13 dôvodov prečo sú sladené nápoje škodlivé pre vaše zdravie

0

Všetkého príliš veľa škodí, to platí aj pre cukry ktoré konzumujeme v jedlách a nápojoch. Avšak niektoré zdroje cukru sú horšie ako ostatné … a sladené nápoje patria k tým najhorším. To platí predovšetkým pre rôzne sladené a sýtené nápoje, ale aj ovocné šťavy s prídavkom cukru, vysoko sladenej kávy a ďalších.

Tu je 13 dôvodov prečo by ste sa mali vyhnúť sladeným nápojom ako čert kríža:

1. Sladené nápoje vám neuhasia smäd a sú silne previazané s nárastom váhy

Na pridaný cukor v potravinách ktoré konzumujeme si treba dať veľký pozor a na tekutý cukor ešte viac.

Jedným z dôvodov pre to je, že klasický cukor nám dodáva veľké množstvo jednoduchého cukru – fruktózy, ktorá neznižuje pocit hladu rovnakým spôsobom ako glukóza, cukor ktorý  sa nachádza v iných potravinách.

Štúdie tiež ukázali, že fruktóza nestimuluje pocit sýtosti v mozgu tak ako glukóza.

Náš mozog má vlastne regulovať príjem kalórií. Ak budeme jesť viac druhu jedného jedla (napr. ako sú zemiaky), mali by sme automaticky jesť menej niečoho iného.

Inými slovami, sladké nápoje nám neuhasia smäd ani nás nezasýtia, takže budeme jesť rovnaké množstvo potravín ako predtým, ale navyše s kalóriami z cukru.

V jednej štúdii sa ukázalo, že ľudia ktorí pili sladený nápoj ku svojej dennej strave si pridali o 17% viac kalórií než predtým. To je obrovské množstvo, ktoré by mohlo ľahko viesť k obezite v priebehu niekoľkých rokov.

Niet divu, že štúdie ukázali, že ľudia, ktorí pijú cukrom sladené nápoje získajú väčšiu váhu, než ľudia, ktorí sa sladkým nápojom vyhýbajú.

V jednej štúdie u detí, ktoré konzumovali denne jednu porciu sladeného nápoja bolo pozorované zvýšené riziko obezity až o 60%.

Pravdou je, že sladké nápoje sú najviac kalorickým aspektom v našej modernej strave. Ak chcete schudnúť, alebo sa vyhnúť nadváhe v priebehu času, potom by ste mali vážne uvažovať o odstránenie týchto nápojov zo svojho života.

Zrátané a podčiarknuté: Tekutý cukor nevyvoláva pocit sýtosti rovnakým spôsobom ako klasické potraviny, takže ľudia prijímajú viac celkového počtu kalórií. Cukrom sladené nápoje môžu byť najviac kalorickým aspektom v našej modernej strave.

2. Nadbytočné množstvo cukru je premieňané v pečeni na tuk

Cukor sa skladá z dvoch molekúl – glukózy a fruktózy.

Glukóza môže byť metabolizovaná každou bunkou v tele, zatiaľ čo fruktóza môže byť metabolizovaná len v jednom orgáne, pečeni.

Sladké nápoje sú najjednoduchším (a najbežnejším) spôsobom, ako konzumovať nadmerné množstvo fruktózy.

Ak konzumujeme príliš veľa kalorickej, na cukor bohatej stravy, pečeň sa stáva preťaženou a premieňa fruktózu na tuk.

Časť tohto tuku sa dostane von ako triglyceridy v krvi, pričom časť tuku zostáva v pečeni. V priebehu času to môže prispieť k ochoreniam pečene.

Zrátané a podčiarknuté: sacharóza a kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy obsahujú približne 50% fruktózy, ktorá môže byť metabolizovaná iba v pečeni. Nadmerné množstvo môže prispievať k nealkoholickému ochoreniu pečene.

3. Cukor výrazne zvyšuje objem brušného tuku

Brušný tuk

Nadmerná konzumácia cukru nás robí náchylnejším k ukladaniu telesného tuku.

Fruktóza výrazne zvyšuje hladinu nebezpečného tuku okolo brucha a vnútorných orgánov. Toto je známe ako viscerálny tuku, alebo brušný tuk.

V 10 týždňovej štúdii 32 zdravých ľudí konzumovalo nápoje sladené buď fruktózou alebo glukózou. Tí ktorí pili len nápoje sladené glukózou mali len nárast podkožného tuku (ktoré nie je spojený s metabolickým ochorením), zatiaľ čo konzumenti fruktózy mali významný nárast škodlivého viscerálneho tuku.

Zrátané a podčiarknuté: Vysoká spotreba fruktózy spôsobuje akumuláciu viscerálneho tuku, nebezpečného tuku, ktorý vedie k metabolickým ochoreniam

4. Sladené nápoje môžu spôsobiť rezistenciou na inzulín

Hlavnou funkciou hormónu inzulín je riadiť tok glukózy z krvného riečišťa do buniek.

Ale keď pijeme veľa sladených nápojov, bunky majú tendenciu sa stať rezistentné voči účinkom inzulínu.

Ak k tomu dojde, slinivka musí produkovať ešte viac inzulínu na odstránenie glukózy z krvného riečišťa, takže hladina inzulínu v krvi rastie.

Tento stav je známy ako inzulínová rezistencia.

Inzulínová rezistencia je pravdepodobne hlavnou hnacou silou metabolického syndrómu, odrazovým mostíkom k diabetes (cukrovke) 2. typu a srdcovým ochoreniam.

Prebytok cukru je známou príčinou inzulínovej rezistencie a chronicky zvýšenej hladiny inzulínu v krvi.

Zrátané a podčiarknuté: Prebytok cukru môže viesť k inzulínovej rezistencií.

5. Sladené nápoje môžu byť hlavnou príčinou cukrovky typu II

Diabetes 2. typu je veľmi časté ochorenie, postihujúce asi 300 miliónov ľudí na celom svete.

Pre toto ochorenie je typická zvýšená hladina cukru v krvi v súvislosti s rezistenciou na inzulín alebo jeho nedostatkom.

Vzhľadom na to, že sladené nápoje môžu viesť k rezistencií na inzulín, nie je prekvapujúce, že mnoho štúdií spojuje konzumáciu sladených nápojov s diabetes 2. typu.

V skutočnosti aj taká malá konzumácia ako jedna plechovka limonády za deň je trvale spojená so zvýšeným rizikom cukrovky 2. typu.

V nedávnej štúdii, ktorá skúmala vplyv spotreby cukru na cukrovku v 175 krajinách sveta, každých 150 kalórií (cca. jedna plechovka sódy) cukru denne bola spojená s nárastom o 1,1% diabetes 2. typu. (Toto číslo v perspektíve: v prípade, že celá populácia USA by pridala jednu plechovku limonády k ich každodennej strave, takmer 3,5 milióna ľudí by sa mohlo stať diabetikmi).

Zrátané a podčiarknuté: K dispozícii je veľké množstvo dôkazov spájajúcich pridanú spotrebu cukru a to najmä z -cukrom sladených nápojov, k diabetes 2. typu.

6. Sladené nápoje neobsahujú žiadne základné živiny, len cukor

Sladké nápoje sú plné „prázdnych“ kalórií, o tom nie je pochýb.

Neobsahujú vôbec žiadne užitočné a dôležité živiny alebo vitamíny, žiadne minerály, antioxidanty ani žiadne vlákniny.

Tieto nápoje nepridávajú ku strave vôbec žiadnu pridanú hodnotu s výnimkou nadmerného množstva cukru a zbytočných kalórií.

Zrátané a podčiarknuté: sladké limonády neobsahujú žiadne užitočné základné živiny a môžu byť preto klasifikované ako „prázdne“ kalórie.

7. Cukor môže spôsobiť rezistenciu na leptín

Leptín je hormón, ktorý je produkovaný tukovými bunkami v tele.

Jeho hlavnou úlohou je dlhodobá regulácia energetickej balancie: počet kalórií, ktoré prijmeme a spálime.

Leptín má za úlohu nás chrániť pred hladom a obezitou a je často označovaný ako „hormón sýtosti“ alebo „hormón hladovania“

Rezistencia voči účinkom tohto hormónu (tzv. leptínová rezistencia), môže to byť jedna z popredných príčin nadváhy u ľudí.

Niekoľko predbežných štúdií spojilo nadmerný príjem cukru, najmä fruktózy s rezistenciou na leptín u potkanov.

Keď tieto krysy konzumovali veľké množstvo fruktózy, stali sa rezistentnými na leptín. Keď sa im strava znovu upravila, tentokrát bez cukru, rezistencia na leptín pominula.

Avšak tieto štúdie musia byť potvrdené klinicky aj u ľudí, ktorý konzumujú fyziologicky významné dávky cukru. Štúdie na potkanoch používali silné dávky, ako je až 60% kalórií vo forme fruktózy.

Zrátané a podčiarknuté: Štúdie na zvieratách ukazujú, že diéta bohatá na fruktózu môže spôsobiť rezistenciu na leptín, ale eliminácia fruktózy tento problém odstránila.

8. Pitie sladených nápojov môže byť návykové

Pitie sladených nápojov

Keď jeme cukor, v mozgu sa nám uvoľňuje dopamín, čo nám dáva pocit radosti.

Ľudský mozog je naprogramovaný tak, aby sme vyhľadávali aktivity, ktoré uvoľňujú práve dopamín. Aktivity, ktorý uvoľňuje obrovské množstvo sú pre mozog obzvlášť žiadúce.

To je presne tak u návykových drog ako napríklad kokaín a dôvod, prečo ľudia sa môžu stať na nich závislí.

Početné štúdie ukazujú, že cukor a spracované potraviny vo všeobecnosti môžu mať podobné účinky.

U niektorých ľudí s predispozíciou k závislosti to spôsobuje správanie typické pre závislosť na drogách – známe tiež ako potravinová závislosť.

Štúdie na potkanoch ukazujú, že cukor môže byť fyzicky návykový.

Kým závislosť je ťažšie dokázať u ľudí, mnohí ľudia konzumujú sladké nápoje (a ďalšie nezdravé potraviny) takým štýlom, ktorý je typický pre návykové látky.

Zrátané a podčiarknuté: sladené nápoje majú silný vplyv na funkciu dopamínu v mozgu, čo môže vyložene spôsobiť závislosť u slabých jedincov.

9. Početné štúdie spájajú cukrom sladené nápoje s rizikom vzniku srdcových ochorení

Príjem cukru bol prvýkrát spojený s rizikom ochorenia srdca v 60. a 70. rokoch.

Od tej doby bolo zistené, že sladené nápoje zvyšujú niektoré hlavné rizikové faktory pre kardiovaskulárne ochorenia.

To zahŕňa hladinu cukru v krvi, krvných triglyceridov a ďalších.

Novšie štúdie u ľudí našli silné väzby medzi príjmom cukru a rizikom srdcových ochorení u mužov, žien a mladistvých.

Jedna štúdia, ktorá skúmala 40 000 mužov po dve desaťročia, zistila, že tí, ktorí pili jeden sladený nápoj denne, mali o 20% vyššie riziko infarktu alebo úmrtia na srdcový infarkt v porovnaní s mužmi, ktorí konzumovali sladené nápoje len zriedka.

Zrátané a podčiarknuté: Vzťah medzi cukrom a rizikom srdcových chorôb bol prvýkrát objavený pred niekoľkými desiatkami rokov. Od tej doby, mnoho štúdií túto väzbu potvrdilo.

10. Sladené nápoje zvyšujú riziko rakoviny

Riziko výskytu rakoviny ide ruka v ruke s inými chronickými chorobami, ako je napríklad obezita, diabetes typu 2 a srdcové choroby.

Z tohto dôvodu nie je prekvapujúce, že sladené nápoje sú často spojené so zvýšeným rizikom vzniku rakoviny.

Jedna štúdia ktorá skúmala viac ako 60 000 mužov a žien zistila, že tí, ktorí pili dva alebo viac sladených limonád týždenne, mali o 87% väčšiu pravdepodobnosť vzniku rakoviny pankreasu, než tí, ktorí limonády nepili.

Ďalšie štúdie na rakovinu pankreasu našli silnú väzbu u žien, ale nie u mužov.

Ženy po menopauze s vysokým príjmom sladených nápojov sú tiež vystavené väčšiemu riziku rakoviny tela maternice, tzv. endometria.

Sladené nápoje sú tiež spojené s recidívou a úmrtím u pacientov s kolorektálnym karcinómom – rakoviny hrubého čreva.

Zrátané a podčiarknuté: Existujú dôkazy z pozorovacích štúdií, že konzumácia cukrom sladených nápojov je spojená so zvýšeným rizikom vzniku rakoviny.

11. Cukor a kyseliny v limonádach sú pohromou pre zuby

Cukor a zuby

Je všeobecne známe, že sladké nápoje sú zlé na zuby.

Sóda obsahuje kyseliny, ako je napríklad kyselina fosforečná a kyselina uhličitá.

Tieto kyseliny vytvárajú vysoko kyslé prostredie v ústach, čo činí zuby náchylné k rozkladu.

Kým kyseliny v sóde môžu samy o sebe viesť k poškodeniu, až kombinácia s cukrom je obzvlášť škodlivá.

Cukor zaisťuje ľahko stráviteľnú energiu pre škodlivé baktérie v ústach. To v kombinácii s kyselinami, spôsobí v priebehu času ťažkú ​​ujmu na zdraví zubov.

Zrátané a podčiarknuté: Kyseliny v sóde spôsobujú kyslé prostredie v ústach, zatiaľ čo cukor živý škodlivé baktérie. To môže mať závažné nepriaznivé účinky na zdravie zubov.

12. Limonády výrazne zvyšujú riziko dny

Dna je zdravotný stav charakterizovaný zápalom a bolesťami v kĺboch a najmä zväčšenými prstami.

Dna zvyčajne dochádza pri vysokej hladine kryštalizovanej kyseliny močovej v krvi.

Fruktóza je hlavný sacharid známy tým, že zvyšuje hladinu kyseliny močovej.

V dôsledku toho mnoho veľkých pozorovacích štúdií ukázalo silné väzby medzi sladenými nápojmi a dnou.

Dlhodobé štúdie preukázali, že sladená sóda je spojená s 75% zvýšeným rizikom dny u žien a takmer dvojité riziko u mužov.

Zrátané a podčiarknuté: Muži a ženy, ktorí často pijú sladké nápoje majú zvýšené riziko vzniku dny.

13. Cukor je spojený so zvýšeným rizikom demencie

Demencia je súhrnný termín používaný na opis neurodegeneratívnych ochorení, ktoré môžu nastať  s tým ako starneme.

Najbežnejšia forma demencie je Alzheimerova choroba.

Výskum ukázal, že akýkoľvek ďalší nárast hladiny cukru v krvi je silne spojený so zvýšeným rizikom demencie.

Inými slovami, čím máme vyššiu hladinu cukru v krvi, tým vyššie je riziko výskytu demencie.

Vzhľadom k tomu, že pitie cukrom sladených nápojov vedie k rýchlym špičkám cukrov v krvi a môžu zvýšiť hladinu cukru v krvi tým, že spôsobujú inzulínovú rezistenciu, dáva zmysel, že by mohli zvýšiť aj riziko vzniku demencie.

Štúdie na hlodavcoch podporujú tieto závery , ktoré ukazujú, že veľké dávky sladkých nápojov môžu poškodiť pamäť a rozhodovacie schopnosti.

Takže nielen, že sladké nápoje spôsobujú katastrofu na metabolickom zdraví človeka, ale zdajú sa byť veľmi škodlivé aj pre mozog.

Ak chcete schudnúť, vyhnúť sa chronickým ochoreniam a žiť dlhšie s ostrejším mozgom, potom zvážte vyhnutiu sa sladkým nápojov veľkým oblúkom.

Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne