5 účinkov vápnika na vaše zdravie

0

Vápnik, alebo inak kalcium, hrá v našom tele dôležitú úlohu. Tento minerálny prvok okrem toho, že posilňuje kosti a zuby, hrá významnú úlohu aj v iných oblastiach nášho zdravia, vrátane kontroly váhy a pozitívneho efektu na PMS. V tomto článku sa dozviete päť zdravotných výhod vápnika a môže vás i inšpirovať pre jeho zvýšený príjem.

Vápnik je je potrebný prijímať denne

Rôzne štúdie o alternatívnych doplnkoch bohatých na vápnik hovoria, že ľudské telo nedokáže vyrobiť pre seba dostatočné množstvo vápnika.

„Vápnik je denne vylučovaný cez vlasy, kožu, nechty, pot, moč a výkaly. Takto stratený vápnik musí byť nahradený, inak si telo pre vykonávanie svojich funkcií bude brať vápnik z kostí.“

Adekvátny denný príjem vápnika je dôležitý pre kosti, rovnako ako pre celkový zdravotný stav. Koľko vápnika denne potrebujeme?

Odporúčaná denná dávka vápnika:

  • Deti (vo veku 1-3): 500 miligramov na deň
  • Deti (vo veku 4-8): 800 miligramov na deň
  • Mládež (vo veku 9-18): 1300 miligramov na deň
  • Dospelí (vo veku 19-50): 1000 miligramov na deň
  • Dospelí (vo veku 51 alebo starší): 1200 miligramov na deň

Potravinové zdroje vápnika

Potravina Obsah vápnika
Jogurt, naturál, 230g 415mg
Syr čedar, drvený, 40g 306 mg
Sardinky, 85g 325 mg
Mlieko, 230ml 300 mg
Sezamové semienka, 30g 280 mg
Pomarančový džús s vápnikom, 230ml 300 mg
Tofu, 1/2 šálky 250 mg
Špenát, varený, 1/2 šálky 145 mg
Losos, vrátane kostí, 85g 181 mg

5 zdraviu prospešných účinkov vápnika

Vápnik pomáha v prevencií osteoporózy

Vápnik je rozhodujúci pre silné kosti a zuby a preto je dôležité najmä pre deti a mladých ho prijímať. Vstrebávanie vápnika a vývoj kostí vrcholí vo veku cca. 20 rokov a potom jeho úroveň klesá. Okolo veku 30 rokov začína proces úpadku. Dostatočný príjem vápnika a zodpovedajúci príjem vitamínu D môže výrazne zvýšiť obsah kostnej hmoty u rastúcich detí i u mladých dospelých. Tiež môže znížiť stratu kostnej hmoty v priebehu starnutia.

Vápnik udrží vašu váhu na uzde

V priebehu posledných niekoľkých rokov sa vápnik dostáva do pozornosti pre svoje chudnúce účinky na metabolizmus. Výskum naznačuje, že vápnik môže zabrániť priberaniu na váhe, pretože podporuje spaľovanie tuku a zamedzuje jeho ukladaniu. Odborníci odporúčajú tri porcie mliečnych výrobkov každý deň a zároveň potrebu znížiť príjem kalórií v iných oblastiach svojho jedálnička tak, aby ste ho prispôsobili pre zvýšený príjem mlieka a mliečnych výrobkov.

Potlačuje nepríjemné dôsledky PMS

Endokrinológovia vravia: „Ak ženy neprijímajú dostatok vápnika a vitamínu D z potravy, hormóny, ktoré vápnik reguluje negatívne reagujú s estrogénom a progesterónom a vyvolávajú príznaky PMS.“ Odborníci na PMS odporúčajú denný príjem 1000 miligramov vápnika a 1000 až 2000 jednotiek vitamínu D.

Vápnik pomôže v boji s rakovinou

O zdravej strave bohatej na antioxidanty je známe, že je účinná v prevencií rakoviny, ale ako výskum naznačuje, dostatočný príjem vápnika môže tiež odvrátiť rakovinu vaječníkov, prsníka a kolorektálnych oblastí. Viac ale nutne neznamená lepšie. Niektoré štúdie naznačujú, že mega dávky vápnika (cez potravinové doplnky) môžu zvýšiť riziko vzniku rakoviny prostaty. Neodporúča sa suplementácia vápnika ako prostriedku k prevencií rakoviny, ale vhodný je dostatočný príjem vápnika prostredníctvom potravy.

Vápnik je srdcu prospešný – ale s mierou!

Pokračujúci výskum potvrdzuje, že adekvátny príjem vápnika znižuje riziko kardiovaskulárnych chorôb a vysokého krvného tlaku. Aj keď 99 percent vápnika v tele sa nachádza v kostiach a zuboch, zvyšné jedno percento hrá kľúčovú úlohu v iných telesných funkciách, ako je prenos nervových a svalových funkcií. Srdce je sval a ako srdce aj cievy sú závislé od nervového systému. Nedostatok vápnika môže spôsobiť problémy so srdcom, rovnako ako spôsobiť vysoký krvný tlak. Upozornenie: Príliš veľa vápnika, viac ako 2000 miligramov a viac, je ale spojené so zvýšeným rizikom srdcových ochorení, takže sa spoliehajte na prirodzené zdroje vápnika v potravinách.

Zdieľať.

O autorovi

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne