Na čo si dať pri RAW sladkostiach pozor?

0

Nemôžete stráviť päť minút na Pintereste bez toho aby ste si prezerali všakovaké „čisté“ a „zdravé“ raw dezerty? Tieto nevinné vyzerajúce dobroty k nám prichádzajú vo viacerých formách: raw, vegan, paleo , bezlepkové, bez obilnín, bez mlieka, alebo (prekvapivo) ako kombinácia všetkých vyššie uvedených. Klikáte a vidíte stránku za stránkou plné fotografií dekadentných koláčikov, orieškových sušienok, cukríkov. Všetky sú uvedené ako zdravá alternatíva ku klasickým sladkostiam vyrobených z múky a cukru.

Zdá sa však, že sme sa nechali trochu uniesť s celou koncepciou raw dezertov. Aj keď je celkom isté, že nikto nepovažuje paleo solené karamelové tyčinky za nutričný ekvivalent ružičkového kelu, ale všetky zdravé prívlastky ktoré ľudia dávajú raw sladkostiam ich lákajú konzumovať častejšie než by mali. Dezert je stále dezert a príliš veľa kalórií z raw cukroviniek alebo vegánskeho mrkvového koláča môže prispieť k priberaniu na váhe, alebo prinajmenšom vytlačí ostatné, zdravšie potraviny, ako je zelenina, ovocie, celozrnné výrobky, strukoviny, orechy, semienka a ďalšie proteíny (alebo akákoľvek kombinácia týchto výživných potravín, ktoré sa rozhodnete jesť).

Rovnako ako tradičné koláčiky a sušienky, aj mnoho z týchto takzvaných „čistých“ dezerty je plných cukru. Tvorcovia receptov sa často chvália, že ich pochúťky neobsahujú žiadne rafinované cukry, ale skôr prírodné alternatívy, ako javorový sirup a surový med. Ale stále je to pridaný cukor a všetky tieto sladidlá majú zhruba rovnakú kalorickú hodnotu. Odporúčania zdravotníckych organizácií k obmedzeniu pridaného cukru sa vzťahujú aj na med, javorový sirup, agáve, kokosový cukor a ďalšie potraviny kvalifikované ako prírodné sladidlá, nielen štandardný biely cukor. A na rozdiel od marketingových tvrdení, prírodné sladidlá nie sú dobrým zdrojom vitamínov a minerálnych látok. Poskytujú ich len stopové množstvá, s výnimkou trstinovej melasy „blackstrap„. Zatiaľ čo niektoré prírodné dezerty sú sladené s ďatľami alebo iným ovocným namiesto sladidiel, hotový výrobok má zvyčajne viac obsahu cukru než celé, čerstvé ovocie.

Tieto tzv. zdravé dezerty sú často vyrobené s inými vysoko kalorickými zložkami, vrátane orechov a orechovej múky, sušeného ovocia, olejov, maslo a kokosového mlieka. Energetické tyčinky, guľky a podobné dobroty môžu byť neuveriteľne husté, čo znamená, že obsahujú stovky kalórií v niekoľkých malých sústach. To môže byť v poriadku, ak trénujete na maratón alebo venujete sa niekoľko hodín CrossFit-u každý deň, ale ak si sledujete svoju váhu, môžu tieto vám tieto sladkosti ľahko priniesť škrt cez rozpočet. Malé porcie sú v tomto prípade absolútne kľúčové.

Kým sušienky a koláče obsahujúce orechy, semienká, sušené ovocie a ďalšie zdravé ingrediencie sú zlepšením oproti klasickým receptom z bielej múky, cukru a masla alebo margarínu, mali by byť stále považované za maškrty. Je v poriadku, aby sme si príležitostne dopriali malú sladkosť, alebo dokonca denne, pokiaľ sa vieme kontrolovať. Ale je ľahké to s nimi „prehnať“ pokiaľ denne pečiete a varíte nové dávky domácich sladkostí a to aj napriek najlepším úmyslom zjesť len jeden malý kúsok. Je oveľa jednoduchšie sa prejesť mandľových sušienok a ďatľových koláčikov než celých orechov a ovocia.

Bez ohľadu na to, akú diétu práve držíte, je dôležité byť rozumný ča sa týka dezertov. Sladkosti s nálepkami ako raw, organický, vegan a paleo nie sú „zadarmo“ a môžu mať práve vysoký obsahom pridaných cukrov. Môžete si dopriať tortičku v akejkoľvek podobe aká sa vám páči a zjesť ju tiež – ale samozrejme nie každý deň.

Toto sú tri veci, ktoré na ktoré sa musíte zamerať – a tým si pomôžete udržať obsah kalórií a tuku v norme:

  • Cukor, pod akýmkoľvek menom: Kokosový cukor, sirup z hnedej ryže, agáve, med, atď.
  • Ingrediencie s vysokým obsahom kalórií a / alebo s vysokým obsahom tuku, ako sú napríklad orechy, semienká, maslo, kokosový olej a mlieko a sušené ovocie
  • Veľkosti porcií: Väčšina receptov na Pinterest-e nemá etiketu s nutričnými hodnotami. A preto si „urobte“ matematiku vo vašej hlave a doprajte si len malú porciu ako príležitostný dezert.
Zdieľať.

O autorovi

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne