19 rôznych cukrov, ale ktoré z nich sú zdravé?

0

Nie všetky cukry sú si rovné. Niektoré sú pre nás v malých množstvách prospešné, mnohé z nich však menej. Ktoré z nasledujúceho zoznamu cukrov sú pre nás tie správne? Ktorý cukor používate a prečo?

Druhy cukrov a sladidiel

1. Biely cukor (sacharóza)

Kalorická tabuľka cukru (10g)

Cukry: 9.7 g(3%)
Kalórie: 38 Cal(2%)
Zinok: 153 µg(1%)
Vitamín B6: 1.1 µg(0%)
Foláty: 0.025 µg(0%)
Thiamín: 0.23 µg(0%)
Železo: 61 µg(0%)
Tuky: 5 mg(0%)
Meď: 4 µg(0%)
Calcium: 4.4 mg(0%)

Biely cukor je čisto chemický výťažok z cukrovej trstiny alebo cukrovej repy bez vitamínov alebo minerálov. Tie sú odstránené v priebehu procesu extrakcie. Rafinovaný biely cukor je jednoduchý sacharid s množstvom kalórií a bez vlákniny. Cukor môže spôsobovať celkové podráždenie, nervozitu, depresie, agresivitu, nesústredenosť, hyperaktivitu u detí, sklony ku násilnostiam, či nekontrolované emocionálne prejavy.

2. Hnedý cukor

Hnedý cukor je biely cukor potiahnutý melasou, ktorá pridáva niekoľko stopových prvkov, ale celkovo nie zdravší ako cukor biely. Vytvára rovnaké negatívne efekty ako klasický biely cukor.

3. Fruktóza

Fruktóza nie je, ako by sa mohlo zdať z názvu, z ovocia. Jedná sa o komerčný, rafinovaný cukor a nie je o nič výživnejší ako sacharóza. Zvyšuje cholesterol, krvné bunky robí náchylnejšie k zrážaniu môže tiež urýchliť proces starnutia.

4. Cukrové alkoholy

Cukrové alkoholy (Izomaltóza, Laktitol, Maltitol, Manitol, Sorbitol, Xylitol, Hydrogenizované škrobové hydrolyzáty) nie sú ani cukry, ani alkoholy. Tiež obsahujú kalórie: Xylitol má viac ako polovicu kalórií bieleho cukru. Ak sa konzumujú v nadmernom množstve môžu spôsobiť gastrointestinálne nežiaduce účinky (nadúvanie alebo hnačku), priberanie na váhe a zvýšený hladinu krvného cukru. Odporúča sa ich pravidelne nepožívať.

5. Ovocné šťavy z koncentrátu

Koncentrát je rafinovaný, zbavený chuti a nutričné hodnôt. Rýchlo sa vstrebáva v krvnom riečisku, takže konzumácia týchto štiav nie je odporúčaná.

6. Prírodný hnedý cukor (trstinový cukor)

Získava sa extrakciou šťavy z cukrovej trstiny a potom zahrievaním, až pokým sa nepremení na cukrové kryštály. To síce nezachová mnoho zo svojho pôvodného obsahu melasy ale stále má veľa draslíka a niektoré minerálov a vitamínov.

7. Sušená (odparená) šťava z cukrovej trstiny

Sušená šťava z cukrovej trstiny prechádza menším spracovaním ako rafinovaný cukor a obsahuje aj viac živín, malé množstvo vitamínov a minerálov. Nezabudnite, že sa jedná stále o cukor!

8. Šťava z cukrovej trstiny

Šťava z cukrovej trstiny je vyrobená z rovnakých trstinových stoniek, ako tie z ktorých sa vyrába biely cukor. Lisovaním sa zo stoniek uvoľňuje surová trstinová šťava. Je zdravšia ako stolový cukor, pretože obsahuje malé množstvo vitamínov a minerálnych látok, ak nie je spracovávaná pri vysokých teplotách.

9. Sucanat

Sucanat je komerčný názov produktu vyrobeného z cukrovej trstiny, zvyčajne organicky pestovanej. Získaná šťava (sirup) je minimálne spracovaná (tak aby melasa nebola odstránená). Tento sirup sa dehydratuje a melie na prášok. Je bohatý na draslík, vitamín A, vápnik, železo, horčík a malé množstvá ďalších vitamínov a minerálnych látok.

10. Kokosový cukor

Kokosový cukor

Kokosový cukor je vyrobený z miazgy kokosových kvetov – kvety prechádzajú varom tak aby po vyparení vznikli kryštály cukru, mäkká pasta alebo granule. Kokosový cukor obsahuje vyššie množstvo živín v porovnaní s hnedým cukrom, tiež obsahuje malé množstvo dusíka, fosforu, draslíka, horčíka, chlóru, síry a mikroživín. Tento cukor veľmi málo zvyšuje glykemický index zdvíhanie a veľa diabetikov si ho preto pochvaľuje.

11. Palmový cukor

Palmový cukor sa získava z miazgy paliem. Palmový cukor je bežne používaný v juhovýchodnej Ázii, kde sa tento cukor nazýva jaggery alebo gur. Má vysoký obsah aminokyselín, draslíka, horčíka, zinku a železa a tiež obsahuje vitamíny B1, B2, B3, a B6. Telo ho tiež absorbuje pomalšie ako biely cukor.

12. Nektár z agáve

Táto šťava extrahovaná z agáve (rovnakej rastliny z akej je vyrábaná tequila). Nie je to v surovom stave; vyrába sa rovnako ako javorový sirup: varí sa pri vysokej teplote, až pokiaľ nevznikne sirupová konzistencia. Tento nektár je o 42 percent sladší ako biely cukor, ale má rovnakú kalorickú hodnotu a nízky glykemický index – relatívna schopnosť sacharidov zvýšiť hladinu glukózy v krvi. Väčšina agávového sirupu má vysoký obsah fruktózy v rozmedzí od 70 do 97 percent, v závislosti na značke. Tento pomer je vyšší ako u väčšiny komerčných sladidiel, dokonca oveľa vyšší, než obsah fruktózy u kukuričného sirupu (HFCS), ktorý je v priemere 55 percent.

13. Ďatlový cukor

Ďatlový cukor

Ďatlový cukor nie je naozajstný cukor, pretože je vyrobený z dehydrovaných ďatlí, ktoré obsahujú všetky vitamíny, minerály a vlákninu v tomto ovocí. Ďatlový cukor je bohaté na živiny a metabolizuje sa pomalšie ako klasický cukor.

14. Javorový sirup

Tento sirup je vyrobený z miazgy cukrového javora. Je menej rafinovaný ako biely cukor, ale s približne 65 percent sacharózy je v podstate ekvivalentný ku klasickému cukru. Má malé množstvo minerálov a veľmi malé množstvo vitamínov.

15. Sirup z jačmenného sladu

Tento sirup je vyrobený z jačmenného sladu, ktorý je naklíčený len pomocou vlastných enzýmov. Je pražený v peci a pomaly varený, až pokiaľ sa nevytvorí hustý, tmavo hnedý sirup. Cukor obsiahnutý v sirupe z jačmenného sladu je zložitý a tým  sa pomaly uvoľňuje v tele. Má stopové množstvá vitamínov, minerálov a bielkovín.

16. Sirup z hnedej ryže

Tento sirup je vyrobený z uvarenej hnedej ryže, ktorá je fermentovaná pridaním enzýmov – potrebných na premenu škrobov obsiahnutých v ryži na cukry. Sirup sa ľahko vstrebáva do nášho systému, takže sa ukladá v tele menej tuku v kontraste s klasickým cukrom. Jedná sa o komplexný cukor a teda trvá telu dlhšie ho stráviť.

17. Melasa

Melasa je vedľajším produktom cukrovej trstiny alebo rafinácie repného cukru. Má vysoký obsah vitamínov skupiny B, vitamínu E, železa, vápniku, horčíka, draslíka, chrómu, mangánu a zinku. V obchode sa obzrite po odsírnenej melase, pretože síra je toxická vo vysokých dávkach.

18. Med

Med je podobný klasickému cukru. Čistý surový med (nie zahriaty nad 100 stupňov) obsahuje malé množstvo vitamínov, minerálov, enzýmov, flavonoidov a antioxidantov. Niektoré výskumy naznačujú, že med pomáha pri liečbe gastrointestinálnych porúch. Med je sa rýchlo absorbuje v krvi tak ako rafinovaný cukor, takže nie je odporúčaný ako bežné sladidlo.

19. Stévia

Stévia, prírodný cukor, sladidlo

Stévia je prírodnou alternatívou k cukru. Pomáha regulovať hladinu cukru v krvi a znižuje krvný tlak. Stévia je zložitý cukor získaný ako extrakt z rastliny Stevia rebaudiana, pestovanej pôvodne v Južnej Amerike. To je bylina pôvodom od paraguajských indiánov, ktorí ju používali ešte pred kolonizáciou Španielmi v 16. storočí. Stévia zvyšuje toleranciu na glukózu. Vzhľadom k tomu, že stevia je veľmi sladká, stačí jej použiť iba malé množstvo a najlepšie na tom je, že prakticky nemá žiadne kalórie.

Poznámky:

  • Konzumácia príliš veľa cukrov (jednoduchých sacharidov) môžu potlačiť imunitný systém. Znižuje schopnosť bielych krviniek zabíjať baktérie a tento efekt začne bezprostredne po požití.
  • Problém s požitím akýchkoľvek jednoduchých sacharidov je ten, že vytvára inzulínovej reakciu, ktorá môžu oslabiť pankreas. V priebehu času začne slabnúť schopnosť tela sa vysporiadať so všetkými cukrami, jednoduchými a aj zložitými.
  • Keďže všetky cukry spôsobujú zvýšenú hladiny cukru v krvi, diabetici a ľudia s dietetickými problémami sa musia poradiť so svojím lekárom o alternatívach k cukru, ktoré budú pre nich zdravé.
  • Väčšina cukrov je v tele silne kyselinotvorných.

Aký cukor/ry používate vo Vašej domácnosti? A prečo?

 

Zdieľať.

O autorovi

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne