Starnutie a zmeny v kostiach, svaloch a kĺboch

0

Starnutie je všeobecne spojené so zmenou v celkovom držaní tela a chôdze, tak ako zmeny na tvári a šednutie vlasov.

Kostra poskytuje telu podporu a potrebnú štruktúru. Kĺby sú časti, kde sa kosti spájajú dohromady a umožňujú flexibilný pohyb. Kosti sa však v kĺboch priamo vzájomne nespájajú, to zabezpečuje chrupavka, synoviálne membrány okolo kĺbu a tekutiny v kĺbe.

Svaly poskytujú potrebnú silu k pohybu tela. Koordinácia svalov je riadená mozgom, ale je ovplyvnená zmenami v svaloch a kĺboch. Zmeny vo svaloch, kĺboch a kostiach ovplyvňujú držanie tela a chôdze a vedú k celkovej slabosti a spomalenému pohybu.

Zmeny s postupujúcim vekom

Hustota kostí sa stráca s vyšším vekom a to najmä u žien po menopauze. Kosti strácajú vápnik a ďalšie potrebné minerály.

Chrbtica sa skladá z kostí zvaných stavce. Medzi každým stavcom je gélovitý vankúšik, tzv. medzistavcové platničky. Torzo sa skracuje tak, ako platničky postupne strácajú tekutiny a stenčujú sa.

Okrem toho stavce vekom rednú, tzn. strácajú niektoré minerálne látky. Chrbtica sa zakrivuje a stláča k sebe. Vekom sa tiež môžu vytvoriť tzv. kostná ostrohy, a to i na stavcoch.

Nožná klenba sa stáva menej výrazná, čo prispieva k miernej strate výšky.

Kosti paží a nôh, aj keď sa vekom stávajú krehkejšími, nemenia svoju dĺžku. To má za následok, že ramená a nohy vyzerajú dlhšie v porovnaní so skráteným torzom.

Kĺby sa časom stávajú tuhšie a menej flexibilné. Hladina tekutín v kĺboch sa znižuje a chrupavky sa môžu začať trieť a erodovať. Minerály sa začnú ukladať do a okolo niektorých spojov (tzv. kalcifikácia). Toto sa bežne stáva v ramene.

Bedrový a kolenný kĺb môže začať strácať kĺbovú chrupavku (degeneratívna zmena). Kĺby prstov strácajú chrupavku a kosti mierne zhustnú. Zmeny v kĺboch v prstoch sú častejšie u žien a môžu byť dedičné.

Niektoré spoje, ako je napríklad členok sa mení vekom len veľmi málo.

Hmotnosť sa zmenšuje, čo je spôsobené čiastočne stratou svalového tkaniva (atrofia). Rýchlosť a rozsah zmeny svalovej hmoty sa zdajú byť genetického pôvodu. Zmeny svalovej často začínajú už v 20. rokoch u mužov a v 40. u žien.

Lipofuscín (pigment súvisiaci s vekom, tzv. „starecký pigment“) a tuk sú uložené v svalovom tkanive. Svalové tkanivo sa stráca a nahrádza sa pomalšie.  Stratené svalového tkaniva môže byť nahradené tuhším tkanivom. To je najviac viditeľné na rukách, ktoré sú časom tenšie a kostnaté.

Zmeny vo svalovom tkanive, v kombinácii so zmenami v nervovom systéme spôsobujú, že svaly slabnú a strácajú schopnosť sa sťahovať. Svaly s vekom tuhnú a slabnú, dokonca aj pri pravidelnom cvičení.

Vplyv zmien

Kosti sú krehkejšie a ľahšie sa lámu. Celková výška klesá a to predovšetkým z dôvodu skrátenia trupu a chrbtice.

Zápaly, bolesť, celková stuhnutosť a deformity môžu tiež vyplývať z porušenia kĺbov. Takmer všetci starí ľudia sú ovplyvnení týmito zmenami, od malej tuhosti až po ťažkú artritídu.

Držanie tela sa môže stať zhrbené (ohnuté) a kolená a bedrá viac pretiahnuté. Hrdlo môže byť naklonené a ramená sa môžu zúžiť, zatiaľ čo panva sa rozširuje.

Pohyb sa spomaľuje a stáva sa obmedzeným. Chôdza je pomalšia a kratšia, viac nestabilná a pri chôdzi sa rameno menej kýve. Starší ľudia sú ľahšie unavený a majú menej energie.

Mení sa celková sila a vytrvalosť. Strata svalovej hmoty znižuje silu avšak výdrž môže byť zvýšená zmenou svalových vlákien. Starnúci športovci so zdravým srdcom a pľúcami môžu zistiť, že ich výkon sa zvyšuje v prípadoch ktoré vyžadujú väčšiu vytrvalosť a znižuje na akciách, ktoré vyžadujú krátky, ale vysoký výkon.

Bežné problémy

Osteoporóza je častým problémom a to najmä u starších žien. Kosti sa ľahšie lámu a kompresívna zlomenina stavcov spôsobuje bolesť a znižuje mobilitu.

Svalová slabosť prispieva k celkovej únave, slabosti a zníženej aktivite . Problémy kĺbov sú veľmi časté. To môže znamenať čokoľvek: od miernej tuhosti po oslabujúcu artritídu (osteoartritída).

Riziko sa úrazu sa zvyšuje, pretože chôdza je nestabilnejšia a strata rovnováhy môže viesť k nepríjemným pádom.

Niektorí starší ľudia majú znížené reflexy. To je najčastejšie spôsobené zmenami najprv vo svaloch a šlachách, až potom zmenami v nervovej sústave. Niektoré zmeny, ako pozitívny billaterálny Babinského reflex, nie sú bežnou súčasťou starnutia.

Mimovoľné pohyby (svalový tras a jemné pohyby zvanej fascikulácie) sú častejšie u starších pacientov. Neaktívni alebo imobilní starší ľudia sa môžu trpieť náhlymi slabosťami alebo abnormálnou precitlivosťou (parestéziamravčenie, brnenie v končatinách).

Svalová kontraktúra môže nastať u ľudí, ktorí nie sú schopní sa pohybovať sami alebo majú ich svaly natiahnuté z cvičenia.

Prevencia

Cvičenie je jedným z najlepších spôsobov ako spomaliť alebo zabrániť problémom so svalmi, kĺby a kosti. Mierny cvičebný program pomôže udržať telu pevnosť a pružnosť. Cvičenie pomáha tiež kostiam zostať pevné.

Poraďte sa preto so svojím lekárom ešte pred začatím nového cvičebného programu.

Vyvážená strava s primeraným množstvom vápnika je tiež veľmi dôležitá. Ženy s pribúdajúcim vekom, potrebujú byť obzvlášť opatrné v prijímaní dostatku vápnika a vitamínu D. U žien po menopauze a mužov nad 65 rokov je potrebné 1200 – 1500 mg vápnika a 400 – 800 jednotiek vitamínu D denne. Ak máte osteoporózu, poraďte sa so svojím lekárom o voľne predajných doplnkoch.

Zdieľať.

O autorovi

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne