normálnom čaji alebo aj v káve.

Štúdia avšak nepreukázala, že zelený čaj sám o sebe udržiava ľudí vo forme a čiperných s postupujúcim vekom. Milovníci zeleného čaju mali okrem tohto nápoja tiež oveľa zdravšiu stravu.

Zelenému čaju je potrebné sa vyhnúť pokiaľ užívate lieky na riedenie krvi, napr. warfarín, pretože vitamín K obsiahnutý v zelenom čaji môže zastaviť správnu funkciu lieku.

Zelený čaj

Yasutaka Tomato a jeho kolegovia z japonskej Tohoku University Graduate School of Medicine sledovali takmer 14000 dospelých vo veku 65 rokov alebo starších po dobu troch rokov.

Zistili, že tí, ktorí pili najviac zeleného čaju mali najmenšiu pravdepodobnosť vzniku „funkčného zdravotného postihnutia“, alebo s každodennými činnosťami a základnými potrebami, ako je napríklad obliekanie alebo kúpanie.

Ľudia, ktorí pijú aspoň päť šálok denne, mali o tretinu nižšiu pravdepodobnosť vzniku postihnutia, ako tí, ktorí pili menej ako 1 šálku denne. Tí ľudia, ktorí je priemerne pili tri alebo štyri šálky denne, mali o 25 percent nižšie riziko.

Aj keď to nie je jasné, ako zelený čaj presne vplýva na starnutie, japonský tím však uviedol jednu nedávnu štúdiu, ktorá zistila, že pitie zeleného čaju posilňuje silu svalov u nôh starších žien.

Kým zelený čaj a jeho extrakty sú považované za bezpečné v malých množstvách, aj keď obsahujú kofeín a malé množstvo vitamínu K, ktorý by mohol interferovať s vybranými liekmi na zrážanie krvi.

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne