Histamínová intolerancia – aké potraviny sú vhodné a aké nie?

0

Histamín je chemikália ktorá sa nachádza v niektorých bunkách tela – spôsobuje veľa príznakov alergie, ako je nádcha a kýchanie. Keď je človek alergický na určité látky, ako sú potraviny alebo prach, imunitný systém sa mylne domnieva, že to táto väčšinou neškodná substancia je v skutočnosti pre telo škodlivá.

Histamínová intolerancia sa týka najmä reakcie na potraviny, ktoré obsahujú vysoké hladiny prirodzene sa vyskytujúceho histamínu. Ako pripomienka, zoznam potravín – a aj akýkoľvek iné zoznam na ktorý narazíte prostredníctvom rôznych zdrojov, ako je napríklad internet – by mali byť videný len ako pomôcka a nie ako niečo čo je „vytesané do kameňa“. Veľa ľudí trpiacich na histamínovú intoleranciu sa musí vyrovnávať s niekoľkými intoleranciami naraz, takže začať eliminačnú diétu bez odbornej diagnózy zo strany lekára a konzultácie s dietológom sa neodporúča.

Ak začnete dodržiavať pokyny uvedené v tomto článku, mali by ste pocítiť pozitívnu zmenu po asi 4 týždňoch eliminačnej diéty.

Ľudia trpiaci na histamínovú intoleranciu majú rôzne úrovne tolerancie, takže ďalším krokom po úspešnom dokončení eliminačnej diéty je zistiť si svoju prahovú úroveň, s cieľom postupne ju zlepšovať s postupujúcim časom.

Stravovací denník je zásadný!

Je dôležité jesť potraviny, ktoré obsahujú nízku hladinu histamínu v súlade s vaším prahom citlivosti. Majte ale vždy na pamäti, neexistuje žiadna taká vec ako je diéta kompletne bez histamínu!

Niekoľko všeobecných rád:

  • vylúčte alebo obmedzte konzervované potraviny a hotové jedlá
  • vylúčte alebo obmedzte zrelé a fermentované potraviny (staršie syry, alkoholické nápoje, produkty, ktoré obsahujú kvasinky, zatuchnuté ryby)
  • hladina histamínu v potravinách sa líši v závislosti na tom, ako  zrelá, zrejúca alebo hygienicky čistá je potravina
  • v rámci možností kupujte a používajte len čerstvé produkty
  • nenechávaje potraviny mimo chladničky dlhšiu dobu – najmä mäsové výrobky
  • uistite sa, že priestory na prípravu jedla (kuchyňa) sú vždy udržiavaná v čistote
  • každý má svoj vlastný prah citlivosti, budete musieť si nájsť svoj
  • poraďte sa s certifikovaným dietológom a vypracujte si vyvážený jedálniček.
  • naučte sa variť! To samo o sebe môže byť zábava, akonáhle prekonáte prvý odpor.

Potraviny s nízkou úrovňou histamínu:

  • čerstvé mäso (chladené, mrazené alebo čerstvé)
  • čerstvo ulovené ryby
  • kura (bez kože a čerstvé)
  • žĺtok
  • čerstvé ovocie – s výnimkou jahôd, o väčšine čerstvého ovocia sa považuje, že majú nízku hladinu histamínu
  • čerstvá zelenina – s výnimkou paradajok
  • obilniny – ryžové rezance, ražný chlieb bez kvasníc, ryžový chrumkavý chlieb, ovos, ryžové sušienky, múka z prosa, cestoviny (na špaldovej a kukuričnej báze)
  • čerstvé pasterizované mlieko a mliečne výrobky
  • náhrada mlieka – kokosové mlieko, ryžové mlieko
  • smotanový syr, maslo (čerstvé)
  • väčšina jedlých olejov – skontrolujte si ale vhodnosť pred použitím
  • väčšina listových byliniek – skontrolovať si vhodnosť pred použitím
  • väčšina ovocných štiav, ale nie citrónových
  • bylinné čaje – s výnimkou tých uvedených nižšie

Potraviny s vysokou hladinou histamínu

  • alkohol
  • nakladané alebo konzervované potraviny – napr. kyslá kapusta
  • zrejúce syry
  • údeniny – salámy, šunky ….
  • morské mäkkýše
  • fazuľa a strukoviny – cícer, sójové bôby, arašidy
  • orechy – vlašské orechy, kešu oriešky
  • čokolády a ďalšie výrobky na báze kakaa
  • ocot
  • hotové jedlá
  • slané zákusky, sladkosti s obsahom konzervačných látok a umelých farbív

Tieto potraviny uvoľňujú histamín v črevách

  • väčšina citrusov – kivi, citrón, limetka, ananás, slivky …
  • kakao a čokoláda
  • orechy
  • papája
  • fazuľa a strukoviny
  • paradajky
  • pšeničné klíčky
  • aditíva – benzoát, siričitany, dusitany, glutamát, potravinové farbivá

Diamín oxidáza (DAO) blokátory

  • alkohol
  • čierny čaj
  • energetické nápoje
    zelený čaj
  • mate čaj

Diskutabilné

  • jogurt – záleží na použitej bakteriálnej kultúre
  • vaječný bielok – uvoľňujú histamín v črevách iba vtedy, ak je v surovom stave

Ostatné

  • kvasnice – hoci neobsahuje histamín ako taký, kvasnice slúžia ako katalyzátor pre vznik histamínu počas výroby. Vo výslednom produkte sa droždie nenachádza
Share.

About Author

mm

Andrej Kesely sa narodil v roku 1980 v Trnave, v znamení rýb. Je slobodný, 0 detí. Má akademický titul Ing. zo Žilinskej Univerzity a Mgr. z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V súčasnosti pracuje ako SZČO v oblasti internetového marketingu. Vaše podnety a názory mu môžete zasielať na ak.vitalne@gmail.com. Instagram: ak.vitalne