Zeleninové smoothies: výhody lahodného a zdravého nápoja

0

Smoothies sú pre svoju všestrannosť a ľahkú prípravu výborným štartom do nového dňa. Smoothies alebo smoothie je energetický booster pred alebo po náročnom tréningu alebo zdravá desiata na cestách. Tradične sa smoothies vyrábajú zo zmesi mlieka alebo šťavy z ovocia, ako sú jahody alebo banány a energeticky bohatých zložiek, ako je napríklad arašidové maslo alebo mrazené jogurty. Zeleninové smoothies, vyrobené len zo zeleniny či zmesi ovocia a zeleniny, ponúkajú množstvo priaznivých účinkov na zdravie v dôsledku ich živín a hustej konzistencie.

Zvýšený príjem zeleniny

Jednou z hlavných výhod týchto smoothies je, že vám umožní konzumovať niekoľko porcií zeleniny a ovocia na jedno posedenie. Podľa Harvard School of Public Health by ste sa mali snažiť konzumovať najmenej deväť porcií ovocia a zeleniny každý deň, ale konzumácia takého množstva môže byť pre niekoho veľmi náročná. Ak chcete maximalizovať svoj príjem zeleniny bez toho, aby ste výrazne ovplyvnili chuť smoothies, vyberajte si zeleninu s jemnou chuťou, ako je napríklad špenát, pridajte dve alebo viac porcií zeleniny ku každému nápoju.

Príjem vlákniny

Ďalšou výhodou zeleninových smoothies je zvýšený príjem vlákniny. Dostatok vlákniny prospieva telu a celkovému zdraviu vo viacerých aspektoch: podporuje trávenie, zabraňuje zvýšenej hladine cukru v krvi po jedle a napomáha znižovať hladinu cholesterolu v krvi. Ak pijete namiesto smoothies zeleninové šťavy, prichádzate tak o výhody vlákniny, pretože proces odšťavovania separuje pevnú vlákninovú zložku z tekutiny vo vnútri rastlinných buniek. Vzhľadom k tomu, že príprava smoothies spočíva len v rozmixovaní zeleniny do nápoja, zachová sa prirodzený obsah vlákniny. Pridanie 2 šáliek špenátu do smoothie pridá takmer 1,5 gramu vlákniny, čo vám pomôže dosiahnuť 20 až 30 gramov vlákniny odporúčaných ako dennú dávku.

Mikro-živiny

Väčšina zeleniny obsahuje radu stopových prvkov, vitamínov a minerálov, rovnako ako ďalšie prospešné látky, takže konzumácia zeleninových smoothies zvyšuje váš denný príjem živín. Mnoho zeleniny je bohatým zdrojom vitamínu C, ktorý pomáha udržiavať spojivové tkanivo, rovnako ako vitamínov B, ktoré sú dôležité pre metabolizmus. Zelenina ponúka aj ďalšie výhody. Kel napríklad poskytne vášmu telu denný príjem vitamínov A a K. Ak trpíte vysokým krvným tlakom, zvážte pridanie repnej šťavy do smoothies – koreňová zelenina obsahuje dusičnany, ktoré môžu pomôcť znížiť krvný tlak.

Príprava zeleninových smoothies

Prírpava smoothies zo zeleniny vám dopraje byť kuchyni skutočne kreatívnou – kombinácie ovocia a zeleniny, ktoré tvoria chutné a nutrične husté smoothies sú prakticky neobmedzené. Ak sú pre vás smoothies so zeleniny novinka, skúste najprv smoothies s použitím rovnakého množstvo ovocia a zeleniny, až pokým si zvyknete na ich špecifickú chuť. Potom postupne zvyšovať zvyšujte obsah zeleniny. Smoothie začnite pripravovať s pol šálkou vody a zvyšujte objem tekutín, až pokým získať požadovanú konzistenciu. Uhorka, rímsky šalát alebo špenát zvyšujú váš príjem zeleniny bez pridania silnej chute, kým kel a repa prispievať viac k chuti smoothie. Môžete tiež experimentovať s mliekom – to ponúka bohatú krémovú chuť ale to nemusí byť pre každého. Voda je voľba nula kalórií a umožňuje chuť zeleniny dostať sa do centra pozornosti. Skúste aj ľadový zelený čaj je pre osviežujúci smoothie. Napokon, zvážte pridanie byliniek – ako petržlen alebo mätu. Skúste i drvený zázvor pre extra príchuť vašich zeleninových smoothies.

Inšpirácia pre vaše smoothie

 

Zdieľať.

O autorovi

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne